Z Warszawy do Łodzi w 40 minut. Tak będzie wyglądała nowa trasa
Paula Lazarek
Nowa linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) łącząca Warszawę z Łodzią pozwoli na skrócenie podróży między miastami do 40 minut. Budowa odcinka o długości około 140 km ma ruszyć w drugiej połowie 2026 roku, a zakończenie prac planowane jest na 2032 rok.

Spis treści:
Linia kolejowa Warszawa - Łódź to część większego planu
Nowa trasa to nie tylko szybsze połączenie między stolicą a Łodzią. To część znacznie większego projektu, który ma zrewolucjonizować podróżowanie koleją w całej Polsce. Rząd chce, aby w przyszłości transport między dużymi miastami był szybki i wygodny. Dzięki Kolejom Dużych Prędkości czas przejazdu między kluczowymi ośrodkami w kraju nie powinien przekraczać 100 minut.

Linia Warszawa - Łódź będzie pierwszym, najbardziej zaawansowanym fragmentem całego systemu. Docelowo stanie się częścią trasy, która połączy Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem. W 2035 roku cała sieć ma być gotowa, a Polska w końcu dołączy do krajów, w których kolej to realna alternatywa dla samochodów i samolotów.
Jakie obiekty powstaną na trasie kolejowej?
Budowa tej trasy wymaga stworzenia całej infrastruktury - nie wystarczy położyć torów i postawić kilku peronów. W planach są:
- 10-kilometrowy tunel pod Odolanami w Warszawie - będzie miał dwie nitki, co pozwoli na zachowanie ciągłości ruchu nawet w przypadku awarii jednej z nich.
- Nowe budynki obsługi i bazy utrzymania - tutaj będą prowadzone prace serwisowe i naprawy pociągów.
- Nowe wiadukty i nasypy - które pozwolą na bezkolizyjne prowadzenie trasy.
Budynek obsługi tunelu będzie miał minimalistyczną, nowoczesną bryłę, a jego elewacje zostaną pokryte płytami włókno-cementowymi w odcieniach szarości. Pojawią się także trejaże pokryte pnączami, które mają sprawić, że obiekt wtopi się w otoczenie i poprawi lokalny mikroklimat.

Przewidziano też zastosowanie powłok antygraffiti, które mają chronić budynki przed aktami wandalizmu. To rozwiązanie znane już z innych krajów - jeśli faktycznie będzie skuteczne i regularnie utrzymywane, może pomóc w utrzymaniu estetycznego wyglądu infrastruktury.
Nowa linia kolejowa - kiedy pojedziemy szybciej?
Decyzje środowiskowe dla odcinków warszawskiego i łódzkiego zostały wydane pod koniec 2023 i na początku 2024 roku. To oznacza, że projekt przeszedł jeden z kluczowych etapów. Teraz trzeba dokończyć prace projektowe i rozpocząć budowę.
Start robót zaplanowano na drugą połowę 2026 roku, a pierwsze szybkie pociągi mają wjechać na trasę w 2032 roku. Wtedy podróż między Warszawą a Łodzią zajmie około 40 minut, czyli o połowę krócej niż obecnie.
Zobacz również:
Szybka kolej w Polsce - czy to ma sens?
We Francji, Hiszpanii czy Japonii szybkie koleje zmieniły sposób podróżowania. Ludzie coraz częściej rezygnują z samochodów i samolotów na rzecz pociągów, które są szybsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne.
W Polsce do tej pory szybka kolej była raczej marzeniem niż rzeczywistością. Nowa linia Warszawa - Łódź to pierwszy duży krok w stronę zmiany. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w ciągu dekady możemy mieć infrastrukturę, która pozwoli przemieszczać się po kraju bez korków, opóźnień i przesiadek.