Chiński gigant moto ma plan na Europę. Na liście nie ma Polski

Koncerny Stellantis i Leapmotor podały szczegóły współpracy w Europie. Chińczycy wybrali 9 rynków, na których zadebiutują jeszcze w tym roku. Na liście nie ma Polski.

Nowa spółka ma wprowadzić do Europy modele marki Leapmotor
Nowa spółka ma wprowadzić do Europy modele marki LeapmotorAFP

Prezes Carlos Tavares, szef koncernu Stellantis, z dumą pozował dziś do pamiątkowego zdjęcia z Jiangmingiem Zhu - swoim odpowiednikiem w koncernie Leapmotor. Obaj panowie poinformowali o utworzeniu Lapmotor International - to nowy gracz na europejskim rynku motoryzacyjnym, który chce zmienić krajobraz naszych ulic. Ważną rolę w całym procesie ma odegrać Polska, ale nie w sposób, jakiego moglibyśmy oczekiwać.

Koncern Stellantis, wykupił już 21 proc. udziałów w chińskim Leapmotor, inwestując w ten projekt przeszło półtora miliarda euro. Współpraca obu koncernów ma na celu wprowadzenie na europejski rynek przystępnych cenowo samochodów elektrycznych, ze szczególnym naciskiem na model T03, który ma powstawać w Polsce. 

Leapmotor International - nowy gracz na europejskim rynku

14 maja podano do publicznej informacji, że zakończył się proces tworzenia nowej spółki - Leapmotor International B.V., odpowiedzialnej za rozwój współpracy obu koncernów. Nowa firma będzie mieć wyłączne prawo do eksportu z Chin produktów marki Leapmotor, ale również produkcji i sprzedaży pojazdów koncernu Leapmotor poza Chinami. 51 proc. udziałów w nowo powstałej spółce należy do Stellantisa, Chińczycy mają pozostałe 49 proc.

Kiedy pierwsze samochody Leapmotor w Europie?

Prezes Tavares poinformował, że do końca tego roku w Europie zostanie otwartych 200 punktów sprzedaży marki Leapmotor. Na początku pojawią się one w dziewięciu krajach Europy: we Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Grecji i Rumunii. Otwarcie pierwszych salonów zapowiedziano juz na wrzesień. W kolejnym roku ma powstać 300 innych punktów, tak by do 2026 r. w Europie stanęło pół tysiąca punktów sprzedaży oferujących modele marki Leapmotor.

Pod koniec tego roku Leapmotor International rozwinie swą działalność na rynkach Turcji, Izraela, Indii, Australii, Nowej Zelandii, Tajlandii i Malezji; zadebiutuje również w Brazylii i Chile. 

Jakie modele Leapmotor będą dostępne w Europie?

Nowa marka ma zadebiutować na Starym Kontynencie z dwoma modelami: T03 oraz C10.  Leapmotor T03 to pięciodrzwiowy miejski hatchback, który w Chinach debiutował w 2020 roku. Samochód ma zaledwie 3,6 m długości. W zależności od wersji  auto napędzane jest silnikiem o mocy 95 lub 109 KM czerpiącym energię z baterii o pojemności 36,5 kWh. Realny zasięg w jeździe miejskiej będzie wynosił około 200 - 240 kilometrów (280 km według WLTP). Czas ładowania od 30 do 80 proc. to ok. 35 minut przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki DC. Ładowanie z domowego gniazdka ma zająć ok. 6 godzin.

Leapmotor T03materiały prasowe

Leapmotor C10 to pierwszy model marki opracowany z myślą o sprzedaży globalnej. To SUV segmentu D mierzący przeszło 4,7 metra długości, z napędem elektrycznym o mocy prawie 230 KM i z zasięgiem do 420 km (wg WLTP).

Leapmotor C10materiały prasowe

Leapmotor w Polsce. Produkcja - tak, sprzedaż - jeszcze nie

Według wstępnych planów, produkcja modelu T03 ma mieć miejsce we Włoszech oraz Polsce - w należących do Stellantisa zakładach w Turynie i Tychach. Na początek w polskim zakładzie planowany jest montaż Leapmotora T03 z zestawów wyprodukowanych w Chinach (system SKD), przy czym Stellantis oficjalnie nie potwierdził jeszcze tych doniesień, choć prezes Tavares przyznał, że istnieje taka możliwość. Polska nie znalazła się jednak na liście 9 krajów, w których Leapmotor ma zadebiutować we wrześniu tego roku. Samochody tej marki pojawią się na naszym rynku w późniejszym terminie, biorąc pod uwagę, że do 2026 r. Leapmotor ma mieć 500 punktów sprzedaży w całej Europie, debiutu marki w Polsce możemy się spodziewać w przyszłym roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas