Wkrótce 128 nowych fotoradarów. Polska idzie na rekord
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła bliską współpracę z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, aby sprawnie przeprowadzić rozbudowę systemu fotoradarów w Polsce. W niedalekiej przyszłości na krajowych drogach pojawi się 128 nowych urządzeń monitorujących prędkość oraz wykrywających przejazdy na czerwonym świetle.

W skrócie
- GDDKiA wraz z CANARD planuje rozbudowę systemu fotoradarów oraz innych urządzeń kontroli ruchu na polskich drogach.
- W 2024 roku na trasach znajdowało się już ponad 600 urządzeń, w tym fotoradary, kamery RedLight i systemy odcinkowego pomiaru prędkości.
- Nowe inwestycje mają pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo, zwłaszcza w tunelach, na autostradach i przy placach budowy.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Fotoradary i systemy odcinkowego pomiaru prędkości stanowią istotny element zwiększający bezpieczeństwo na polskich drogach. Pod koniec 2024 roku funkcjonowało już łącznie 646 takich urządzeń, w tym 476 fotoradarów, 64 kamery rejestrujące przejazdy na czerwonym świetle oraz 71 systemów odcinkowego pomiaru prędkości. W ostatnich miesiącach tempo wdrażania nowych punktów kontroli wyraźnie przyspieszyło, jednak prawdziwy przełom dopiero się zapowiada.
Już wkrótce na polskich drogach pojawi się 128 nowych punktów kontroli
Jakiś czas temu GDDKiA ogłosiła podpisanie ważnego porozumienia z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, mającego na celu wdrożenie kolejnych takich rozwiązań. Łącznie na polskich drogach pojawi się dodatkowo 128 punktów kontroli kierowców, w tym 70 fotoradarów, 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości oraz 15 urządzeń RedLight monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle.
Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że kluczowa dla sprawnego przebiegu prac instalacyjnych jest efektywna współpraca wykonawcy z zarządcą drogi. Podpisane porozumienie pomiędzy GITD a GDDKiA jest gwarancją sprawnej realizacji projektu i przykładem zaangażowania obu instytucji w działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach współpracy GDDKiA zobowiązała się do szybszego rozpatrywania wniosków firm realizujących projekty dla GITD. Dotyczy to m.in. dokumentacji dotyczącej prawa do korzystania z terenu, wykorzystania istniejącej infrastruktury oraz projektów organizacji ruchu - zarówno tymczasowych, jak i stałych. Również dokumentacja nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości na autostradach i drogach ekspresowych będzie uzgadniana. Dzięki temu na tych trasach ma wzrosnąć bezpieczeństwo.
Fotoradary i OPP mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa
Drogowcy od dawna podkreślają, że odcinkowy pomiar prędkości ma szczególne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza w tunelach. Dobrym przykładem jest tunel pod Ursynowem w Warszawie na trasie S2, gdzie taki system już funkcjonuje. Dane z pierwszego roku jego działania pokazują, że ponad 99 proc. kierowców przestrzegało tam ograniczeń prędkości, a ci, którzy je przekraczali, zazwyczaj jechali nie więcej niż 20 km/h ponad dozwoloną prędkość.
Odcinkowy pomiar prędkości może również wspierać bezpieczeństwo w miejscach prowadzonych prac drogowych. Dobrym przykładem jest odcinek budowanej autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową, gdzie system OPP został zainstalowany na prośbę GDDKiA oraz wykonawców robót. Celem było skuteczne egzekwowanie ograniczeń prędkości na placu budowy. Dzięki temu ruch został uspokojony, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pracowników drogowców.