W Tychach ruszyła produkcja Leapmotor T03. Co to za samochód?
W fabryce Stellantisa w Tychach rozpoczęła się produkcja zupełnie nowego modelu samochodu. Chodzi o chiński pojazd Leapmotor T03, który będzie powstawał w Polsce w ramach spółki joint-venture chińskiej firmy Leapmotor i Stellenatisa.
Analitycy banku inwestycyjnego Jeffries, powołując się na informacje uzyskane od kierownictwa chińskiej firmy Leapmotor, poinformowali, że pierwsze, pilotażowe egzemplarze małego modelu elektrycznego T03 wyjechały już z zakładu Stellantisa w Tychach. Planowo masowa produkcja ma rozpocząć się we wrześniu.
Wśród potencjalnych fabryk, w których mogłaby ruszyć produkcja elektrycznego modelu Leapmotor wymieniano zakłady w Turynie oraz w Tychach. Dlaczego właśnie polska fabryka była brana pod uwagę? Oczywiście chodziło o pieniądze. Według Jeffries koszty produkcji w polskim zakładzie wynoszą ok. 400-500 euro, czyli podobnie do tych w fabryce Leapmotor w Chinach. Dla porównania we Włoszech to 1 tys. euro.
Samochód, który już wkrótce masowo będzie wyjeżdżać z taśm tyskiego zakładu to T03, czyli pięciodrzwiowy miejski hatchback, który debiutował w 2020 roku. Pojazd ma 3,6 m długości przy rozstawi osi 2,4 m oraz 1,65 m szerokości i 1,58 m wysokości. W zależności od wersji model wyposażony jest w układ napędowy o mocy 70 kW (95 KM) lub 80 kW (109 kW) czerpiący energię z akumulatora o pojemności 36,5 kWh. Realny zasięg w jeździe miejskiej będzie wynosił około 200 - 240 kilometrów (280 km według WLTP). Akumulator jest chłodzony cieczą i można go ładować prądem stałym. Czas ładowania od 30 do 80 proc. to ok. 35 minut. Oczywiście energię można uzupełnić również prądem zmiennym, wówczas naładowanie do pełna ma potrwać 6 godzin.
Wewnątrz auta znajdziemy dwa ekrany. Do obsługi multimediów służy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala. Przed kierowcą znajduje się natomiast 8-calowy zestaw cyfrowych wskaźników. Nie zabraknie oczywiście szeregu systemów bezpieczeństwa, których wymaga unijne prawo.
Największym atutem Leapmotor T03 ma być niska cena. Jak niska? W Chinach ceny T03 z baterią 36,5 kWh wynoszą w przeliczeniu mniej niż 39 tys. zł. Taka cena w Polsce byłaby przebojem, ale oczywiście nie możemy na nią liczyć. Z drugiej strony Leapmotor nie będzie mógł być droższy niż Dacia Spring, której ceny po liftingu znacznie spadły i dziś zaczynają się od 77 tys. zł.
Sprzedaż T03 ma rozpocząć się w drugiej połowie 2024 roku, od razu po zakończeniu wszystkich formalności dotyczących dopuszczenia auta na rynek europejski. Samochód oferowany będzie pod marką Leapmotor i będzie go można znaleźć w wydzielonych strefach u dilerów Stellantisa. Do 2030 roku Leapmotor International ma sprzedawać pół miliona samochodów rocznie.
Początkowo samochody chińskiego producenta nie będą oferowane w naszym kraju. Zgodnie z zapowiedziami szefa Stellantisa, Carlosa Tavaresa, do końca tego roku w Europie będzie otwartych 200 punktów sprzedaży Leapmotor. Najpierw pojawią się one we Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Grecji i Rumunii, następnie planowane jest rozszerzenie sprzedaży na pozostałe kraje europejskie.