Aveo czy Fabia?
General Motors, będący m.in. właścicielem Opla, Saaba i Daewoo, wprowadził na rynek Polski markę Chevrolet w maju 2004. Podczas prezentacji samochodów szef firmy GM DAT, wspomniał o rodowodzie Chevroleta (samochody są na wielu rynkach oferowane jako Daewoo) i zapewnił, że GM przejął od koreańskiego partnera tylko to, co najlepsze. Tak więc kupujący może oczekiwać zestrojenia zawieszenia jak w Oplu, wyposażenia zbliżonego do Opla, a cenę i warunki gwarancji utrzymano na poziomie oferowanym przez Daewoo.
Co przemawia za najmniejszym modelem Aveo?
Aveo jest produkowany jako cztero- lub pięciodrzwiowy "maluch" o rozstawie osi 248 cm. Stylizację sylwetki opracowano w Turynie w prowadzonym przez Giorgetto Giugiaro studiu projektowym Italdesign. Włoski styl sprawił, że na identycznej płycie podłogowej wykonano dwa odmienne samochody: krótszy (pięciodrzwiowy hatchback) ma 388 cm, a większy (czterodrzwiowy sedan) - 424 cm.
Wielkości te nie zmieniły wprawdzie przestrzeni pasażerskiej, ale wpłynęły na wielkość bagażnika W hatchbacku możemy wykorzystać kufer o pojemności 220 litrów (po złożeniu tylnej kanapy - 980 litrów), a sedanie - 375 litrów. Są to więc wartości podobne jak w Skodzie Fabia (sedan ma długość 422 cm i bagażnik 438 litrów.), czy Fiacie Punto (długość 384 cm i bagażnik 264 litry)
Kupujący ma do wyboru trzy silniki benzynowe: 1,2 (72 KM), 1,4 (83 KM) i 1,4 16V (94 KM), które pomimo dość dobrych osiągów (przyspieszenia wynoszą odpowiednio 13,7 sek; 12,1 sek; 11,1 sek), zużywają średnio 6,6 - 7,5 litra benzyny na 100 km. W wersji sedan są oferowane tylko silniki 1400 ccm (83 KM i 94 KM).
Nie tylko w sylwetce nadwozia widać rękę włoskiego mistrza. Także wnętrze zwraca uwagę niekonwencjonalną stylizacją kokpitu. W Aveo deska rozdzielcza przejęła stylizację kilku elementów od wielokrotnie nagradzanej za urodę Alfy Romeo 156. Podobny jest m.in. zarys dwóch indywidualnych zegarów (osobno obrotomierz i prędkościomierz) i okrągłe kratki nawiewu.
Zasadnicza różnica dotyczy jednak jakości użytych materiałów. W Chevrolecie elementy z tworzyw sztucznych wykonano z materiałów używanych w tańszych samochodach koreańskich i japońskich. Także zestawy przełączników obok kierownicy (włącznik wycieraczek, świateł) wskazują, ze producentem samochodu nie jest firma europejska.
Bez zarzutu działa natomiast zawieszenie i układ jezdny. Samochód prowadzi się dobrze bez względu na prędkość, a na zakrętach nie czuć pod-, czy nadsterowności. Mankamentem jest jedynie duża wrażliwość na boczne podmuchy wiatru i koleiny. Jednakże przy rozstawie kół 140 cm należy Aveo porównywać z odpowiednimi mu Punto, czy Fabią, a nie ze Stilo, czy Octavią.
Najmniejsze pojazdy Chevroleta są oferowane w trzech wersjach wyposażenia S, SE i SX (sedan tylko w pakietach SE i SX). Najuboższa "czterodrzwiówka" ma m.in.: wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, elektryczne szyby przednie, radiomagnetofon, oraz Airbag kierowcy. Najbogatsza (wersja SX oferowana jest z silnikiem 94 KM) ma dodatkowo: elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie regulowane szyby tylne, klimatyzację, cztery poduszki powietrzne i system ABS.
Dzięki nowej ofercie na rynku szukający małego czterodrzwiowego pojazdu i patrzący w kierunku lidera rynku - Skody Fabia Sedan - mają poważny dylemat. W najniższym zakresie cenowym mogą wybrać: Aveo 1,4 8V SE za 36 990 zł lub Skodę Fabia 1,2 (54 KM) Classic za 37 970 zł. Oba pojazdu różnią się ceną, właściwościami jezdnymi (Aveo - prędkość maks 170 km/h, przysp. 12.1 sek; Skoda - 151 km/h, 18,8 sek), wyposażeniem (Aveo ma centralny zamek, elektryczne szyby przednie i radio), oraz gwarancji (Chevrolet odpowiada za mechaniczną trwałość wyrobów przez trzy lata, Skoda przez dwa).
Gdybyśmy szukali Skody z silnikiem o zbliżonych do Chevroleta parametrach (prędkość 168 km/h, przyspieszenie 14,1 sek) to wybieramy 1,4 (75 KM) Classic za 41 320 zł. Niestety, wzrost ceny nie pociąga za sobą lepszego wyposażenia. Elektryczne sterowanie szyb przednich i centralny zamek mamy wprawdzie w wersji Choice, ale Fabia z tym pakietem kosztuje już wówczas 43 020 zł .
Różnice są jeszcze bardziej widoczne w wersjach topowych. Aveo 1,4 16V (94 KM) kosztuje 47 090 zł. Podobnie wyposażona Skoda (m.in. w szyby elektryczne, cztery poduszki airbag, ABS, klimatyzacja, elektryczne lusterka) to kosztująca 53 910 zł wersja Elegance. Za te pieniądze otrzymamy również ABS, ASR i MSR.
Pocieszeniem dla klientów może być promocja w salonach Skody: upust o 2000 - 3000 zł (podane ceny zawierają tę promocję) i czujnik parkowania wraz z montażem w cenie każdego pojazdu.
Czy jednak to wystarczy, aby utrzymać Fabię na pozycji lidera?
Wszystko zależy od utraty wartości samochodów Chevrolet - czy będą one bliższe wartościom Opla, czy Daewoo. Analitycy rynku prognozują jednak, że samochody Chevrolet mogą powtórzyć sukces Daewoo z końca lat dziewięćdziesiątych.
Bogusław Korzeniowski