Znaczny wzrost wynajmu długoterminowego nowych aut

Wynajem długoterminowy samochodów w 2018 r. wzrósł o 17,5 proc. r/r, sprzedaż nowych samochodów w tym samym czasie, przekroczyła pół miliona sztuk, czyli najwięcej w tym stuleciu - podał w czwartek w komunikacie Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Jednocześnie udział diesli w ub. roku spadł o 5 proc. - podano.

Z opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) danych po czwartym kwartale wynika, że "firmy wynajmu długoterminowego zakupiły o ponad 23 proc. więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem, wyraźnie wyprzedzając pod tym względem konkurencyjne formy finansowania aut służbowych - zakup ze środków własnych, kredyt i klasyczny leasing finansowy".

Jak podano w komunikacie, firmy wynajmu długoterminowego "znacząco przyczyniły się do bardzo dobrych wyników całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w 2018 roku". "W ubiegłym roku z polskich salonów wyjechało, bowiem o ponad 45 tys. nowych aut osobowych więcej niż w 2017 roku. Taki wzrost sprzedaży został wygenerowany aż w 1/3 przez branżę wynajmu długoterminowego, która zakupiła o 15,5 tys. więcej samochodów w porównaniu z poprzednim rokiem" - dodano. Ponadto podkreślono, że branża Rent a Car odnotowała w 2018 r. wzrost na poziomie 16 proc. w porównaniu do 2017 r.

Reklama

W ocenie PZWLP "za wysoką sprzedaż nowych aut w Polsce odpowiadają przede wszystkim firmy, które w 2018 r. nabyły aż 72,3 proc. wszystkich samochodów, a ich udział w tym zakresie wciąż rośnie - w ubiegłym roku zwiększył się o 2,6 proc. rdr."

"Rok 2018 w sposób bardzo dobitny pokazał jak duże jest już obecnie znaczenie zakupów aut przez firmy dla kondycji rynku motoryzacyjnego w naszym kraju. Mianowicie, na większą o 45,5 tys. samochodów sprzedaż niż w 2017 roku wpłynęły w zasadzie wyłącznie firmy" - podkreślił, cytowany w komunikacie prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów Grzegorz Szymański. "Sprzedaż do klientów indywidualnych wzrosła jedynie o ... 26 samochodów. Innymi słowy, gdyby nie zakupy dokonywane przez firmy, w tym sektor małych i średnich przedsiębiorstw, rynek zatrzymałby się w miejscu" - dodał.

Szymański wskazał również na dane z polskich autosalonów, z których wyjechało o ponad 9 proc. więcej samochodów, niż rok wcześniej. "Na tle całej Unii Europejskiej wypadamy bardzo dobrze i mamy powody do zadowolenia. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wzrost sprzedaży osobówek w całej UE wyniósł bowiem w ubiegłym roku zaledwie 0,1 proc."- stwierdził.

Ponadto eksperci PZWLP po analizie danych na koniec 2018 r., wskazują na "dalszy, zdecydowany spadek udziału aut z silnikami diesla we flotach znajdujących się w wynajmie długoterminowym w Polsce". "Diesle stanowiły na koniec grudnia już niewiele ponad 61 proc., a ich udział zmniejszył się w ciągu roku o prawie 5 proc". - podano.

"Auta z silnikami diesla ustępują przede wszystkim pojazdom napędzanym motorami benzynowymi, które na koniec ubiegłego roku stanowiły 37 proc. samochodów, a ich udział zwiększył się na przestrzeni 12 miesięcy o ponad 4 proc". "Rośnie również udział aut wyposażonych w ekologiczne napędy, czyli hybrydowe i elektryczne. "Na koniec 2018 r. pojazdy tego typu w wynajmie długoterminowym we flotach firm PZWLP stanowiły łącznie 1,6 proc. (wzrost o 0,6 proc r/r). W sumie było ich ponad 3 z czego absolutną większość stanowiły hybrydy. Auta elektryczne to wciąż margines - zaledwie 63 pojazdy" - czytamy w komunikacie.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy