Wzrost importu samochodów używanych do Polski w 2023 roku

Polska notuje coraz większy wzrost importu używanych samochodów z zagranicy. Jak poinformował instytut badań rynku motoryzacyjnego Samar - w grudniu ubiegłego roku zarejestrowano w Polsce 61 419 takich pojazdów. To o niemal 12 proc. więcej niż w rok wcześniej.

Rynek aut używany powoli wraca do normy

Po niedawnych problemach spowodowanych wojną w Ukrainie, kryzysem półprzewodników i ograniczoną dostępnością nowych pojazdów, import samochodów używanych do Polski powoli wychodzi na prostą. Jak poinformował instytut badań rynku motoryzacyjnego Samar - w grudniu ubiegłego roku zarejestrowano w Polsce 61 419 używanych samochodów importowych z zagranicy. To o niemal 12 proc. więcej niż w rok wcześniej.

Jak pokazują grudniowe dane, dostępność samochodów za granicą jest coraz większa. Wspomniany miesiąc okazał się szóstym z rzędu okresem stale rosnącego importu. Ten w całym 2023 roku wyniósł 805 775 aut, co oznacza wzrost w skali roku o 4,3 proc.

Reklama

Liderem wciąż auta osobowe. Wiek bez zmian

Wśród sprowadzanych pojazdów zdecydowaną większość stanowią samochody osobowe. W minionym roku do Polski zawitało ich dokładnie 736 838 egzemplarzy, a liczba ich rejestracji wzrosła o 4,4 proc. Także ubiegłoroczny import samochodów użytkowych jest większy niż przed rokiem i wynosi 68 937 sztuk. Średni wiek sprowadzanych w 2023 roku osobówek nie zmienił się względem poprzednich 12 miesięcy. Z danych Samaru wynika, że wciąż kształtuje się on w obrębie 13 lat. Standardowo nieco starsze okazują się samochody z silnikami benzynowymi, których średni wiek wynosi niemal 14 lat.  

Prym wiodą marki niemieckie

W rankingu popularności modeli, wśród samochodów osobowych prym wiedzie Audi A4. Tuż za nim o podium zacięcie walczą Opel Astra i Volkswagen Golf. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy okazuje się niezmiennie Renault Master.

Niewiele zmieniło się także w zestawieniu państw, z których Polacy najchętniej importują do kraju używane pojazdy. Podobnie, jak w latach ubiegłych najważniejszym źródłem używanych samochodów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4 proc. Co ciekawe - wysokie wskaźniki wzrostu wykazały kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych pojazdów elektrycznych. Największym wzrostem importu może pochwalić się Litwa - w 2023 roku wyniósł on ponad 60 proc.

Poniżej prezentujemy pełny ranking krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

  • 1. Niemcy - 422 293 szt. (1,6 proc.)
  • 2. Francja - 93 246 szt. (-4,8 proc.)
  • 3. Belgia - 56 848 szt. (14,5 proc.)
  • 4. Stany Zjednoczone - 46 066 szt. (19,4 proc.)
  • 5. Holandia - 42 934 szt. (7,7 proc.)
  • 6. Szwecja - 25 004 szt. (34,7 proc.)
  • 7. Włochy - 22 656 szt. (2,4 proc.)
  • 8. Dania - 20 097 szt. (13,4 proc.)
  • 9. Austria - 20 045 szt. (-0,4 proc.)
  • 10. Szwajcaria - 18 991 szt. (0,8 proc.)
  • 11. Norwegia - 6 501 szt. (39,7 proc.)
  • 12. Kanada - 5 237 szt. (5,1 proc.)
  • 13. Czechy - 4 360 szt. (23,2 proc.)
  • 14. Wielka Brytania - 3 829 szt. (-5,3 proc.)
  • 15. Finlandia - 3 167 szt. (22,4 proc.)
  • 16. Luksemburg - 2 902 szt. (3,1 proc.)
  • 17. Hiszpania - 2 178 szt. (-6,4 proc,)
  • 18. Litwa - 1 716 szt. (60,1 proc.)
  • 19. Japonia - 1 459 szt. (12,1 proc.)
  • 20. Słowacja - 1 057 szt. (30,7 proc.)
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy