Z Warszawy do Łodzi w 40 minut. Tak będzie wyglądała nowa trasa

Paula  Lazarek

Nowa linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) łącząca Warszawę z Łodzią pozwoli na skrócenie podróży między miastami do 40 minut. Budowa odcinka o długości około 140 km ma ruszyć w drugiej połowie 2026 roku, a zakończenie prac planowane jest na 2032 rok.

Nowa linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) łącząca Warszawę z Łodzią pozwoli na skrócenie podróży między miastami do 40 minut.
Nowa linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) łącząca Warszawę z Łodzią pozwoli na skrócenie podróży między miastami do 40 minut.materiały prasowe

Linia kolejowa Warszawa - Łódź to część większego planu

Nowa trasa to nie tylko szybsze połączenie między stolicą a Łodzią. To część znacznie większego projektu, który ma zrewolucjonizować podróżowanie koleją w całej Polsce. Rząd chce, aby w przyszłości transport między dużymi miastami był szybki i wygodny. Dzięki Kolejom Dużych Prędkości czas przejazdu między kluczowymi ośrodkami w kraju nie powinien przekraczać 100 minut.

Nowa trasa to nie tylko szybsze połączenie między stolicą a Łodzią. To część znacznie większego projektu, który ma odmienić polską kolej. Rząd chce, aby w przyszłości podróżowanie między dużymi miastami było szybkie i wygodne.materiały prasowe

Linia Warszawa - Łódź będzie pierwszym, najbardziej zaawansowanym fragmentem całego systemu. Docelowo stanie się częścią trasy, która połączy Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem. W 2035 roku cała sieć ma być gotowa, a Polska w końcu dołączy do krajów, w których kolej to realna alternatywa dla samochodów i samolotów.

Jakie obiekty powstaną na trasie kolejowej?

Budowa tej trasy wymaga stworzenia całej infrastruktury - nie wystarczy położyć torów i postawić kilku peronów. W planach są:

  1. 10-kilometrowy tunel pod Odolanami w Warszawie - będzie miał dwie nitki, co pozwoli na zachowanie ciągłości ruchu nawet w przypadku awarii jednej z nich.
  2. Nowe budynki obsługi i bazy utrzymania - tutaj będą prowadzone prace serwisowe i naprawy pociągów.
  3. Nowe wiadukty i nasypy - które pozwolą na bezkolizyjne prowadzenie trasy.

Budynek obsługi tunelu będzie miał minimalistyczną, nowoczesną bryłę, a jego elewacje zostaną pokryte płytami włókno-cementowymi w odcieniach szarości. Pojawią się także trejaże pokryte pnączami, które mają sprawić, że obiekt wtopi się w otoczenie i poprawi lokalny mikroklimat.

Budynek obsługi tunelu będzie miał minimalistyczną, nowoczesną bryłę, a jego elewacje zostaną pokryte płytami włókno-cementowymi w odcieniach szarości.materiały prasowe

Przewidziano też zastosowanie powłok antygraffiti, które mają chronić budynki przed aktami wandalizmu. To rozwiązanie znane już z innych krajów - jeśli faktycznie będzie skuteczne i regularnie utrzymywane, może pomóc w utrzymaniu estetycznego wyglądu infrastruktury.

Nowa linia kolejowa - kiedy pojedziemy szybciej?

Decyzje środowiskowe dla odcinków warszawskiego i łódzkiego zostały wydane pod koniec 2023 i na początku 2024 roku. To oznacza, że projekt przeszedł jeden z kluczowych etapów. Teraz trzeba dokończyć prace projektowe i rozpocząć budowę.

Start robót zaplanowano na drugą połowę 2026 roku, a pierwsze szybkie pociągi mają wjechać na trasę w 2032 roku. Wtedy podróż między Warszawą a Łodzią zajmie około 40 minut, czyli o połowę krócej niż obecnie.

Szybka kolej w Polsce - czy to ma sens?

We Francji, Hiszpanii czy Japonii szybkie koleje zmieniły sposób podróżowania. Ludzie coraz częściej rezygnują z samochodów i samolotów na rzecz pociągów, które są szybsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne.

W Polsce do tej pory szybka kolej była raczej marzeniem niż rzeczywistością. Nowa linia Warszawa - Łódź to pierwszy duży krok w stronę zmiany. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w ciągu dekady możemy mieć infrastrukturę, która pozwoli przemieszczać się po kraju bez korków, opóźnień i przesiadek.

197 KM i 7 lat gwarancji za 98 tys. zł. Sprawdzany nowe MG ZS hybryd+INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?