Europejski flagowiec Toyoty

Toyota zaprezentowała w Rzymie kompletnie nową wersję swojej popularnej limuzyny - Avensis. Samochód został w pełni zaprojektowany i skonstruowany w Europie i to właśnie po "Starym Kontynencie" szefowie japońskiego koncernu oczekują najwięcej. Według nich elegancki i komfortowy Avensis idealnie odpowiada tutejszym wymaganiom młodych, energicznych ludzi sukcesu, dla których auto to nie tylko środek lokomocji. Głównymi atutami nowej toyoty są ciekawa stylistyka, dobre właściwości jezdne, precyzyjne wykonanie, wysoka jakość użytych materiałów, nowoczesne technologie, a także mocne jednostki napędowe. Tutaj foto-galeria nowej Toyoty.


Nowa Toyota Avensis to samochód mieszczący się w segmencie D - klasie eleganckich pojazdów rodzinnych, w której rywalizacja o prym jest bardzo zaciekła. Wystarczy wspomnieć o takich konkurentach jak Audi A4, Volkswagen Passat, Volvo S40, Renault Laguna, Citroen C5, Ford Mondeo, czy też "Japończyki" - Mazda6 i nowa Honda Accord, a już wiemy, że odniesienie sukcesu przez Avensis w tym gronie będzie bardzo trudne.

Avensis dla Toyoty to bardzo ważny model. Może nawet najważniejszy... Po raz pierwszy samochód ten pojawił się na rynku w 1997 roku, zastępując na tym polu Carinę E - pierwsze auto w historii Toyoty produkowane w Europie. Od tamtej pory powstały trzy wersje nadwoziowe Avensis, a ich konstruowaniem zajęły się brytyjskie zakłady w Burnaston niedaleko Derby. Samochód wniósł bardzo wiele do ówczesnej motoryzacji. Do jego największych sukcesów należy zaliczyć: ekonomiczny silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, pierwszy japoński diesel pracujący w technologii common-rail (D-4D od 1999 roku), a także silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa (D-4 od 2000 roku).

Przez ostatnie cztery lata Avensis zbudowała sobie silną reputację wśród klientów i wśród konkurencji, która niejako zmuszona, również wprowadzała nowinki technologiczne do swoich modeli. Od rynkowego debiutu w samej Europie sprzedano ponad 450 tysięcy egzemplarzy limuzyny Toyoty, co stanowiło 5,6% udział w europejskim segmencie D.

Nowa Toyota Avensis - według planów Japończyków - ma odnieść znacznie większy sukces aniżeli jej poprzedniczka. Auto trafi na rynek w pierwszej połowie 2003 roku i już po roku planuje się sprzedaż na poziomie 130 tysięcy egzemplarzy, aby do 2005 r. osiągnęła ona poziom 800 tysięcy aut w skali rocznej.

Reklama

Pierwsze plany nowego pojazdu powstały już w 2001 roku. Podczas salonu samochodowego w Tokyo w październiku ubiegłego roku na stoisku Toyoty zaprezentowano auto o nazwie Allion, które wykorzystywało znaczną część tych projektów. Na początku tego roku Allion trafił na japoński rynek, a dziś wiadomo już, że pojazd ten posłużył jako podstawa konstrukcyjna nowej wersji Avensis. Linia stylistyczna samochodu powstała przy współpracy europejskich i japońskich projektantów. Jednak największy wpływ na wygląd Avensis miał szef zespołu inżynierów, Suguya Fukusato. Jego pomysłem na design nowej toyoty było połączenie tradycji uczuć, wyjątkowej jakości, dynamizmu i nowoczesności w jednym nadwoziu.

Premiera nowej Toyoty Avensis jest kolejnym krokiem na drodze obecnego rozwoju japońskiej marki. Najpierw Yaris, potem Corolla, a teraz Avensis wyznają tę samą filozofię i poszukują nowych klientów na zatłoczonym już rynku samochodów osobowych. Limuzyna segmentu D dostępna będzie w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, liftback i wagon (kombi). Wszystkie trzy odmiany zaprezentowano od razu w Rzymie, a ich produkcją zajmie się fabryka w Burnaston. Nadwozie o wymiarach 4630 mm długości (4700 mm w wersji wagon), 1760 mm szerokości, 1480 mm wysokości (1485 mm lub 1525 mm z relingami dachowymi w wersji wagon) i duży rozstaw osi (2,7 metra) gwarantują dużą przestrzeń we wnętrzu auta i stabilną jazdę nawet po bardzo nierównej nawierzchni.

Nowa Toyota Avensis będzie pierwszym samochodem w Europie wyposażonym w standardową poduszkę powietrzną chroniącą kolana i dolne części nóg kierowcy. 18-litrowy "airbag" umieszczony jest pod kolumną kierownicy i jest częścią składową kompleksowego systemu bezpieczeństwa pasywnego SRS. Obok niego znalazły się tam między innymi dwustopniowe poduszki przednie kierowcy i pasażera, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły i napinaczami, a także czujnik ułożenia fotela kierowcy. Ten ostatni odpowiada za właściwe ciśnienie powietrza wypełniającego poduszkę, które jest zależne od tego w jakiej odległości od kierownicy znajduje się prowadzący pojazd. Komputerowe symulacje systemu SRS wykazały, że w testach zderzeniowych nowy Avensis powinien spisywać się znakomicie.

System D-CAT to jeden z przykładów zastosowania w nowej toyocie nowoczesnej technologii. Rozwiązanie to ma za zadanie redukowanie emisji szkodliwych substancji wydostających się z silników diesla. Wspólnie z systemem bezpośredniego wtrysku common-rail D-CAT pozwala na spełnianie rygorystycznych norm ekologicznych Euro IV. W ten sposób cała gama silników znajdujących się w ofercie nowego Avensis będzie mieściła się w tych kryteriach. W gamie tej znajdą się następujące jednostki:
1.6 VVT-i benzynowy (81 kW/110 KM)
1.8 VVT-i benzynowy (95 kW/129 KM)
2.0 D-4 benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (108 kW/147 KM)
2.0-litre D-4D wysokoprężny (85 kW/116 KM)

W wyposażeniu Toyoty Avensis zastosowano wiele rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Jednym z nich jest satelitarny system nawigacyjny, sterowany głosem. Reaguje on na komendy wydawane w dwóch językach, niemieckim i angielskim. Na płycie kompaktowej zapisano najnowszą mapę Europy Zachodniej, a system pomaga kierowcy w wyborze najkorzystniejszego połączenia. Urządzenie działa w ośmiu językach i może równocześnie przewidzieć trzy drogi do tego samego celu podróży. Aktywacja głosem może być też wykorzystywana przy użyciu systemu audio.

Szefowie Toyoty spodziewają się największego zainteresowania Avensisem głównie w Niemczech i w Wielkiej Brytanii, gdzie stawki ubezpieczenia i koszty napraw samochodów tego segmentu są najniższe (w stosunku do pensji) w Europie. Przeglądy samochodu przewidziane są zawsze co 30 tysięcy kilometrów, a jedynie wymiana oleju sugerowana jest po przejechaniu 15 000 km. Do sprzedaży nowa Toyota Avensis trafi w pierwszej połowie 2003 roku.

Tutaj foto-galeria nowej Toyoty.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy