Wyjątkowa jakość SUV-ów. Jaki jest VW Touareg?
VW Touareg to samochód bezkompromisowy i pozbawiony kompleksów. Już samo jego wyposażenie – w jego topowej wersji znajdziemy silnik V8 TDI, seryjne, pneumatyczne zawieszenie i kompletną, skórzana tapicerkę – daje do zrozumienia, że mamy do czynienia z samochodem, który gra w najwyższej lidze. I ma w dodatku wszelkie argumenty, aby rozdawać w niej karty.
Choć Touareg to SUV z krwi i kości - masywny, szeroki i muskularny - to nie robi jednak wrażenia ociężałego. Duża w tym zasługa czysto i agresywnie poprowadzonych linii, wyrazistych przetłoczeń na masce, pokrywie bagażnika i drzwiach oraz spójnych z nimi detali stylistycznych: chromowanych listew i końcówek rur wydechowych, a także poziomej osłony chłodnicy płynnie łączącej się z reflektorami, której designowi także poświęcono niemało uwagi.
Ta sylwetka - atletyczna, nowoczesna i dynamiczna - po prostu robi wrażenie. Nie ma tu jednak niespodzianki: SUV Volkswagena jest przecież samochodem eleganckim i zaprojektowanym ze smakiem. Jego wygląd można zresztą na różne sposoby personalizować, decydując się choćby na wybór opcjonalnego pakietu stylistycznego Black Style, w którym elementy chromowane (osłona chłodnicy, listwy przy oknach) zastąpione zostały detalami pokrytymi błyszczącym, czarnym lakierem.
Reflektory matrycowe robią robotę
Ale to, co ładne i atrakcyjne, w przypadku Touarega jest również funkcjonalne i praktyczne. Tak jest choćby z montowanymi w nim opcjonalnie reflektorami IQ-LIGHT Matrix LED, które nie tylko prezentują się świeżo i nowocześnie (LED-owe pasy i punkty świetlne zamknięte w kloszach lamp to po prostu małe dzieło sztuki), ale imponują również swoją przemyślaną konstrukcją, opartą o najnowocześniejsze z dostępnych obecnie technologii.
Matrycowe światła LED pozwalają precyzyjnie zarządzać rozsyłem wiązki świetlnej w taki sposób, aby nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka, a jednocześnie zapewnić jak najlepszą widoczność na drodze. Poszczególne segmenty reflektorów są więc wygaszane lub włączane, gdy tylko zajedzie taka potrzeba: wystarczy, że kamera zawiadująca ich pracą wykryje możliwość oślepienia innych uczestników ruchu. Reflektory IQ-LIGHT Matrix LED zapewniają zatem optymalne oświetlenie drogi, i to niezależnie od panujących na niej w danej chwili warunków. To zaś przekłada się na wzrost komfortu i bezpieczeństwa kierowcy.
Atrakcyjne detale zawsze są w cenie
Na to, jak samochód prezentuje się postronnym, wpływają w dużej mierze detale. Projektanci Volkswagena muszą o tym wiedzieć lepiej niż ktokolwiek inny, bo w Touaregu znajdziemy mnóstwo stylistycznych smaczków, które czynią z niego auto nad wyraz przyjemne dla oka.
Wrażenie robią zwłaszcza panoramiczny, szklany dach (unoszony i rozsuwany) oraz różnorodne aplikacje dekoracyjne, dzięki którym wygląd i charakter wnętrza można dostosować do swoich preferencji i upodobań. Wybierać można oczywiście spośród wielu opcji, ale naszą uwagę przykuło zwłaszcza futurystyczne, szczotkowane aluminium (występujące w pakiecie Elegance) oraz tchnące luksusem i ponadczasowym minimalizmem drewno jesionu o naturalnie otwartych porach (występujące w pakiecie Atmosphere).
Na tym oczywiście przygoda z personalizacją SUV-a ze stajni Volkswagena się nie kończy. Przyszły właściciel Touarega może bowiem podkreślić jego wyjątkową stylistykę decydując się na wybór jednego spośród kilku kompletów kół. Wszystkie one - niezależnie od tego, czy kuszą szlachetnym minimalizmem czy raczej agresywną i dynamiczną stylistyką - potrafią odmienić charakter samochodu, zamieniając go albo w dumny i nieco pomnikowy krążownik szos, albo czyniąc z niego rasowego sportowca.
Komfort limuzyny w nadwoziu SUV-a
Zacznijmy od oczywistości, a więc od tego, że w kabinie Touarega znajdziemy stylowe, dyskretne i nastrojowe oświetlenie Ambiente, opcjonalnie dostępne w aż 30 kolorach, które można dopasowywać dokładnie do własnych preferencji.
Nie od dziś wiadomo, że o atmosferę każdego wnętrza zadba właśnie światło. Dzięki oświetleniu Ambiente w SUV-ie Volkswagena możemy się poczuć zupełnie wyjątkowo. Ale to oczywiście nie wszystko. W przestronnej kabinie Touarega znalazło się bowiem miejsce dla ogrzewanych i regulowanych elektrycznie foteli wyposażonych w pneumatyczną regulację boków siedziska, oparcia i odcinka lędźwiowego, a także w wysuwany elektrycznie odcinek pod uda. Dzięki 18-kierunkowej regulacji, na fotelach Touarega każdy poczuje się niemal jak na klubowej kanapie. I to niezależnie od wzrostu czy postury.
O wygodę pasażerów podróżujących Touaregiem zadba również dwustrefowa klimatyzacja z filtrem alergenów i funkcją automatycznego przełączania się na obieg zamknięty, uruchamiającą się w razie wykrycia intensywnych lub przykrych zapachów (dostępna jest również opcjonalna klimatyzacja czterostrefowa), pokrywa bagażnika z systemem Easy Open otwierana za pomocą przeciągnięcia nogą pod tylnym zderzakiem, a także mechanizm automatycznego dociągania drzwi, dzięki któremu nie trzeba ich zatrzaskiwać z dużą siłą.
Jazda jak po sznurku
Mimo sporych gabarytów i niemałej masy własnej, Touareg prowadzi się przewidywalnie we wszystkich warunkach i na wszystkich typach nawierzchni. Dzieje się tak m.in. za sprawą opcjonalnych, tylnych kół skrętnych (zmniejszają promień zawracania, ułatwiają parkowanie i omijanie przeszkód, a także zwiększają stabilność samochodu na prostej i w zakrętach), opcjonalnego pneumatycznego zawieszenia, napędu na cztery koła 4MOTION oraz opcjonalnego pakietu Offroad, pozwalającego dostosować właściwości jezdne do rodzaju podłoża i warunków atmosferycznych (regulować można nawet pracę silnika i skrzyni biegów).
Kierowca zasiadający za kierownicą tego SUV-a ma do dyspozycji aż 9 trybów jazdy (włącznie ze standardowymi w tej klasie profilami Normal, Sport, Comfort, Eco, Snow, Offroad i Indywidual), uwzględniających nawet nawierzchnie piaszczyste i szutrowe. Touareg z pakietem Offroad nie podda się więc pod byle pretekstem. A dzięki 90-litrowemu zbiornikowi paliwa i wytrzymałym osłonom chłodnicy, podłogi, akumulatora i baku zawiezie nas w zasadzie w każde wybrane miejsce. To twardy zawodnik i zaufany kompan wszystkich dalekich wypraw.
Król bezpieczeństwa i (multimedialnej) rozrywki
Na pokładzie Touarega znajdziemy szereg systemów bezpieczeństwa i zaawansowanych układów wspomagających jazdę, które dbają o komfort kierowcy i pozwalają mu wyjść bez szwanku ze wszystkich, nawet najbardziej podbramkowych sytuacji. Dzieje się tak m.in. za sprawą opcjonalnego systemu noktowizyjnego o zasięgu ok. 130 m, wykrywającego zwierzęta wbiegające na jezdnię czy pieszych, których na źle oświetlonych drogach nie zawsze da się od razu zauważyć. Opcjonalny asystent widoczności reaguje na ciepło wytwarzane przez ciała zwierząt i ludzi i odpowiednio wcześnie zawiadamia kierowcę o ich obecności na szosie, dając mu czas na reakcję (podgląd z kamery noktowizyjnej jest ponadto wyświetlany na opcjonalnym, wielofunkcyjnym ekranie Digital Cockpit).
Za bezpieczeństwo i spokój ducha pasażerów podróżujących w kabinie Touarega odpowiada również aktywny system PreCrash, który - w razie wystąpienia na drodze groźnej, nieprzewidzianej sytuacji - napina przednie pasy bezpieczeństwa, a także rygluje drzwi i domyka okna oraz panoramiczny dach. Na osobną wzmiankę zasługują również aktywny tempomat ACC z funkcją utrzymywania odpowiedniej odległości do poprzedzających pojazdów, asystent jazdy w korkach, zapobiegający typowym w takich sytuacjach kolizjom, asystent parkowania, dzięki któremu samochód jest w stanie samodzielnie wyjeżdżać z miejsc parkingowych równoległych, a także asystent wjazdu na skrzyżowania, który - za sprawą czujników radarowych monitorujących obszar przed samochodem -powiadamia kierowcę o możliwości bezkolizyjnego włączenia się do ruchu, a w razie zagrożenia inicjuje awaryjne hamowanie.
Nowoczesny system infotainment dostępny w Touaregu - wyposażony w technologie MirrorLink®, Apple CarPlay™ i Android Auto™, dzięki którym informacje z naszego telefonu możemy wyświetlać bezpośrednio na centralnym ekranie samochodu - obsłużymy tak, jak będzie nam wygodnie: dotykowo, za pomocą gestów lub poleceń głosowych.
Potrzeby wymagających miłośników dobrej muzyki zaspokoi tymczasem 14-głośnikowy, 730-watowy system nagłaśniający DYNAUDIO Consequence zgodny z certyfikatem dolby surround i standardem 7.1 (w jego skład wchodzą między innymi subwoofer i dwa głośniki do efektów specjalnych). To wszystko czyni z Touarega prawdziwą salę koncertową na kołach lub - jak kto woli - wehikuł stworzony nie tylko do długich podróży, ale również do konsumpcji treści multimedialnych w wysokiej jakości.
Car-Net i zaawansowany system głośnomówiący
W topowym SUV-ie Volkswagena znalazło się również miejsce dla zaawansowanego systemu głośnomówiącego, który łącząc telefon z zewnętrzną anteną gwarantuje znakomitą jakość rozmów nawet tam, gdzie o dobry zasięg bywa naprawdę trudno. Zestaw - złożony z ukrytego w podsufitce mikrofonu wysokiej jakości i cyfrowego procesora mowy - może prócz tego ładować telefon indukcyjnie (bezprzewodowo), co eliminuje konieczność podłączania do niego jakichkolwiek kabli czy przejściówek.
Dzięki systemowi Car-Net i stałemu dostępowi do Internetu, Touareg okazuje się też samochodem nad wyraz inteligentnym i wszechstronnym. Jest bowiem w stanie - na podstawie dostępnych on-line informacji o warunkach panujących na drodze - proponować objazdy i alternatywne, szybsze trasy. Korzystając z Internetu, SUV Volkswagena wspomoże nas także w czasie poszukiwań parkingu i podpowie, gdzie znaleźć wolne miejsce postojowe. System Car-Net daje ponadto kierowcy bezpośredni, zdalny dostęp do najważniejszych informacji o pojeździe, dotyczących np. stanu licznika czy poziomu paliwa.