W Poznaniu odbył się pierwszy w historii wyścig ciężarówek

W tym roku poznański tor dołączył do listy obiektów goszczących jedną z rund European Truck Racing Championship. Do walki o zwycięstwo stanęło 15 kierowców, którzy zasiedli za kierownicami ważących ponad 5 ton wyczynowych bestii o mocy 1200 KM. Emocji nie brakowało.

W Poznaniu odbył się pierwszy w historii wyścig ciężarówek
W Poznaniu odbył się pierwszy w historii wyścig ciężarówek materiały prasowe

Goodyear FIA European Truck Racing Championship to jedna z największych światowych imprez motorsportowych. W porównaniu do innych znanych serii wyścigowych wyróżniają ją dosyć nietypowe pojazdy biorące udział w zmaganiach.

5-tonowe ciężarówki z przyspieszeniem jak w Porsche

Mowa tu bowiem o ważących ponad 5 ton ciągnikach, z których każdy dysponuje mocą 1200 koni mechanicznych. Wyczynowe ciężarówki rozpędzają się prędkości wynoszących 160 km/h, a ich przyspieszenie zawstydziłoby niejeden samochód sportowy. Dość powiedzieć, że podobnymi wartościami charakteryzuje się m.in. Porsche 911.

W tym roku seria Goodyear FIA European Truck Racing Championship po raz pierwszy w historii trafiła także do Polski - a konkretnie na Tor Poznań. Na rodzimym obiekcie odbyła się trzecia z ośmiu rund tegorocznego sezonu. O tytuł mistrza Europy w zmaganiach rywalizowało 15 kierowców z całej Europy, w tym sześciokrotny zdobywca tytułu Jochen Hahn i czterokrotny mistrz Norbert Kiss. Kierowcy mieli do przejechania 11 okrążeń w dwóch seriach - sobotniej i niedzielnej. Każdego dnia miały miejsce 2 wyścigi.

5-tonowe ciężarówki z przyspieszeniem Porsche materiały prasowe

Trudny charakter toru zapewnia duże widowisko

Jeszcze zanim zawody rozkręciły na dobre, kierowcy zwrócili uwagę na trudny charakter poznańskiej nitki. Wyboiste fragmentu Toru Poznań i jego szybkie zakręty dawały spore możliwości w kwestii wypróbowania rzadkich strategii oraz doboru niecodziennych ustawień pojazdów. Jak można się było spodziewać - przełożyło się na prawdziwe widowisko, czemu niejednokrotnie w okrzykach zachwytu dawali upust zebrani widzowie.

Walka zawodników była szalenie zacięta, a odległości pomiędzy pędzącymi ciężarówkami nierzadko dochodziły do zaledwie kilkunastu centymetrów. Kierowcy nie bali się jednak ryzyka i wyprzedzali nawet w trudniejszych zakrętach. Manewry te skutkowały kilkoma widowiskowymi kraksami, które dodały pikanterii całej imprezie.

Ostatecznie pierwszy i trzeci wyścig wygrał aktualny mistrz Europy - Norbert Kiss. W drugim wyścigu triumfował Niemiec Lukas Hanh, a w czwartej gonitwie zwyciężył Austriak Antonio Albacete.

Trudny charakter toru skutkował dużym widowiskiem materiały prasowe

Niestandardowe pojazdy to niestandardowe opony

Waga oraz osiągi supermocnych ciężarówek startujących w zawodach, wymagają nieco odmiennego spojrzenia na stosowane w nich ogumienie. Tu z pomocą przychodzi marka Goodyear będąca wieloletnim partnerem i sponsorem tytularnym wyścigów FIA ETRC. Dostarczane przez nią opony są wprawdzie zbudowane na podobnej osnowie, co opony do codziennej jazdy, jednak różnią się bieżnikiem i wykorzystaną mieszanką.

Główną różnicą jest m.in. stosowanie asymetrycznego profilu barku i rzeźby bieżnika. Dzięki temu opony Goodyear Truck Racing zapewniają lepszy rozkład nacisku na podłoże w przypadku jazdy na wprost. Posiadają także lepszą odporność na uszkodzenia podczas pokonywania szybkich zakrętów.

Co ciekawe, po każdym wyścigu opony wracają do fabryki Goodyear w Niemczech, gdzie są poddawane bieżnikowaniu i trafiają z powrotem do klientów w całej Europie. W ten sposób firma zapewnia im niejako "drugie życie".

 Miejsce
Kierowca
R1
R2
R3
R4
R5
R6
R7
R8
TOTAL
1
NORBERT KISS
36
60
54
0
0
0
0
0
150
2
JOCHEN HAHN
45
36
39
0
0
0
0
0
120
3
SASCHA LENZ
32
36
35
0
0
0
0
0
103
4
ANTONIO ALBACETE
39
40
22
0
0
0
0
0
101
5
ANDRÉ KURSIM
27
30
20
0
0
0
0
0
77
6
STEFFI HALM
14
17
27
0
0
0
0
0
58
7
JOSÉ EDUARDO RODRIGUES
27
10
9
0
0
0
0
0
46
8
JAMIE ANDERSON
0
20
24
0
0
0
0
0
44
9
STEFFEN FAAS
24
12
0
0
0
0
0
0
36
11
MARK TAYLOR
3
4
13
0
0
0
0
0
20

***

Kontrowersje wokół Izery i darmowe autostrady. Motoflesz odc. 96INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas