Przeładowanie ukarane srogimi mandatami. 106 tys. zł za 3 auta
Funkcjonariusze lubelskiego ITD zatrzymali trzy ciężarówki transportujące wagony kolejowe. Jak się okazało, przekroczono wiele naruszeń – jeden z pojazdów był przeładowany o przeszło 15 ton. To zaś wiązało się ze sporymi karami.
Przewozili wagony kolejowe. Ładunki nawet o 15 ton za ciężkie
W miejscowości Woroniec, przez którą przebiega droga krajowa nr 2 funkcjonariusze lubelskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportowego zauważyli trzy ciężarówki transportujące częściowo rozmontowane wagony kolejowe. Taki ładunek nie należy do najlżejszych, a inspektorzy zaczęli przypuszczać, że pojazdy są przeciążone. Jak się okazało, mieli rację.
Wszystkie trzy zestawy zmierzające z Chełma do Małaszewicz zostały zważone. Okazało się, że w każdym z pojazdów dopuszczalna waga 40 ton została przekroczona – w jednym przypadku o ponad 15 ton. Wyniki ważenia prezentowały się następująco:
- 49,5 tony
- 55,6 tony
- 42,8 tony
To jednak nie był koniec nieprawidłowości, ponieważ w czasie kontroli wyszło na jaw, że jeden z kierowców nawet nie posiadał niezbędnego zezwolenia na przejazd pojazdem ponadnormatywnym. Ponadto okazało się, że ładunki przekraczają dopuszczalną wysokość i zamiast 4 metrów mają od 4,4 do 4,46 metra. W dwóch przypadkach stwierdzono również przekroczenie nacisków osi pojazdów. Kierowcom oczywiście zakazano dalszej jazdy do czasu przeładunku lub uzyskania odpowiednich zezwoleń.
Nieprawidłowości przy przewozie wagonów. Jaka kara dla przewoźników?
Oczywiście na tym nie koniec konsekwencji. W związku z naruszeniami wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne. Przewidywane kary wyniosą kolejno:
- 38 tys. zł,
- 38 tys. zł,
- 30 tys. zł
Jak łatwo policzyć, nieprawidłowości kosztowały przewoźników łącznie 106 tys. złotych.
Inspektorzy zwrócili uwagę, że podróżowanie tak przeciążonymi pojazdami po drogach publicznych zagraża bezpieczeństwu i prowadzi m.in. do poważnych uszkodzeń takich obiektów infrastruktury drogowej jak np. mosty. Funkcjonariusze dodali, że naruszanie zasad transportu ponadnormatywnego jest również formą nieuczciwej konkurencji wobec innych przewoźników. Zaznaczono również, że organy licencyjne będą mogły rozpocząć procedurę cofnięcia uprawnień licencyjnych odpowiedzialnym podmiotom.