Ważna droga zostanie zamknięta. Zamieni się w pas startowy dla samolotów

Mirosław Domagała

Mirosław Domagała

Aktualizacja

W najbliższym czasie kierowcy nie będą mogli korzystać z drogi wojewódzkiej nr 604 pomiędzy Nidzicą i Wielbarkiem. Droga zostanie tymczasowo zamknięta i będzie służyć jako lądowisko dla samolotów.

Droga wojewódzka nr 604 zamieni się w lotnisko. Fot. screenshot z Google Maps i YouTube (Pawel Korzec)
Droga wojewódzka nr 604 zamieni się w lotnisko. Fot. screenshot z Google Maps i YouTube (Pawel Korzec)screenshotINTERIA.PL

Na drodze 604 wyznaczony został DOL, czyli tzw. Drogowy Odcinek Lotniskowy. Jest to wskazane na drodze miejsce przystosowane do startowania, lądowania i obsługi samolotów.

Zamknięta droga wojewódzka nr 604. Jakie objazdy?

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie informuje, że droga nr 604 w miejscu, gdzie jest wyznaczony DOL będzie całkowicie zamknięta i to aż przez dwa tygodnia - od 18 września do 3 października. W tym czasie z obu stron będzie można dojechać do wyłączonego z ruchu odcinka, ale przejazd nim będzie niemożliwy. Zalecany jest objazd drogą wojewódzką nr 545 Nidzica - Jedwabno i drogą wojewódzką nr 508 Jedwabno - Wielbark.

Zamknięcie odcinka drogi wojewódzkiej nr 604 i wyznaczone objazdy 

Co to jest DOL i na jakich zasadach działa?

Drogowe odcinki lotniskowe to  relikt przeszłości. Kilka dekad temu wyznaczano DOL na publicznych drogach dość regularnie. Miały one pełnić rolę awaryjnych pasów startowych. Wyznaczano je na prostych, często wielopasmowych fragmentach dróg, w okolicy terenów leśnych.

Projektowano je taki sposób, że możliwe było szybkie przeorganizowanie drogi i zamianę w lotnisko. Oznacza to, że infrastruktura drogowa na danym odcinku jest łatwa do usunięcia (bariery nie zostały zamocowane na stałe, brak słupów, mostków i innych obiektów drogowych). Na obu końcach odcinka DOL znajdują się parkingi lub szerokie zatoki, mające służyć jako stojanki, czyli MPS - miejsca postoju samolotów.

W Polsce w szczytowym okresie istniało około dwudziestu drogowych odcinków lotniskowych. Samoloty mogły nie tylko startować i lądować, ale na miejscu miała się odbywać również ich obsługa naziemna, jak tankowanie czy uzbrajanie.

Ostatni polski samolot wystartował z DOL-a w 2003 roku

W latach 90-tych ubiegłego wieku często wykorzystywano takie odcinki drogi. Jednak ostatni start z drogowego odcinka lotniskowego (DOL Kliniska) odbył się w 2003 roku, a więc 20 lat temu, a później nie były już potrzebne. Bez regularnej konserwacji, dbania o asfalt i otoczenie uległy degradacji.

Jeszcze dwa lata temu formalnie w Polsce istniały zaledwie trzy drogowe odcinki lotniskowe (DOL):

  • DOL Łukęcin - w pobliżu Dziwnowa - pas o długości 2200 metrów i szerokości 10 metrów (w złym stanie technicznym)
  • DOL Kliniska - w pobliżu Szczecina - długość 2000 i szerokość 10 m
  • DOL Stara Jastrząbka - odcinek na autostradzie A4 Tarnów Północ - Dębica Wschód

Ten ostatni powstał przy okazji budowy autostrady, jest więc całkowicie nowym DOL-em. Nigdy nie odbywały się na nim operacje lotnicze, chociaż zapowiadano ćwiczenia na wrzesień 2022 roku. Ostatecznie nie doszły one do skutku, a autostrada nie została zamknięta.

Wyremontowany DOL Wielbark. Kosztował 100 mln zł

W 2021 roku kosztem 100 mln zł wyremontowano DOL Wielbark. Obecnie ma on pas o długości 3240 m długości i ponad 20 m szerokości. To właśnie na nim będą teraz ponownie lądować samoloty.

Nowa Toyota C-HRAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas