Kia Sorento od 117 700 zł
Do polskich salonów wjeżdża odświeżona Kia Sorento. Podstawowy wariant M z 2-litrowym turbodieslem o mocy 150 KM i napędem na przednią oś kosztuje 117 700 zł.
Druga generacja Kii Sorento zadebiutowała w 2009 roku i na całym globie znalazła jak do tej pory ponad 620 tys. nabywców. W przeciwieństwie do poprzedniczki, jej konstrukcja jest samonośna, a nie oparta na ramie. Model konkuruje w Polsce m.in. z Chevroletem Captivą, Mitsubishi Outlanderem oraz Hyundaiem Santa Fe, z którym jest zresztą spokrewniony technicznie.
Podczas targów w Paryżu koreański producent zaprezentował Sorento po faceliftingu. Wprawne oko dostrzeże diodowe światła do jazdy dziennej, zmodyfikowany przedni zderzak, inny kształt tylnych lamp oraz nowe obręcze o średnicy od 17 do 19 cali (zależnie od wersji wyposażenia). Dzięki dopracowaniu aerodynamiki karoserii, współczynnik oporu powietrza spadł z 0,38 do 0,34.
W kabinie zastosowano milsze w dotyku materiały, dodatkowe chromowane ozdoby na konsoli środkowej, nowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem LCD oraz skórzany mieszek dźwigni zmiany biegów. Na życzenie Sorento można doposażyć w przyciemniane szyby, panoramiczny dach, wentylowane i podgrzewane przednie fotele, podgrzewany drugi rząd siedzeń czy osobne kanały wentylacyjne dla pasażerów trzeciego rzędu. Lista opcji obejmuje także system monitorujący utrzymanie pasa ruchu, martwe pole oraz wspomagający równoległe parkowanie.
Nowe Sorento ma obniżony o 10 mm prześwit i podłogę w kabinie. W efekcie dla pasażerów drugiego i trzeciego rzędu siedzeń wygospodarowano dodatkowe miejsce na nogi (odpowiednio, 30 i 9 mm). Inżynierowie Kii dopracowali również wyciszenie kabiny.
Gama silników na polskim rynku obejmuje dwa turbodiesle oraz wolnossącą jednostkę benzynową. Podstawowy, 2-litrowy turbodiesel osiąga moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy 383 Nm. Jako jedyny występuje zarówno w wersji z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Odmiana 2WD waży o 60 kg mniej od 4WD, toteż może się pochwalić niższym zużyciem paliwa. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa w tym przypadku 10,8 lub 11,1 s (odpowiednio, 2WD i 4WD), a prędkość maksymalna obu wersji wynosi 187 km/h.
2,2-litrowy turbodiesel generuje moc 197 KM i maksymalny moment obrotowy 421 Nm (z 6-stopniową przekładnią manualną) lub 436 Nm (z 6-biegowym automatem) W celu obniżenia apetytu na paliwo otrzymał nowy układ recyrkulacji spalin (EGR). Osiągi? Przyspieszenie od zera do "setki" zajmuje 9,7 s lub 9,9 s (odpowiednio, skrzynia manualna i automatyczna), a prędkość maksymalna obu wersji to 190 km/h.
W jednostce benzynowej zastosowano nową głowicę i tłoki, nowy system bezpośredniego wtrysku paliwa i zmodyfikowany układ dolotowy. Z pojemności 2,4 litra uzyskano moc 192 KM oraz maksymalny moment obrotowy 242 Nm. Zasilane tym silnikiem Sorento osiąga prędkość 100 km/h w czasie 10,6 s lub 10,7 s (dane, odpowiednio, dla przekładni manualnej i automatycznej) i może rozpędzić się maksymalnie do 190 km/h.
Napęd na cztery koła w Sorento wykorzystuje sprzęgło elektromagnetyczne, które w warunkach utraty przyczepności może skierować do 100 proc. momentu obrotowego na tylną oś. Kierowca może również uruchomić ręcznie tryb, w którym moment będzie rozdzielany między osiami w proporcji 50:50 (do prędkości 40 km/h).
Zmiany obejmują również zawieszenie, uzbrojone w nowe ramy pomocnicze, przednie tarcze hamulcowe o średnicy zwiększonej do 320 mm oraz układ kierowniczy, który jest teraz bardziej bezpośredni. Auto można wyposażyć w układ wspomagania Flex-Steer z trzema trybami pracy do wyboru. W celu lepszej ochrony przed skutkami wypadków w konstrukcji nadwozia większy udział ma teraz wysokowytrzymała i ultrawysokowytrzymała stal. Sztywność skrętna karoserii poprawiła się o 18 proc. po zastosowaniu rozpórki kielichów kolumn przedniego zawieszenia.
Kia Sorento będzie w Polsce dostępna w trzech wersjach wyposażenia: M, L i XL. Podstawowy wariant z 2-litrowym turbodieslem o mocy 150 KM i napędem na przednią oś kosztuje 117 700 zł; dopłata do wersji z napędem 4WD wynosi 8 000 zł.
Wyposażenie wersji M obejmuje m.in.: 6 poduszek powietrznych, czujnik zmierzchu, wspomaganie ruszania pod górę, układ ochrony przed dachowaniem, 17-calowe obręcze, czujniki cofania, tempomat, radio CD/MP3 z Bluetooth, dwustrefową klimatyzację automatyczną, komputer pokładowy i kierownicę oraz gałkę zmiany biegów obszyte skórą. Odmiana L posiada dodatkowo m.in.: tylne lampy LED, czujnik deszczu, podgrzewane przednie fotele oraz system multimedialny z kolorowym wyświetlaczem i kamerą cofania. Wariant XL otrzymuje również m.in. reflektory ksenonowe, nawigację, skórzaną tapicerkę, system bezkluczykowy oraz panel zegarów z wyświetlaczem LCD.
We wszystkich wersjach dopłata za trzeci rząd siedzeń wynosi 2 500 zł.
Marcin Sobolewski