"Zielona" ofensywa Toyoty
Jedną z paryskich nowości Toyoty jest iQ z napędem elektrycznym. Auto powstanie jednak w limitowanej serii zaledwie 100 egzemplarzy - Japończycy przyznają, że na razie stawiają na rozwój napędów hybrydowych.
- Obecnie możliwości samochodów elektrycznych nie odpowiadają potrzebom użytkowników, czy to ze względu na zasięg, na koszty, czy na czas ładowania - powiedział dziennikarzom agencji Reuters Takeshi Uchiyamada, wiceprezes Toyoty odpowiedzialny za rozwój.
Z tego powodu plany produkcji elektrycznej Toyoty iQ EV ograniczono do 100 sztuk. Japoński koncern wciąż będzie koncentrował się na rozwoju samochodów hybrydowych (również z możliwością ładowania baterii z gniazdka), a w 2015 roku chce zaprezentować pierwszy model z silnikiem elektrycznym zasilanym energią z ogniw paliwowych.
Toyota iQ EV napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 63 KM i momencie obrotowym 163 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie 14 s i może się rozpędzić do prędkości 125 km/h. Zasięg samochodu wynosi 85 km; ładowanie pustych baterii z tradycyjnego gniazdka trwa 3 godziny, ale przy pomocy funkcji szybkiego ładowania można "zatankować" do 80 proc. pojemności w ciągu 15 minut. Montaż litowo-jonowych akumulatorów nie wpłynął na przestronność kabiny - zainstalowano je pod podłogą.
Dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej stali, masa iQ EV wzrosła jedynie o 125 kg względem wersji z silnikiem benzynowym, do 1045 kg. W celu poprawy aerodynamiki (a co za tym idzie - ograniczenia zużycia energii), przeprojektowano maskę, kształt wlotów powietrza i tylną krawędź dachu, a podwozie zakryto dodatkowymi osłonami. Toyota iQ EV wyróżnia się także oświetleniem LED, dwukolorowym nadwoziem i nowymi obręczami.
Toyota iQ EV
"Zielona" ofensywa Toyoty (czytaj artykuł)
100 egzemplarzy modelu trafi wyłącznie na rynek japoński i amerykański.
Marcin Sobolewski