Wysoki przebieg? Zobacz, w krórych krajach kierowcy jeżdżą najwięcej!
Wysokie przebiegi aut bywają problemem w przypadku samochodów sprowadzonych do Polski z zagranicy. Trudno się jednak im dziwić, bo przeciętny Niemiec, Francuz czy Holender przejeżdża rocznie swoim autem zdecydowanie więcej niż Polak.
Roczne przebiegi w Europie Środkowej są mniejsze niż w krajach Europy Zachodniej. Aktualne informacje dotyczące średniego rocznego przebiegu aut można znaleźć na stronach Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) oraz europejskiego projektu Odyssee-Mure. Ich analizy podjęli się eksperci porównywarki ubezipieczeniowej Ubea.pl.
Najpełniejsze dostępne dane pochodzą z roku 2017. Z perspektywy polskiego nabywcy używanego auta z zachodu nie stanowi to jednak większej przeszkody. Pamiętajmy, że średni wiek sprowadzonego w tym roku do kraju samochodu osobowego oscyluje w okolicach dwunastu lat.
Poniżej prezentujemy średnie roczne przebiegi w poszczególnych krajach Starego Kontynentu:
- Austria - 14 545 kilometrów (wynik z 2000 r. - 14 259 kilometrów)
- Belgia - 14 770 kilometrów (wynik z 2000 r. - brak danych)
- Chorwacja - 12 688 kilometrów (wynik z 2000 r. - brak danych)
- Dania - 15 882 kilometry (wynik z 2000 r. - brak danych)
- Finlandia - 15 101 kilometrów (wynik z 2000 r. - brak danych)
- Francja - 13 194 kilometry (wynik z 2000 r. - 13 539 kilometrów)
- Hiszpania - 13 127 kilometrów (wynik z 2000 r. - 11 970 kilometrów)
- Holandia - 13 024 kilometry (wynik z 2000 r. - 14 163 kilometry)
- Niemcy - 13 922 kilometry (wynik z 2000 r. - 14 104 kilometry)
- Polska - 8029 kilometrów (wynik z 2000 r. - 7130 kilometrów)
- Szwecja - 12 000 kilometrów (wynik z 2000 r. - brak danych)
- Włochy - 8127 kilometrów (wynik z 2000 r. - 12 466 kilometrów)
- Wielka Brytania - 12 730 kilometrów (wynik z 2000 r. - 15 243 kilometry)
- Unia Europejska (średni wynik) - 11 879 kilometrów (wynik z 2000 r. - 13 179 kilometrów)
Wyniki podobne do Polski (na poziomie ok. 8000 km rocznie) odnotowano również w Czechach, Rumunii oraz na Słowacji i Łotwie. Mniejsze roczne przebiegi są więc charakterystyczne dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Średni roczny przebieg w Polsce nie jest zbyt wysoki, ale jednocześnie nasz kraj był jednym z nielicznych, gdzie zanotowano zauważalny wzrost rocznego przebiegu między 2000 a 2017 rokiem. Odpowiedź na przyczyny tego zjawiska kryje się zapewne w poniższej tabeli.
Poniższe zestawienie pokazuje zmiany w popularności transportu publicznego w europejskich krajach. Polska jest jednym z liderów pod względem tempa spadku popularności transportu zbiorowego. W 2000 roku generował on jeszcze 40,3 proc. przewozu pasażerskiego. W 2017 roku wynik wynosił już tylko 22,7 proc.
Ubea.pl/Interia.pl
***
Zagłosuj i wygraj ponad 20 000 zł!
Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!