Czy Opel Corsa po liftingu będzie hitem? Po pierwszej jeździe już coś wiem

Od ponad 40 lat Opel Corsa jest jednym z najczęściej wybieranych aut segmentu B w Europie. Oczywistym więc jest, że dla Niemców to bardzo ważny model. Szósta odsłona, która pojawiła się na rynku w 2019 roku, przeszła niedawno lifting, ale czy skromna modernizacja wystarczy, by mieszczuch spod znaku błyskawicy został hitem? Po pierwszej jeździe już coś wiem.

Po raz pierwszy Opel Corsa po liftingu stanął przede mną pod koniec ubiegłego roku, jednak do maja br. wygląd odświeżonego mieszczucha był wielką tajemnicą. Zanim więc doczekałem się pierwszej jazdy, zdążyła zastać nas jesień. Wreszcie nastał dzień, w którym poznałem odpowiedź na bardzo ważne pytanie - czy odświeżony mieszczuch spod znaku błyskawicy również okaże się tak wielkim hitem, jak jego poprzednicy?

Reklama

Opel Corsa to światowy hit, ale mogliście tego nie zauważyć

Hitem? Dokładnie tak! Wielu pewnie nie zdaje sobie z tego nawet sprawy, ale przez ostatnie 40 lat i sześć generacji, Opel Corsa trafił do ponad 14,5 mln klientów na całym świecie. Ten mieszczuch przez długi czas dominował w segmencie B, a na niektórych rynkach tj. Niemcy czy Wielka Brytania, wciąż jest niekwestionowanym liderem. Jak sytuacja wygląda w Polsce? U nas najchętniej wybieranym miejskim autem jest Toyota Yaris. Tylko od początku roku roku w wydziałach komunikacji zarejestrowano ponad 11,5 tys. sztuk japońskiego modelu. Udział Yarisa w segmencie robi ogromne wrażenie, bo wynosi blisko 30 procent.

Nowy Opel Corsa. Skromny, ale potrzebny lifting

Wróćmy jednak do meritum. Lifting Corsy się udał, choć Niemcy nie pokusili się o wprowadzenie drastycznych zmian. Projektanci dopracowali to, co dało się podkręcić, czym sprawili, że maluch upodobnił się do reszty rodzeństwa. Nieznacznie zmieniły się więc zderzaki, do oferty doszły nowe kolory (tj. Grafik Grey) i wzory felg,  na klapie bagażnika pojawił się wielki napis “CORSA", a klasyczny grill zastąpił charakterystyczny “Opel Visor" - czarna listwa zgrabnie łącząca przyciemnione reflektory Intelli-Lux LED z nową, charakterystyczną dla aut marki sygnaturą świateł do jazdy dziennej.

Opel Corsa po liftingu - dane techniczne

WymiaryOpel CorsaOpel Corsa Electric
Długość4060 mm4060 mm
Szerokość1765 mm1765 mm
Wysokość1435 mm1435 mm
Rozstaw osi2538 mm2545 mm
Rozstaw kół przednich1489 mm1501 mm
Rozstaw kół tylnych1488 mm1500 mm
Pojemność bagażnika309-1081 l267-1042 l

Mówiąc o modernizacji Corsy trzeba też wspomnieć słowem o wnętrzu. W kabinie pojawiły się nowe wzory tapicerki, cyfrowe zegary, większy wyświetlacz centralny (10" zamiast 7") oraz odświeżony system multimedialny z funkcją bezprzewodowej łączności Apple CarPlay czy Android Auto. Nowa jest także poduszka kierownicy i znajdującej się na nie logo.

Inna jest przy okazji konsola środkowa - na dobre żegnamy charakterystyczny dla Opla i Peugeota lewarek, bo jego miejsce zajmuje mały pstryczek. W Corsie po liftingu pojawia się także adaptacyjny tempomat, kamery cofania o lepszej jakości obrazu czy m.in. system “Flank Guard", który ostrzega kierowcę przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku.

Nowa Corsa to mocniejszy elektryk i hybrydy

Znudzeni? Ja dopiero się rozkręcam. Lifting to również warte uwagi zmiany pod maską i podłogą. Do oferty w pełni elektrycznej Corsy Electric dołącza 156-konny wariant, zasilany przez większą i bardziej wydajną baterię. Wersja “Long Range" ma według danych WLTP przejechać do 405 km na jednym ładowaniu.

Nowy akumulator jest niewiele większy (54 kWh - wcześniej 50 kWh), mniej skomplikowany (102 cele - zamiast 216), nieco lżejszy (340 kg - zamiast 345 kg) i objęty 8 letnią gwarancją producenta (lub do 160 tys. km). Baterię naładujemy z maksymalną mocą 100 kW.

Opel Corsa Electric - wersje i zasięg

WersjaCorsa ElectricCorsa Electric Long Range
Moc136 KM (100 kW)156 KM (115 kW)
Moment obrotowy260 Nm260 Nm
Masa własna1530 kg1540 kg
0-100 km/h8,7 s8,1 s
Poj. akumulatora50 kWh51 kWh
Zasięg wg. WLTPdo 357 kmdo 405 km
Śr. zużycie energii16,1-15,7 kWh/100 km14,6-14,2 kWh/100 km

W niedalekiej przyszłości gama silnikowa powiększy się także o wersje hybrydowe, z 48-woltową instalacją elektryczną. Brzmi jak ciekawe uzupełnienie rodziny benzynowych silników 1.2 Turbo. Hybrydy dostępne w wersjach 100 i 136-konnych będą współpracować z dwusprzęgłową, 6-stopniową skrzynią DCT. Z kolei “benzyniaki" będą występować w wersjach 75, 100, i 130-konnych, z 5- i 6-biegowymi manualami, jak również 8-biegową skrzynią automatyczną EAT8.

Opel Corsa po liftingu - wersje i osiągi

WersjeCorsa 1.2Corsa 1.2 TurboCorsa 1.2 Turbo EAT8
SilnikR3, 1199 cm3R3, 1199 cm3R3, 1199 cm3
Moc75 KM (55 kW)100 KM (74 KW)130 KM (96 kW)
Moment obrotowy118 Nm205 Nm230 Nm
SkrzyniaM5M6/A8A8
Masa własna1110 kg1175 kg/1203 kg1233 kg
0-100 km/h13,2 s9,9 s/10,8 s8,7
Prędkość maks.174 km/h194 km/h/192 km/h208 km/h

Opel Corsa Electric Long Range. Jak to jeździ?

Kierując się w stronę parkingu byłem przekonany, że tego dnia producent przekaże w nasze ręce wszystkie warianty - no wiecie, tak można by sprawdzić, która z nich wydaje się mieć najwięcej sensu. Niestety tak się nie stało. Podstawiając kilkadziesiąt takich samych, szarych elektryków, producent z Russelsheim dał do zrozumienia, w której odmianie pokłada największe nadzieje.

W moje ręce trafia zupełnie nowy Opel Corsa Electric Long Range, z większą mocą (156 KM i 260 Nm) oraz zasięgiem (do 405 km wg WLTP). Przez cały dzień starałem się sumiennie sprawdzać, jak udoskonalony wariant radzi sobie z zarządzaniem energią. Pierwsza krótka podróż, z lotniska pod siedzibę producenta, prowadziła głównie drogami szybkiego ruchu. Tam po blisko 20 kilometrach udaje się uzyskać wynik 16,3 kWh/100 km - sympatycznie, ale na pewno da się lepiej.

To się potwierdza na drugiej pętli testowej, liczącej trochę ponad 40 km. Obrana przeze mnie trasa prowadziła głównie przez drogi krajowe, mniejsze miejscowości, czasami wsie i finalnie chwilę przez obwodnicę. Brzmi jak bardzo dobra trasa, do sprawdzenia zużycia w cyklu mieszanym, prawda? 

Ostrożnie operując pedałem gazu i wykorzystując niemal każdą sytuację na swoją korzyść (do odzyskania energii), udaje mi się uzyskać wynik na poziomie 13,5 kWh. Dyskutując z kolegami dowiaduje się, że jedni starali się nieco lepiej ode mnie, a drudzy sprawdzali, czy w mieście działają fotoradary. Werdykt jest więc bardzo dobry - średnie zużycie w testowanych autach wahało się od 13 do 14,5 kWh/100 km. Spory wpływ na zużycie ma tryb jazdy (Eco, Normal, Sport), w którym się poruszamy.

Opel Corsa Electric - tryby jazdy

Tryb jazdyEcoNormalSport
Moc82 KM109 KM156 KM
Moment obrotowy180 Nm220 Nm260 Nm
Prędkość maksymalna150 km/h150 km/h150 km/h
Układ kierowniczyNormalNormalSport
WyświelaczeEcoNormalSport
KlimatyzacjaEcoNormalNormal

Czy nowy Opel Corsa będzie hitem?

Czy Opel Corsa po liftingu znów podbije listy przebojów? No cóż, to poprawnie wykonany i dobrze jeżdżący mieszczuch, który pozwala pasażerom komfortowo podróżować nawet przy wyższych prędkościach. W moim osobistym rankingu Corsa zyskuje również sporo punktów za liczne fizyczne przyciski i prosty w obsłudze panel klimatyzacji - jest mi niezmiernie miło, że nikt nie spróbował przenieść tego na dotykowy ekran. 

Wady? Te wynikają wyłącznie z gabarytów malucha. Po rozgoszczeniu się na fotelu kierowcy, nie miałem za samym sobą już zbyt wiele miejsca, kiedy przeniosłem się na tylną kanapę (mierzę 183 cm wzrostu). Moje stopy nie mieściły się pod fotelem, kolana wbijały się w jego miękkie oparcie, a głowa dotykała podsufitki - tu jednak zaznaczę, że testowane egzemplarze były wyposażone w spore okno dachowe.

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze niewielki bagażnik (309-1081 litrów w wersji spalinowej, 267-1042 litrów w wersji elektrycznej) ale...  na koniec dnia ciężko mieć o to pretensje. To auto stworzone przede wszystkim do miasta, więc jeśli ktoś chce czegoś większego i bardziej rodzinnego, niech przymierzy się do Astry. Odpowiadając na pytanie - tak, na utrzymanie silnej pozycji w segmencie B odświeżony Opel Corsa ma naprawdę spore szanse.

Głównie z uwagi na to, że projektanci poprawili to, co tego wymagało i nie zepsuli tego, co było już dobre. Kolejną mocną stroną nowej Corsy, jest jej cena. Owszem, tanio już było, ale tu chodzi o coś innego - po odświeżeniu modelu i wzbogaceniu wyposażenia, jego ceny pozostają na tym samym poziomie. Dla fanów modelu to jednocześnie dobra i zła informacja, bowiem - jak widać na poniższej tabeli - wersja elektryczna jest niemal dwukrotnie droższa od spalinowej. Ciekawe, których na drogach będzie więcej...

Opel Corsa po liftingu - ceny w Polsce

WersjaCORSAGS
1.2 M577 200 zł-
1.2 Turbo M682 300 zł95 700 zł
1.2 Turbo A889 100 zł102 500 zł
Electric e156-174 700 zł
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Opel | Opel Corsa | pierwsza jazda | testy samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy