Amerykanin w Paryżu...

Czy jest możliwe stworzenie wygodnego i bezpiecznego samochodu rodzinnego zachowującego jednocześnie nowoczesny, świeży styl? Na to pytanie odpowiedź znalazł amerykański koncern Chrysler, który w maju zaprezentował w Europie nowy model pięciodrzwiowego pojazdu wielozadaniowego pod nazwą PT cruiser. Samochód ten łatwo wyróżniać się będzie na europejskich drogach, gdyż po raz kolejny Chrysler postanowił zaszokować zarówno środowisko mediów jak i zwykłych użytkowników.


PT cruiser zaciera różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami samochodów i nie daje się szybko zdefiniować lub zaszufladkować. Skrót PT oznacza "personal transportation" (transport osobisty) co sugeruje, iż jest to pojazd dla każdego i służyć może do wielu zadań. W 1983 roku Chrysler stworzył model Voyager, który jako pierwszy nosił miano samochodu wielozadaniowego. Pięciodrzwiowy PT cruiser, jest udaną kontynuacją tego pomysłu. Większość prac początkowych przy projekcie została przeprowadzona w Europie. Badania na pierwszych prototypach odbyły się we Francji, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii ale i w Stanach Zjednoczonych. Pojawienie się PT cruisera na europejskich rynkach wywołało dużo emocji i wiele pytań. Na część z nich postaramy się odpowiedzieć...

Reklama


Nadwozie

Całkowita długość auta wynosi 4288 mm co jest wartością typową dla małych, typowo miejskich samochodów z segmentu C, jednak pojemne wnętrze (3,4 metra sześciennego) pozwala na rywalizację z dużymi sedanami. Duże błotniki i poszerzone progi przywołują wspomnienia klasycznych samochodów z lat trzydziestych i czterdziestych. Linia dachu podnosi się, co nie tylko dodaje sportowego charakteru, ale i pozwala na uzyskanie większej ilości miejsca dla pasażerów i ładunku. Mimo, iż samochody produkowane przez Chryslera znane są jako "cab-forward" (kabina pasażerów przesunięta do przodu), to pozycja przedniej szyby jest na tyle pionowa, że tworzy konstrukcję typową raczej dla aut napędzanych na tylne koła. Przedni i tylny zderzak przypominają zderzaki ciężarówek. Z tyłu PT criuser ma agresywny profil, tylne lampy, o kształcie karabinowych nabojów i wyraźne logo Chryslera na klamce tylnych drzwi to kolejne przykłady połączenia nowoczesności z klasycznymi trendami. Rozwiązania te nie są jednak tylko "sztuką dla sztuki". Duże szeroko otwierane tylne drzwi ułatwiają wejście i załadunek. Standardowo przyciemniane szyby zatrzymują promienie słoneczne i minimalizują ogrzewanie wnętrza przez co zapobiegają zniszczeniu materiałów wykończeniowych. A w momencie zderzenia chroni solidna konstrukcja nadwozia, która dobrze pochłania energię. Nadwozie dodatkowo wzmocniono poprzeczną belką połączoną ze środkowymi słupkami, sztywnymi progami i belkami w drzwiach oraz wzmocnionym tunelem w podłodze.


Wnętrze

Wygląd PT criusera niewątpliwie przyciąga wzrok na drodze, jednak ważniejszym elementem przy kupnie samochodu jest jego funkcjonalne wnętrze. I w tym przypadku Chrysler wywiązał się z zadania w sposób bardzo udany. Możliwość różnorodnej konfiguracji siedzeń, pozwala na uzyskanie potrzebnej przestrzeni do przewozu bagażu. Wszystkie siedzenia są w prosty sposób składane i wyjmowane. Dużą wagę przywiązano też do detali. Okrągłe, analogowe, białe wskaźniki, kulista dźwignia zmiany biegów (wersja z manualną skrzynią), centralna - nieco banalna - konsola, deska rozdzielcza i kokpit w kolorze nadwozia, chromowane klamki drzwi oraz praktyczne schowki (jak choćby szuflada pod przednim siedzeniem pasażera) tworzą udane powiązanie trendów modern i retro. Ważny jest także wysoki komfort. Kubełkowe, elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy pozwala na wygodne ułożenie się za kierownicą, a jazdę na pewno umili klimatyzacja oraz system audio z sześcioma, wysokiej jakości, głośnikami.


Układ napędowy

PT criuser wkracza na rynek z dwulitrowym, szesnastozaworowym silnikiem z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy i automatyczną lub ręczną skrzynią biegów. Silnik osiąga moc 104 kW (140 KM) przy 5700 obr/min i moment obrotowy 188 Nm przy 4150 obr/min. Pięciobiegowa ręczna skrzynia biegów ma długie przełożenia, dzięki czemu uzyskujemy optymalne osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Bieg wsteczny podczas włączania ma mechanizm zatrzymujący obroty skrzyni, co nie tylko pozwala na łatwą jego obsługę ale i zmniejsza zużycie poszczególnych elementów. Czterobiegowa skrzynia automatyczna ma elektronicznie sterowaną, bardziej płynną i szybką zmianę biegów wraz z możliwością kontroli obrotów silnika.


Bezpieczeństwo

W wyposażeniu seryjnym PT cruisera znajduje się DaimlerChrysler Sentry Key Theft Deterent System - czyli system zabezpieczenia przed kradzieżą. Polega on na zastosowaniu dwóch różnych kluczy potrzebnych do uruchomienia samochodu. Nie można zapalić silnika bez klucza właściciela.

PT cruiser to pojazd, do którego bez obaw można zabrać całą rodzinę. Nad bezpieczeństwem podróżujących czuwają cztery (2 boczne) poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS z systemem EVBP (Electronic Variable Brake Proportioning), pasy bezpieczeństwa z napinaczami z przodu, czteropozycyjne zagłówki i chroniąca głowę, miękka podsufitka.

PT cruiser od maja br. Jest sprzedawany na ponad czterdziestu rynkach całego świata, w tym i w Polsce. Pojazd produkowany w nowoczesnych fabrykach w Toluca w Meksyku, to mieszanka wielu cech, mająca na celu wykreowanie zupełnie nowej klasy samochodu. Stylizacja nadwozia wraz z funkcjonalnością tworzą kombinację dającą PT cruiserowi podwójną osobowość, tworząc pojazd jedyny w swoim rodzaju, a jednocześnie niezwykle praktyczny. Cena podstawowej wersji tego modelu wynosi około 100 tys. złotych.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy