Wodorowy napęd Toyoty dla chińskich ciężarówek

Toyota rozpoczęła sprzedaż na chińskim rynku napędu na wodorowe ogniwa paliwowe do ciężarówek. Moduł oparty na ogniwach z Mirai 2. generacji został dostosowany do specyfiki lokalnego rynku pojazdów użytkowych we współpracy z firmą Beijing SinoHytec oraz z pięcioma przedstawicielami chińskiej branży motoryzacyjnej. Toyota i partnerzy planują wprowadzenie na rynek wodorowych napędów do wielu różnych typów pojazdów użytkowych, aby ograniczyć zanieczyszczenie powietrza i emisję CO2 z transportu.

Ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai

Układ napędowy TL Power 100 jest oparty na ogniwach paliwowych z Toyoty Mirai drugiej generacji. Wykorzystano w nim także elementy opracowane przez chińskich partnerów Toyoty, dzięki którym został przystosowany do użytku w samochodach ciężarowych produkowanych w tym kraju. Ogniwa paliwowe mają gęstość energii 4,9 kW/l, moc 101 kW, maksymalną wydajność 56% i trwałość do 30 000 godzin. Napęd jest odporny na surowe zimowe warunki i może pracować przy temperaturze -30 stopni C.

Napęd TL Power 100 został opracowany na chiński rynek i wprowadzony do produkcji w Chinach przez Toyotę we współpracy z kilkoma chińskimi producentami samochodów za pośrednictwem spółki joint venture United Fuel Cell System Research and Development. Nowy projekt pomoże Państwu Środka osiągnąć neutralność klimatyczną poprzez popularyzację technologii wodorowych w transporcie i gospodarce.

Reklama

Toyota i jej partnerzy planują dalszy rozwój elektrycznych napędów na ogniwa paliwowe i wprowadzenie na rynek układów o różnej mocy, przystosowanych do montażu w różnego rodzaju pojazdach użytkowych - zarówno w lekkich i średnich autach dostawczych, jak i w dużych ciężarówkach. Będą także kontynuowały prace rozwojowe nad dalszą poprawą niezawodności i trwałości tej technologii. Produkowane lokalnie elektryczne pojazdy na wodór pomogą rozwiązać problem zanieczyszczenia powietrza i emisji CO2 z transportu.

United Fuel Cell System Research and Development to spółka joint venture założona w ubiegłym roku przez Toyotę i Beijing SinoHytec Co, chińskiego producenta ogniw paliwowych, oraz firmy motoryzacyjne FAW Group, Dongfeng Motor Group, Guangzhou Automobile Group (GAC) i BAIC Group. Toyota jest właścicielem 65% akcji spółki, SinoHytec ma 15%, zaś pozostałe firmy posiadają po 5% udziałów.

Toyota dostarcza ogniwa paliwowe innym producentom

Chiny to kolejny duży region na świecie, w którym Toyota oferuje swoje napędy na ogniwa paliwowe innym producentom. W Europie Toyota zaczęła od współpracy z portugalskim CaetanoBus, której efektem jest sprzedawany od 2019 roku miejski autobus H2.City Gold z napędem wodorowym Toyoty. Jednocześnie japoński producent zainwestował w start-up EODev, który produkuje generatory prądu oparte na ogniwach paliwowych Toyoty, przeznaczone do użytku stacjonarnego oraz na jachtach morskich.

Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem Toyoty jest dostępny w Europie kompaktowy moduł ogniw paliwowych o mocy 60 lub 80 kW, przeznaczony dla producentów wodorowych pojazdów i urządzeń do wielu różnych zastosowań, takich jak ciężarówki, autobusy, pociągi, statki czy generatory stacjonarne. Urządzenie to, oparte na ogniwach z Mirai drugiej generacji, jest wyposażone w system chłodzenia i jednostkę sterującą mocą. Moduły można ze sobą łączyć w zależności od potrzeb, elastycznie dostosowując ich konfigurację do mocy produktu, w którym będą montowane. 

W Stanach Zjednoczonych w fabryce Toyota Motor Manufacturing Kentucky powstaje natomiast linia produkcyjna podwójnych modułów ogniw paliwowych do dużych ciężarówek, która zostanie uruchomiona w 2023 roku. Napędy te są tak opracowane, aby amerykańscy producenci ciężarówek mogli je montować na już opracowanych platformach, na których obecnie produkują samochody z konwencjonalnymi silnikami Diesla.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy