Yaris - wersja rodzinna
Kto powiedział, że mały samochód nie może lub nie powinien pełnić roli pojazdu rodzinnego? Jeśli ktoś wciąż podtrzymuje taką teorię, powinien, i to czym prędzej, zawrzeć znajomość z toyotą yaris verso. Kiedy w 1998 roku na rynek "wjechał" najmniejszy model toyoty o nazwie yaris, nikt nie przypuszczał, że oprócz wersji podstawowej w ofercie koncernu pojawi się także minivan. Tymczasem niedługo po debiucie malucha powstała jego nowa wersja o nazwie verso. Zmienione nadwozie (zwłaszcza jego tylna część) jest o 25 cm dłuższe, 3 cm szersze i 18 cm wyższe od wersji bazowej. To po to, aby yaris verso z większą swobodą mógł spełniać rolę małego samochodu rodzinnego.
Na pokładzie verso zarezerwowano miejsce dla pięciorga pasażerów. Przy komplecie podróżnych bagażnik samochodu oferuje standardowe 390 litrów. Jeśli jednak usunąć tylne fotele autka, a czynność ta nie nastręcza większych problemów, bagażnik zwiększa się do imponujących 2160 litrów. Dostęp do komory bagażowej jest w yarisie verso bardzo łatwy. Nie tylko dzięki nisko umieszczonemu progowi i wysoko przebiegającej linii dachu, ale także dzięki dużym, szeroko otwieranym tylnym drzwiom. Bagaż można umieścić także na dachu samochodu, bowiem sprzyjają temu umieszczone tam seryjnie relingi.
Wnętrze yarisa verso w odmianie luna (a taki właśnie model mieliśmy okazję testować) wyposażone jest seryjnie we wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki powietrzne (kierowca + pasażer), elektrycznie sterowane szyby przednie, radioodtwarzacz, komputer pokładowy oraz centralny zamek. Do tego, również seryjnie, ABS. Kokpit yarisa verso jest nie tylko wygodny, ale także funkcjonalny. Fotele dają się łatwo przesuwać i ustawiać zgodnie z wolą aranżera. Trochę za dużo tu plastiku, ale trudno od samochodu tej klasy wymagać chromów i szlachetnej skóry, a więc atutów przynależnych limuzynom.
Toyota yaris verso produkowana jest z jedną wersją silnika. Czterocylindrowa, szesnastozaworowa, benzynowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1299 cm sześc. wykazuje maksymalną moc 86 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 124 Nm przy 4400 obr./min. Od 0 do 100 km/godz. yaris verso rozpędza się w czasie 11,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 165 km/godz. Wszystko zaś przy średnim zużyciu 6,5 litra benzyny na sto. Cena samochodu 57 tysięcy złotych (!).
Rywal
Z całą pewnością do głównych konkurentów toyoty yaris verso zaliczyć można hondę jazz. Jest to autko, które podobnie jak yaris verso w Toyocie pełni rolę najmniejszego pojazdu w koncernie Hondy.
Jazz legitymuje się bardzo zbliżonymi do yarisa wymiarami nadwozia. Podobnie jak verso ma spełniać zadania małego samochodu rodzinnego. Pojemność bagażnika hondy jazz wynosi w standardzie 380 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń objętość zwiększa się do 1323 litrów.
W seryjnym wyposażeniu hondy jazz znajdują się: wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki powietrzne, elektrycznie podnoszone szyby przednie oraz elektrycznie regulowane lusterka boczne, radioodtwarzacz, centralny zamek i ABS. Pod maską autka czterocylindrowy, ośmiozaworowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1339 cm sześc, maksymalnej mocy 83 KM przy 5700 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 119 Nm przy 2800 obr./min. Od 0 do 100 km/godz. jazz przyspiesza w czasie 12 sekund i rozwija prędkość maksymalną 170 km/godz. Średnie zużycie paliwa hondy jazz wynosi 5,7 litra benzyny na sto. Cena samochodu 51 900 złotych.