Ważna deklaracja Volvo. Chodzi o samochody ciężarowe
Volvo wycofało się z plany zgodnie z którym od 2030 roku miało oferować tylko samochody elektryczne. Zupełnie inny kierunek obiera natomiast Volvo Trucks, które poinformowało, że od 2040 roku zamierza produkować wyłącznie ciężarówki bezemisyjne. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, obie firmy od lat nie mają ze sobą nic wspólnego, oczywiście poza nazwą.
Produkująca samochody osobowe marka Volvo od 1999 należała do Forda, a w 2010 trafiła w ręce chińskiego Geely. Tymczasem Volvo Trucks od 2012 jest częścią Volvo Group Trucks, do której należą również m.in. marki Renault Trucks i Mack Trucks. Producenci samochodów osobowych i ciężarowych nie mają więc ze sobą nic wspólnego i realizują odmienne strategie.
Volvo Trucks to jeden z największych producentów samochodów ciężarowych na świecie. Jego udział w rynku w Stanach Zjednoczonych wynosi 44 proc. i 56 proc. w Europie. Firma uruchomiła już seryjną produkcję ośmiu modeli elektrycznych ciężarówek oraz zainwestowała w szwedzką fabrykę, produkującą baterie. Ponadto Volvo przejęło centrum badawczo-rozwojowe i zakład produkujący baterie od amerykańskiej firmy Proterra.
Po drogach jeździ dziś 3,5 tys. elektrycznych ciężarówek Volvo, które przejechały już ponad 61 mln km, co odpowiada 1500 okrążeń Ziemi.
W przyszłym roku Volvo wprowadzi na rynek nową wersję FH Electric. Producent zapowiada, że zasięg tego ciągnika siodłowego ma wynosić nawet 600 km. Umożliwi to firmom transportowym eksploatację ciężarówek elektrycznych na trasach międzyregionalnych i dalekobieżnych oraz przejechanie całego dnia roboczego bez konieczności ładowania, co byłoby krokiem milowym w rozwoju ciężarówek na prąd. Nowe Volvo FH Electric trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2025 roku.
Jednak obecnie Volvo Trucks nie skupia się wyłącznie na samochodach bateryjnych. Jak podkreśliła dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska Małgorzata Kulis, strategia obejmuje rozwój trzech kluczowych technologii. Poza autami bateryjnymi są to pojazdy z ogniwami paliwowymi oraz silnikami spalinowymi zasilanych paliwami odnawialnymi, takimi jak biodiesel czy HVO, czyli odnawialny olej napędowy.