Wyprzedzanie bezpieczne jak nigdy? Rewolucyjny pomysł z Włoch

Samochody, podobnie jak smartfony, przeszły w ostatnim czasie ekscytującą drogę od stosunkowo prostych urządzeń o ograniczonej funkcjonalności, do bycia zintegrowanymi ”centrami usług”.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Producenci pojazdów starają się w jak najlepszy sposób wykorzystywać ten postęp technologiczny. Jednym z jego fundamentów jest technologia 5G określana jako "rewolucja w dziedzinie łączności między użytkownikami samochodów".

Przy okazji konferencji i prezentacji dotyczącej 5GAA, które odbyły się 14 listopada 2019 w Turynie, Włosi zaprezentowali m.in., w jaki sposób samochody mogą łączyć się z chmurą i z innymi pojazdami, zapewniając większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Przykładowo FCA i Harman (Samsung) pokazały dwa sposoby zastosowania technologii C-V2V (Cellular Vehicle to Vehicle - komunikacja pojazdów z innymi pojazdami za pośrednictwem sieci komórkowej). Pierwszym jest system Forward Collision Warning (FCW). Standardowo wykrywa on potencjalne zagrożenia zderzeniem czołowym i odpowiednio ostrzega o nich kierowcę. Teraz dzięki wymianie danych z czujników, w które wyposażone są samochody znajdujące się niedaleko siebie, technologia ta może ograniczyć ryzyko wypadków np. na skrzyżowaniach.

Inna nowość to Intersection Movement Assist (IMA - informacja o pojazdach zbliżających się do skrzyżowania), która pomaga kierowcom w poruszaniu się na skrzyżowaniach, ograniczając ryzyko zderzeń bocznych. Możliwości nowej technologii zaprezentowano na przykładzie Maserati Levante i Quattroporte, między którymi - dzięki bezpośredniemu połączeniu radiowemu - anonimowo wymieniane były podstawowe informacje, takie jak ich położenie i kierunek jazdy. Działając w oparciu o tego typu transpondery samochody są w stanie wykryć własną obecność (czyli potencjalne zagrożenie kolizją) na długo zanim dostrzegą je oczy kierowcy lub czujniki radarowe.

Informacja prasowa (moto)

Włosi twierdzą ponadto, że dzięki nowej architekturze 5G kierowcy będą również z wyprzedzeniem ostrzegani o krytycznych wydarzeniach, a ponadto jazda po mieście stanie się przyjemniejsza.

Pomóc w tym może np. Urban Geo-referenced Alert - rozwiązanie opracowane wspólnie przez TIM, FCA, Links, Miasto Turyn, 5T i Politechnikę w Turynie. Ma ono na celu ostrzeganie kierowców przed potencjalnymi zagrożeniami na drodze, w tym: robotami drogowymi, dynamicznymi ograniczeniami prędkości i korkami. Standardowy georeferencyjny komunikat ostrzegawczy najpierw odbierany jest przez Politechnikę w Turynie i Links za pośrednictwem cyfrowej platformy mobilności w Turynie (Torino Digital Mobility Plaform), która monitoruje sytuację na drogach w czasie rzeczywistym, a następnie przekazywany za pośrednictwem brokera chmury w sieci TIM 5G w standardzie AMQP. Brzmi skomplikowanie, ale - przynajmniej w opinii twórców - działa całkiem sprawie. Co więcej, by nie rozpraszać uwagi kierowcy, powiadomienie otrzymają tylko te pojazdy, którym dana informacja jest potrzebna.

Informacja prasowa (moto)

Inną proponowaną przez Włochów nowością jest technologia Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X). Umożliwia ona pojazdom komunikowanie się ze sobą, a także z innymi użytkownikami drogi i infrastrukturą. Działa ona nawet na obszarach nie objętych siecią telefonii komórkowej, pozwalając na wymianę informacji. Wspólnie z Continental i Qualcomm FCA przedstawiła dwa zastosowania wspomnianej technologii na przykładzie dwóch Jeepów Renegade. Pierwsze to funkcja Stationary Vehicle Warning (SVW) uruchamiana przy włączonych światłach awaryjnych. Wówczas do wszystkich znajdujących się w pobliżu pojazdów wysyłany jest komunikat ostrzegający przed zagrożeniem, zanim będzie ono widoczne. Drugi z pomysłów - funkcja Emergency Electronic Brake Light Warning (EEBL) - wysyła wszystkim znajdującym się w pobliżu pojazdom ostrzeżenie przed potencjalnie niebezpieczną sytuacją.

Prawdziwą rewolucją może być natomiast - opracowany wspólnie przez Vodafone, FCA, Vodafone Automotive, Marelli i Altran - system "See Through", który umożliwia dokonywanie w czasie rzeczywistym wymiany obrazu pomiędzy pojazdami poprzez komunikację C-V2V. Technologia ma na celu zapobieganie wypadkom, zwłaszcza tym, do których dochodzi w czasie manewru wyprzedzania. Pomyślcie tylko, gdybyście w czasie wyprzedzania widzieli na wyświetlaczu swojego pojazdu wszystko to, co kierowca jadący przed wami!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas