Wszystko o oponach!

Pierwszy atak zimy mamy już za sobą. Listopadowe opady śniegu zmusiły wielu kierowców do wizyty w zakładach wulkanizacyjnych.

Już dziś zmień opony
Już dziś zmień oponyINTERIA.PL

Po tamtym śniegu nie ma już śladu, ale czas biegnie szybko i ani się obejrzymy, gdy pewnego ranka znów trzeba będzie odśnieżać samochody.

Na śnieg nie warto czekać, lepiej zawczasu pomyśleć o wymianie opon niż potem tkwić w długich kolejkach. Dla osób, które są "na kupnie" nowych zimówek, przygotowaliśmy kilka rad dotyczących prawidłowej eksploatacji ogumienia.

Łagodne prowadzenie auta i docieranie opon

Podczas jazdy na nawierzchniach pokrytych śniegiem należy unikać zarówno gwałtownego hamowania, jak i przyspieszania. Pamiętajmy, aby podczas zimowej aury znacznie zwiększyć odległość od aut jadącego przed nami. Dodatkowo, samochody wyposażone w nowe opony zimowe należy przez pierwsze 500 km prowadzić bardzo ostrożnie.

Czy wystarczą tylko dwie?

INTERIA.PL

Założenie opon zimowych wyłącznie na oś napędową nie zapewni bezpieczeństwa ani dobrych osiągów. Auto wyposażone w dwie opony zimowe szybciej traci przyczepność do nawierzchni, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo poślizgu, niż samochód wyposażony w komplet opon zimowych. W przypadku samochodów z napędem na cztery koła założenie 4 opon zimowych jest konieczne.

Jeśli sytuacja finansowa wymusi ograniczenie się do tylko dwóch opon, to są dwa rozwiązania. Kierowcy doświadczenie zakładają je na przód, dzięki czemu zyskują lepszą przyczepność przy ruszaniu i hamowaniu (większość aut posiada napęd na przód) oraz skręcaniu. Ryzykiem jest nadsterowny poślizg, który tylko wprawni kierowcy potrafią opanować. Kierowcom słabszym zaleca się zakładanie zimowych opon na tył.

Takie same opony na jednej osi

Informacja prasowa (moto)

Jeśli w ogóle zdecydujemy się na założenie różnych opon, musimy wymiany dokonać zgodnie z wymogami Prawa o Ruchu Drogowym (Ust. Prawo o Ruchu Drogowym z dn. 20.06.1997 Dz.U.Nr98): opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne pod względem: marki, wymiaru, kategorii użytkowej (np. szosowe, błotno-śniegowe, terenowe), konstrukcji (diagonalne lub radialne), kodu prędkości (T, H, V, W) oraz maksymalnego obciążenia. Zastosowanie opon tego samego typu i konstrukcji zapewni optymalne warunki jezdne oraz bezpieczeństwo.

Ciśnienie powietrza

INTERIA.PL

Właściwe ciśnienie jest warunkiem dobrej przyczepności. Musimy pamiętać, że ciśnienie w oponach w dużej mierze zależy od zmian temperatury powietrza: ciśnienie 2,0 barów zmierzone w temperaturze +20 stopni C - spada do 1,74 barów w temperaturze -5 stopni C, natomiast w temperaturze -20 stopni C wynosi zaledwie 1,59 barów. Aby skompensować wpływ niskich temperatur i zapewnić właściwe ciśnienie w oponach zimowych, trzeba dopompować koła, zwiększając ciśnienie do wartości zalecanej w instrukcji obsługi. W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu!

Minimalna głębokość bieżnika

INTERIA.PL

Zaleca się wymianę opon zimowych, gdy głębokość ich bieżnika spadnie poniżej 4 mm. O minimalnej głębokości bieżnika musimy pamiętać udając się za granicę. W wielu krajach obowiązują specjalne przepisy określające głębokość bieżnika dla samochodów poruszających się po górskich i ośnieżonych drogach.

Kierunkowość opon

Podczas montażu należy również zwrócić uwagę, aby kierunek strzałek na ściankach bocznych opon odpowiadał kierunkowi obrotu kół pojazdu.

Czy trzeba wymieniać wentyle przy każdej zmianie opon?

Wentyl to gwarancja szczelności ogumienia. W czasie eksploatacji wentyle zużywają się, dlatego trzeba je wymieniać przy każdej zmianie opon. Kiedy samochód jedzie z prędkością 100 km/h, pod wpływem działania siły odśrodkowej na wentyl działa siła zaburzająca równowagę w wysokości 2 kg.

Wyważanie kół

Ciężar koła z oponą nigdy nie rozkłada się równomiernie. W przypadku nie wyważenia opony, w czasie jazdy, może być wyczuwalne tzw. "bicie koła" lub inne wibracje, które mogą się przenosić na kierownicę, powodując drgania. Dlatego też dobre wyważenie kół w Twoim aucie zapobiegnie przedwczesnemu zużyciu się opon i elementów zawieszenia kół, zapewni maksymalny komfort jazdy, a także wydłuży okres eksploatacji opon.

Żywotność opon

Konstruktorzy opon muszą zdecydować się na kompromis pomiędzy przyczepnością, a żywotnością opony: im bardziej przyczepna, tym szybciej się zużyje. Dobre warunki jezdne, gwarantowane przez oponę zimową, zależą w głównej mierze od warunków eksploatacji, ale zazwyczaj znacznie zmniejszają się po 3- 4 latach użytkowania. Aby zwiększyć żywotność opon, należy je regularnie - po przejechaniu około 10 - 12.000 km - przełożyć z jednej osi na drugą, zachowując kierunek obrotów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas