Nowe, 3-cylindrowe silniki BMW
Trzy cylindry, 1,5 litra pojemności oraz turbodoładowanie - oto nowa seria jednostek BMW w skrócie.
3-cylindrowe silniki TwinPower Turbo o pojemności 1,5 litra zapowiadają nową generację jednostek Efficient Dynamics. Pod tym terminem kryją się wszystkie rozwiązania ograniczające zapotrzebowanie aut BMW na paliwo - oszczędniejsze silniki benzynowe i wysokoprężne, bardziej efektywne skrzynie biegów, systemy sterowania osprzętem (np. pompą wspomagania lub alternatorem), lekka konstrukcja czy dodatki poprawiające aerodynamikę samochodu.
Nowe silniki mogą być montowane wzdłużnie lub poprzecznie. Każdy z nich posiada aluminiową głowicę, dwustopniową regulację faz rozrządu (Vanos), bezpośredni wtrysk benzyny lub, w przypadku jednostek wysokoprężnych, układ wtrysku common rail oraz turbodoładowanie. Dodatkowo, odmiany benzynowe będą uzbrojone w system sterowania zmiennym skokiem zaworów Valvetronic.
W celu obniżenia kosztów produkcji, silniki benzynowe i wysokoprężne współdzielą aż 40 proc. części. Ich bazowa konstrukcja nie różni się od pozostałych rzędowych jednostek BMW - 4-cylindrowych, o pojemności 2 litrów, oraz 6-cylindrowych, o pojemności 3 litrów. W przypadku odmiany benzynowej na każdy cylinder przypada moc od 48 do 75 KM i maksymalny moment obrotowy od 60 do 80 Nm, a w przypadku odmiany wysokoprężnej - moc od 27 do 61 KM oraz maksymalny moment obrotowy od 75 do 110 Nm.
Inżynierowie BMW twierdzą, że dzięki zastosowaniu wałka wyrównoważającego i tłumika drgań silniki są wolne od wibracji, a do tego mają miłe dla ucha (i mało inwazyjne) brzmienie. - Ponieważ częstotliwość dźwięku generowanego przez jednostkę 3-cylindrową rośnie o 50 proc. szybciej niż przez jednostkę 4-cylindrową, nowe silniki postrzegane są jako wyjątkowy żwawe - podsumowuje BMW.
Nowa konstrukcja posłuży najprawdopodobniej do napędu kolejnej generacji aut Mini w 2014 roku, a także trzeciej odsłony serii 1.
Marcin Sobolewski