Audi S1 - kieszonkowa rakieta

Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zadebiutuje Audi S1 i Audi S1 Sportback - najmocniejsze wersje A-jedynki, zasilane 2-litrowym silnikiem turbo o mocy 231 KM.

Audi S1 Sportback
Audi S1 SportbackAudi

Nazwa "S1" zajmuje w historii Audi szczególne miejsce - w 1987 roku Walter Röhrl za kierownicą legendarnego Audi S1 o mocy 600 KM wygrał wyścig Pikes Peak.

W kabinie Audi S1 pojawiły się m.in. efektowne, kolorowe wstawki i mocno wyprofilowane sportowe fotele z konstrastującymi przeszyciami tapicerki.Audi

Dziś Audi S1 powraca jako miejski hatchback o sportowych inklinacjach. 2-litrowa jednostka benzynowa TFSI (turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk) o mocy 231 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego napędza wszystkie cztery koła samochodu za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej oraz sprzęgła wielotarczowego. Na razie nie podano informacji na temat dostępności zautomatyzowanej przekładni dwusprzęgłowej S tronic.

3-drzwiowy wariant S1 przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,8 s, a 5-drzwiowy (Spotback) - w 5,9 s. Obie wersje osiągają prędkość maksymalną równą 250 km/h. Średnie zużycie paliwa według producenta wynosi, odpowiednio, 7,0 i 7,1 l/100 km.

Audi S1

Audi S1 (więcej informacji)

Audi S1 (2015)Audi
Audi S1 (2015)Audi
Audi S1 (2015)Audi
Audi S1 (2015)Audi
Audi S1 (2015)Audi
Audi S1 (2015)Audi
Audi S1 (2015)Audi

W celu poprawy trakcji S1 wyposażono w elektroniczną blokadę dyferencjału, naśladującą działanie mechanicznej szpery poprzez hamowanie kół po wewnętrznej stronie zakrętu w oparciu o dane czujników z ESP. Sam system ESP ma dwa stopnie dezaktywacji.

Audi S1 Sportback

Audi S1 Sportback (więcej informacji)

Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Audi S1 Sportback (2015)Audi
Nowe tylne zawieszenie wymusiło zmniejszenie pojemności bagażnika z 286 do 210 l

Audi zmieniło również nastawy zawieszenia i elektromechanicznie wspomaganego układu kierowniczego. Z przodu zastosowano nowe łożyska obrotowe kolumn MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną zastąpiono konstrukcją wielowahaczową. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy, zmieniających charakterystykę pracy silnika, wydajność klimatyzacji oraz poziom tłumienia aktywnych amortyzatorów (należących do wyposażenia seryjnego).

Mocniejsze są również hamulce - z przodu uzbrojone w 310-milimetrowe tarcze, a na życzenie dostępne z polakierowanymi na czerwono zaciskami. Standardowo Audi S1 przemieszcza się na kołach z 17-calowymi obręczami i oponami 215/40; opcjonalnie oferowane są "18" z ogumieniem 225/35.

Przy okazji premiery modelu Audi odświeża wizerunek wszystkich A-jedynek. Zmiany są bardzo subtelne - przednie lampy i wlot powietrza mają ostrzejsze kontury, a tylne lampy otrzymały nowe wkłady z pojedynczym paskiem diod LED. Nabywcy będą mieli do wyboru także cztery nowe odcienie nadwozia oraz pakiet stylizacyjny quattro ze spojlerem dachowym.

Audi S1 i S1 Sportback trafią do europejskich salonów w drugim kwartale br. W Niemczech ceny modelu startują od 29 950 euro, co oznacza, że jest on o 5000 euro (około 20 tys. zł) droższy od najmocniejszej obecnie wersji A1 z jednostką 1.4 TFSI o mocy 185 KM.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas