Znamy wyniki Vitary, Espace, 500X i Mazdy 2 w crash teście Euro NCAP

Znowu nie wszystkie auta zdobyły maksymalne pięć gwiazdek i ponownie z dość kontrowersyjnych powodów.

Renault Espace
Renault EspaceEuro NCAP

Podczas ostatnich testów zderzeniowych organizacja Euro NCAP sprawdziła jak w razie zderzenia radzą sobie niedawno wprowadzone na rynek modele - Suzuki Vitara, Renault Espace, Fiat 500X oraz Mazda 2.

Suzuki VitaraEuro NCAP

Najlepszym wynikiem z tej czwórki może pochwalić się Vitara, która otrzymała 89 procent za ochronę dorosłych pasażerów i 85 procent za ochronę dzieci. "Przyjazność" w razie wypadku z udziałem pieszego, oceniono na 76 procent.

Na drugim miejscu znalazła się czwarta generacja Renault Espace. Tego stylowego, francuskiego minivana oceniono na 82 procent, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dorosłych pasażerów i 89 procent o bezpieczeństwo dzieci. Bardzo dobrze model ten wypadł również pod względem ochrony pieszych - ocenioną ją na 80 procent.

Fiat 500XEuro NCAP

Wyniki Fiata 500X to 86 procent (ochrona dorosłych), 85 procent (ochrona dzieci) oraz 74 procent (ochrona pieszych). Mazda 2 uzyskała odpowiednio 86 procent, 78 procent i 84 procent.

Mazda 2Euro NCAP

Co ciekawe, chociaż rozbieżności między tymi wynikami nie były duże, Vitara i Espace otrzymały po pięć gwiazdek, natomiast 500X i "dwójka" po cztery. Wynika to z czwartego kryterium, które Euro NCAP, badające zakres ochrony w razie wypadku, bierze pod uwagę - systemy wypadkowi przeciwdziałające. Pomimo tego, że zapobieganie kolizji to coś innego, niż zapobieganie urazom, gdy do niej dojdzie, również za to przyznawane są punkty. Suzuki Vitara otrzymała w tej kategorii 75 procent, Renault Espace 80 procent, ale Fiat 500X i Mazda 2 już tylko po 64 procent. Ich niższa ocena wynika z braku systemu automatycznego hamowania przy niskich prędkościach oferowanego w wyposażeniu seryjnym. Do 500X można go jednak dokupić w pakiecie z asystentem pasa ruchu w cenie 2000 zł. W "dwójce" system ten również jest dostępny, ale tylko w najdroższej wersji wyposażeniowej SkyPASSION.

Ponownie pojawia się zatem pytanie czy jeśli nazywamy coś "wynikiem testu zderzeniowego", to powinny na niego wpływać również czynniki w żaden sposób na ochronę w czasie zderzenia nie wpływające.Podobny problem powstał przy okazji crash testu nowego Audi TT (artykuł na ten temat znajdziecie obok). Poniżej natomiast znajdziecie wideo z przebiegu testów zderzeniowych Vitary, Espace, 500X i 2.

Euro NCAP Crash Test Suzuki Vitara 2015Euro NCAP
Euro NCAP Crash Test Renault Espace 2015Euro NCAP
Euro NCAP Crash Test Fiat 500X 2015Euro NCAP
Euro NCAP Crash Test Mazda 2 2015Euro NCAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas