Zupełnie nowy rodzaj poduszki powietrznej. W nowoczesnych autach to konieczność
Nowoczesne samochody coraz lepiej radzą sobie z monitorowaniem sytuacji na drodze i dbaniem o bezpieczeństwo podróżnych. Wpływają także na komfort kierowcy, wyręczając go czasami z niektórych zadań. Okazuje się jednak, że poprawa komfortu podróżowania może stać w sprzeczności z bezpieczeństwem. Aby rozwiązać ten problem, opracowano nowy rodzaj poduszki powietrznej.

Spis treści:
Kiedyś obecność oraz liczba poduszek powietrznych w samochodach była mocno podkreślana przez producentów. Przez długi czas większość z nich wymagała dopłaty, a na listach wyposażenia skrupulatnie odnotowywano, ile airbagów otrzymamy w standardzie. W niektórych modelach informowały o tym nawet naklejki z napisami takimi jak „dual airbag”, umieszczane na tylnych szybach.
Dlaczego nowoczesne samochody potrzebują dodatkowej poduszki powietrznej?
Obecnie do standardu, równie oczywistego jak system ABS, należy sześć poduszek (czołowe, boczne oraz kurtynowe), a wielu producentów oferuje też dodatkowe airbagi na kolana kierowcy i pasażera. Sporo aut można także doposażyć w poduszki boczne dla podróżnych z tyłu, a niektóre firmy eksperymentowały też z poduszkami czołowymi dla osób w drugim rzędzie siedzeń (integrowanymi z pasami bezpieczeństwa). Istnieją też airbagi umieszczane między kierowcą i pasażerem z przodu, aby podczas wypadku nie wpadli na siebie.
Można odnieść więc wrażenie, że podróżni we współczesnych samochodach są dosłownie otoczeni poduszkami. Zdaniem ekspertów z ZF Lifetec to jednak za mało, ponieważ nowoczesne pojazdy sprawiły, że pojawił się nowy rodzaj zagrożenia – nieoptymalna pozycja jazdy.
Dotychczas odsuniętą i komfortową pozycję mógł przyjąć najwyżej pasażer, ale wraz z rozwojem systemów wsparcia kierowców oraz systemów jazdy autonomicznej poziomu 2+ oraz 3 (pozwalających nie tylko zdjąć nogi z pedałów, ale także, przy spełnieniu odpowiednich warunków, puścić kierownicę), również kierowcy zaczynają mieć tendencje do szukania innych niż optymalna pozycji.
To zaś powoduje zwiększone ryzyko powstania obrażeń podczas wypadku. Jak wyjaśniają eksperci z ZF Lifetec, dla optymalnej ochrony, bardzo ważne jest odpowiednie ułożenie nóg, kolan oraz stóp. Gdy siedzimy we właściwej pozycji, największa siła uderzenia przyjmowana jest najpierw przez pięty, które tak ukierunkowują kolana, by staw kolanowy trafił w poduszkę powietrzną.
Następnie duża część energii uderzenia przenoszona jest na kość udową – najmocniejszą w ciele człowieka. W ten sposób udaje się minimalizować obrażenia nóg podróżnych, ale przestaje być to możliwe, gdy odsuwamy fotel, by przyjąć wygodniejszą pozycję.
Jak działa poduszka powietrzna na pięty?
Przestrzeń na nogi dla pasażera z przodu ukształtowana jest w taki sposób, by stopy ustawione były pod kątem. Podobną pozycję przyjmuje kierowca z prawą nogą na pedale gazu lub hamulca, a lewą ustawioną na podpórce. Gdy odsuniemy się dalej, stopy i nogi przyjmują inną, nieoptymalną pozycję. Jak tłumaczy Harald Lutz, szef rozwoju produktu w ZF Lifetec:
W sytuacji gdy nie mamy właściwego punktu uderzenia pięty, kolana osoby podróżującej mogą nie trafić w poduszkę powietrzną lub trafią w nią w nieoptymalny sposób, co pogarsza skuteczność zapewnianej ochrony. (…) Aktywna poduszka powietrzna pięty koryguje ustawienie stóp, zapewniając odpowiedni punkt uderzenia pięty, nawet jeśli podróżny siedzi w nieoptymalnej pozycji.
W przypadku kierowcy dochodzi jeszcze jedna korzyść – w momencie uderzenia pedały nie zapewniają odpowiednio stabilnego podparcia. Stopa może się z nich zsunąć i skręcić lub doznać innych obrażeń. Airbag natomiast zapewnia jednolitą powierzchnię styku, chroniąc stopy kierowcy.
Nowa poduszka byłaby zawsze aktywna po stronie pasażera, natomiast w przypadku kierowcy aktywacja następowałaby w momencie, gdy przyjmowałby on komfortową pozycję. Służyć do tego mogłaby kamera, rozpoznająca przyjęcie przez kierującego nieoptymalnego ułożenia nóg. Alternatywnym i tańszym rozwiązaniem jest połączenie aktywacji poduszki z aktywacją trybu jazdy, pozwalającego na poruszanie się bez używania pedałów.
Kiedy poduszka powietrzna pięty trafi do samochodów?
Nowa poduszka powietrzna jest montowana w przestrzeni na nogi kierowcy i pasażera z przodu. Producent zapewnia, że nie wymaga ona wygospodarowywania dodatkowej przestrzeni i można bez problemu zamontować ją w każdym modelu samochodu. W momencie wykrycia wypadku, napełnia się ona pod wykładziną podłogową pojazdu.
ZF Lifetec zapowiada, że poduszka powietrzna pięty będzie dostępna od 2028 roku dla wszystkich producentów samochodów, którzy będą chcieli wyposażyć w nią swoje modele.