Zakopianka bije rekordy. Tunel pod Luboniem Małym z największym ruchem w historii
W szczycie sezonu letniego kierowcy szturmują Zakopiankę. Najnowsze dane GDDKiA pokazują, że tunel pod Luboniem Małym bije historyczne rekordy przejazdów. Ile samochodów przejechało tunelem?

Spis treści:
Nowy rekord tunelu na Zakopiance pod Luboniem Małym
W niedzielę 23 czerwca 2025 r. kończył się długi weekend i turyści wracali z gór. Tego dnia tunelem pod Luboniem Małym w kierunku Krakowa przejechało dokładnie 45 585 pojazdów. To najwięcej dobowo od momentu jego uruchomienia w listopadzie 2022 r. Poprzedni rekord, ustanowiony 22 września 2024 r., wynosił 44 497 aut. Jak podaje GDDKiA, tylko w tym roku barierę 40 tys. przejazdów dziennie przekroczono już dziesięć razy.
Do takich dni należały m.in. 2 stycznia, sześć dni lutego (ferie zimowe), 1 maja i 15 czerwca. Największe natężenie ruchu obserwowane jest w okresach świątecznych, wakacyjnych oraz w czasie długich weekendów. To efekt turystycznego charakteru Zakopianki - drogi, którą wielu kierowców wybiera, jadąc w góry.

20 mln przejazdów w niecałe 2,5 roku
Przez tunel o długości 2058 metrów przejechało już łącznie ponad 20 mln pojazdów. Jubileuszowy, 20-milionowy przejazd zanotowano 3 maja 2025 r. wieczorem. Dane z 4 maja wskazują, że do tego dnia z tunelu skorzystało dokładnie 20 040 692 pojazdów, co daje średnio ponad 22 tys. aut dziennie.
Długi weekend majowy był również momentem ustanowienia dotychczasowego tegorocznego rekordu: 1 maja tunelem przejechało 42 020 samochodów. Wynik ten został jednak pobity właśnie 23 czerwca.
Tunel na Zakopiance pod stałym nadzorem i z ograniczeniem prędkości
Tunel na Zakopiance to konstrukcja o długości 2058 metrów, z dwoma nawami, w każdej po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Od momentu otwarcia w listopadzie 2022 r., tunel był najdłuższym pozamiejskim obiektem tego typu w Polsce - do czasu oddania tunelu na S3 Bolków - Kamienna Góra w lipcu 2024 r.
Obiekt wyposażony jest w nowoczesny system monitoringu: 26 kamer obrotowych, 30 stałych oraz 114 służących do wideodetekcji. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h, a jego przestrzegania pilnuje odcinkowy pomiar prędkości. Systemy bezpieczeństwa obejmują m.in. czujniki dymu, czujniki ciepła, system nagłośnienia i ostrzegacze pożarowe.