Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli system inteligentnych znaków drogowych do adaptacyjnej regulacji ruchu drogowego. INZNAK ma być testowany w 2022 roku na pomorskim odcinku autostrady A1.

System inteligentnych znaków opracowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej. - System INZNAK przeszedł pomyślnie testy i teraz wdrożyć go na polskich drogach - mówi prof. Andrzej Czyżewski.

- Projekt realizowany z funduszy unijnych obejmował opracowanie znaków drogowych: stojących, wiszących i mobilnych, które wyświetlają zalecaną prędkość jazdy aktualizowaną w czasie rzeczywistym i określaną samoczynnie - tłumaczy prof. Andrzej Czyżewski z PG. - Jest to możliwe dzięki temu, że wbudowany w znaki moduł elektroniczny umożliwia wielomodalny pomiar warunków ruchu: wizyjny i akustyczny, a także bieżącą analizę warunków meterologicznych na drodze.

Zobacz również:

System INZNAK przeszedł pomyślnie testy i dlatego naukowcy myślą o tym, by wdrożyć go na polskich drogach. Właśnie został zaprezentowany samorządom, spółkom drogowym oraz firmom, które mogą wdrożyć projekt na polskich drogach.

Zdaniem obecnych na spotkaniu na Politechnice Gdańskiej ekspertów, wdrożenie projektu INZNAK ma duże szanse powodzenia i może przełożyć się na poprawę bezpieczeństwa na drogach publicznych, a zwłaszcza drogach szybkiego ruchu.

Nowatorskie i "inteligentne" znaki drogowe, które w czasie rzeczywistym dopasowują prędkość zalecaną kierowcom, pomagają bowiem w zapobieganiu najbardziej powszechnym kolizjom, takim jak najechanie na tył pojazdu poprzedzającego przy złych warunkach drogowych i niedostatecznej widoczności.

W 2022 roku inteligentne znaki drogowe autorstwa naukowców Politechniki Gdańskiej mają być testowane na pomorskim odcinku autostrady A1.

***

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Motorandka z Joanną Zientarską - Mini Cooper S