W świętokrzyskim pojawią się nowe drogi
Wąchock otrzyma obwodnicę, a także ruszy budowa drogi ekspresowej S74. Wszystko to w ramach programu przedstawionego przez PO.
Obie inwestycje znalazły się w zaktualizowanym projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. (z perspektywą do 2025 r.) - nie było ich w poprzedniej, ubiegłorocznej wersji dokumentu. O ujęcie przedsięwzięć w programie zabiegali m.in. samorządowcy oraz świętokrzyscy parlamentarzyści PO.
Jak mówiła podczas czwartkowej konferencji prasowej w Kielcach szefowa świętokrzyskiej PO poseł Marzena Okła-Drewnowicz, charakterystyczny dla nowego projektu programu jest elastyczny sposób wyboru zadań do realizacji. "Wszystkie inwestycje mają zabezpieczenie finansowe na prace przygotowawcze, a kolejność zadań na liście programu, nie przesądza o kolejności ich realizacji. Uwzględniony będzie sposób ich przygotowania - te zadania, które już są gotowe na ogłoszenie przetargu, będą +szły+ w pierwszej kolejności" - tłumaczyła.
W woj. świętokrzyskim program, podobnie jak poprzednia jego wersja, zakłada budowę obwodnic: Morawicy i Woli Morawickiej (DK 73), Opatowa (S74 i DK 9) oraz tzw. małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Nowością jest wpisanie do programu budowy obwodnicy Wąchocka (DK 42) i rozbudowy drogi krajowej nr 74 do parametrów trasy ekspresowej - pomiędzy Kielcami i Sulejowem (woj. łódzkie) oraz Kielcami i Niskiem (woj. podkarpackie).
"Silnie zabiegaliśmy o obwodnicę Wąchocka, której budowy nie udało się zrealizować w poprzedniej, unijnej perspektywie finansowej. Dziś jest to najbardziej zaawansowane przedsięwzięcie, w przygotowaniu do ogłoszenia przetargu" - mówiła Okła-Drewnowicz.
Burmistrz Wąchocka, Jarosław Samela podkreślił w rozmowie z PAP, iż długo oczekiwana inwestycja ma znaczenie nie tylko dla samego miasta - pozwoli m. in. wyprowadzić ruch tranzytowy z rynku - ale także dla pobliskich Starachowic. "Obwodnica będzie istotna w kontekście dojazdu do tamtejszej specjalnej strefy ekonomicznej. Rozwój strefy jest dla nas bardzo istotny, bo to miejsca pracy także dla mieszkańców naszej gminy" - dodał.
Samela, który jest burmistrzem od 2006 r. przypomniał, że już podczas swej pierwszej kadencji wielokrotnie słyszał, że "będzie miał obwodnicę" - liczy, że rządowe plany spełnią się w najbliższych latach.
Według zapisów rządowego projektu, budowa miałaby ruszyć w 2016 r. Jak wynika z informacji przekazanych PAP w kieleckim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, uzyskano już decyzję wojewody o zezwoleniu na realizację tej inwestycji. "Wypłaciliśmy prawie wszystkie odszkodowania związane z wywłaszczeniami. Gdybyśmy dostali informację, że będą środki na inwestycję, można ogłaszać przetarg na jej realizację" - powiedziała rzeczniczka instytucji, Małgorzata Pawelec-Buras.
Politycy i samorządowcy zgodnie podkreślają, że dla pozbawionego autostrad woj. świętokrzyskiego, bardzo istotna jest gwarancja dla budowy blisko 200 km drogi S74.
"Główne węzły autostradowe i związane z szybką koleją mamy w centrum kraju, w okolicach Łodzi. S-74 to doskonałe połączenie które otwiera nam drzwi komunikacyjne na Polskę i cały kierunek zachodniej Europy, także na wschód. Budowa trasy podniesie też rangę łączących się z nią dróg wojewódzkich" - ocenił w rozmowie z PAP wicemarszałek województwa, Jan Maćkowiak.
W projekcie programu zapisano, że inwestycja w kierunku Niska ma się rozpocząć w 2018 r. a w stronę Sulejowa - rok później. Świętokrzyscy posłowie PO, chcą zabiegać, by realizacja tego drugiego odcinka ruszyła wcześniej.
Według informacji kieleckiego oddziału GDDKiA, na większości odcinków przyszłej S74 trwa opracowywanie dokumentacji, potrzebnej do złożenia wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, o wydanie decyzji środowiskowych dla inwestycji. Odnośnie kilku fragmentów drogi, takie wnioski już złożono. Uzyskano jeden - dla odcinka od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego, do Mniowa. W przypadku obwodnicy Opatowa, która znajdzie się w ciągu trasy, niezbędne jest aktualizacja dokumentacji, wydanej przed kilku laty decyzji.
Rządowy program zakłada też realizację ekspresowej "siódemki" m.in. na przebiegającym przez woj. świętokrzyskie z północy na południe odcinku Warszawa-Kraków. W ostatnich latach w regionie wybudowano ok. 50 km trasy, trwa realizacja dwóch kolejnych odcinków. Trwa też postępowanie przetargowe oraz administracyjne - po protestach ekologów - odnośnie ostatniego odcinka S7 w regionie. Ma on połączyć Skarżysko-Kamienną z Mazowszem.
Zaprezentowany w środę w Opolu przez premier Ewę Kopacz program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.) jest szacowany na 107 mld zł - to o 14 mld zł więcej niż pierwotnie zakładano. Premier zapowiedziała, że wybudowanych ma być 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu. Powstanie 57 obwodnic, na utrzymanie dróg trafi 46,8 mld zł, na modernizację ok. 5 mld zł.
Pieniądze na inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE. Rząd program ma przyjąć we wrześniu.