Fiat dla zakręconych!

Fiatem punto II w wersji HGT przejechaliśmy ponad tysiąc km i chwilami nie wierzyliśmy w to, że prowadzimy niewielkie auto klasy średniej. Okazało się, że nie docenialiśmy Fiata.


Ulepszanie


Włoscy styliści i konstruktorzy ulepszyli w tym samochodzie co tylko się dało. Symbolem tej metamorfozy może być nowy emblemat na masce, a dowodem na wyjątkowość całego przedsięwzięcia - niezwykle bogata i kompletna gama oferowanych wersji (aż 14!) i ich wyposażenia.


Poprawianie

Fiat punto II ma wyraźnie nowocześniejszą od swojego poprzednika linię nadwozia i zdecydowanie bardziej komfortowe wnętrze ("maksymalna przestronność przy minimalnych gabarytach"). Już na pierwszy rzut oka wygląda bardzo sportowo. Stworzony został specjalnie na koniec XX wieku z okazji 100-lecia Fiata. Podczas jazdy próbnej przekonaliśmy się, że nowy fiat punto nie ma zbyt wielu wspólnych cech z modelem punto, który zdobył tytuł Samochodu Roku 1995. Było to o tyle łatwe, że mieliśmy do dyspozycji punto II HGT: z najmocniejszym silnikiem (moc 130 KM (!) i w najbogatszej wersji wyposażenia, umożliwiającym sportową jazdę.

Reklama


Przyspieszanie

Fiata punto II HGT, z niezwykle dynamicznym silnikiem o pojemności 1747 ccm, zaprojektowano z myślą o ludziach, którzy lubią jeździć samochodem. To się czuje w miarę pokonywania kolejnych kilometrów za kierownicą tego auta. Tym, co najbardziej kręci kogoś, kto prowadzi punto II HGT, są możliwości silnika - 16-zaworowego, z wielopunktowym wtryskiem, dwoma wałkami rozrządu i elektronicznym zapłonem. Dzięki temu ważące tonę auto ma niecodzienne osiągi. Znacznie przyspiesza na każdym biegu: najbardziej na trzecim, ale na czwartym i piątym też. Umożliwia to dobrze zestrojona z silnikiem skrzynia biegów - precyzyjna, pozwalająca kierowcy na błyskawiczne reakcje na sytuacje drogowe.


Samoskręcanie

Jakość układu jezdnego nowego fiata, wyposażonego m.in. w samoskrętną tylną oś o efekcie samostabilizującym, mogliśmy sprawdzić w warunkach zimowych - na zaśnieżonych drogach górskich (mieliśmy opony zimowe!) i śliskich ulicach miasta. W wielu przypadkach, zwłaszcza na krętych drogach, punto II zachowywało się jak pojazd klasy wyższej.


Zaufanie

Nie przeprowadzaliśmy jakichś ekstremalnych testów, jednak normalna eksploatacja wystarczyła, by nabrać zaufania do wszystkiego, w co konstruktorzy wyposażyli to najnowsze dziecko Fiata. Jak zapewniają, może ono osiągać prędkość do 205 km/godz. i przyspieszać od 0 do 100 km/godz. w 8,6 sek.! Użytkową wartość fiata punto II HGT podnosi bardzo jego bogate wyposażenie, nieczęsto spotykane w tej klasie aut, takie jak m.in. dwustopniowe wspomaganie kierownicy (po włączeniu funkcji City kierownicę można obracać jednym palcem), układ ABS z systemem kontroli trakcji TCS (zapewnia elektroniczną kontrolę przyczepności i zapobiega poślizgowi kół napędowych przy prędkości poniżej 40 km/godz.; włącza się automatycznie po uruchomieniu silnika, można go jednak wyłączyć), system FPS (Fire Prevention System) chroniącym przed zagrożeniem pożarowym w przypadku zderzenia, klimatyzację, cztery poduszki powietrzne (dla kierowcy, pasażera i dwie boczne) czy światła z funkcją "follow me home" (wysiadamy, zamykamy drzwi, a światła samochodu jeszcze przez jakiś czas oświetlają nam drogę, po czym gasną).


Podziwianie

Fiat punto II otrzymał nadwozie z dynamiczną, nowoczesną linią. Przednie światła, umieszczone w rurowatych osłonach, przypominają lornetkę(!). Światła z tyłu są ścięte, umieszczone (podobnie jak w starym punto) wysoko i specjalnie kanciaste po to, by w przypadku zachlapania były lepiej widoczne. We wnętrzu nowego punto w wersji HGT zwracają uwagę m.in. bardzo wygodne fotele z wyraźnie zaznaczonym miejscem do siedzenia, kierownica wyłożona skórą, posrebrzany fragment deski rozdzielczej i drążka zmiany biegów, a także bardzo poręczny system odchylania przednich foteli, z pamięcią ich ustawienia (HGT jest wersją trzydrzwiową).


Płacenie

Fiat punto II dostępny jest z silnikami benzynowymi ( 8 i 16-zaworowymi) lub z silnikiem wysokoprężnym. Najtańszy model 1.2 z 8-zaworowym silnikiem o mocy 60 KM kosztuje 30 900 zł, najdroższy - HGT ze 130-konnym, 16-zaworowym silnikiem, w pełni wyposażony (jak auto klasy wyższej) - 53 800 zł.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy