W Polsce powstanie strefa testów aut autonomicznych?

Władze Jaworzna chcą, by już wkrótce na ulicach tego miasta pojawiły się pojazdy autonomiczne – bez kierowcy. Zamierzają stworzyć eksperymentalną strefę, w której będą testowane takie auta. Wcześniej jednak trzeba stworzyć odpowiednie ramy - m.in. prawne.

Na świecie są już wyznaczone strefy, na których testuje się pojazdy autonomiczne. Przykładowo Volvo robi to pod Goeteborgiem
Na świecie są już wyznaczone strefy, na których testuje się pojazdy autonomiczne. Przykładowo Volvo robi to pod GoeteborgiemInformacja prasowa (moto)

We wtorek przedstawiciele lokalnych władz podpisali list intencyjny inicjujący współpracę gminy z Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie (ITS) oraz firmą Comtegra SA w sprawie opracowania wytycznych pozwalających na eksploatację pojazdów autonomicznych.

Przedstawiciele lokalnych władz przekonują, że w najbliższych latach najważniejszym kierunkiem rozwoju transportu drogowego - zarówno osobowego jak i towarowego - będzie tworzenie pojazdów samosterujących oraz wzrost liczby pojazdów zasilanych energią elektryczną. Wcześniej jednak konieczne jest opracowanie wytycznych prawnych, organizacyjnych oraz technicznych, umożliwiających eksploatację tych samochodów w sposób bezpieczny, spełniający oczekiwania użytkowników, przedsiębiorców i producentów - dodają.

"Objęcie Jaworzna eksperymentalną strefą testowania aut elektrycznych i autonomicznych to jedna z koncepcji na rozwój e-mobility w mieście. Możliwe to będzie dzięki specjalnej strefie prawnej, o utworzeniu której rozmawialiśmy w czasie tegorocznej debaty Miasta Idei" - powiedział prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

"Nasza deklaracja bycia częścią takiego projektu wzbudziła duże zainteresowanie w branży. Kolejne spotkania i rozmowy utwierdzają mnie w przekonaniu, że to perspektywiczny kierunek i szansa dla Jaworzna. Strefą objęte byłoby całe miasto, pojazdy miałyby sprawdzać się w normalnym ruchu miejskim, jednak do tego trzeba się odpowiednio przygotować i to wyzwanie podejmujemy" - zadeklarował.

Władze Jaworzna wskazują, że tworzenie strefy testów takich pojazdów wiąże się z szeregiem uwarunkowań prawnych, dlatego konieczna jest współpraca pomiędzy podmiotami na styku samorządu, biznesu oraz nauki. Stąd porozumienie z ITS i firmą Comtegra. Prace realizowane będą na trzech poziomach: strategicznym - dotyczącym problematyki legislacji, eksperymentalnym - poświęconym pracom badawczym i rozwojowym oraz implementacyjnym, który pozwoli na wypróbowanie w mieście wypracowanych rozwiązań organizacyjnych i technicznych.

"Cieszę się, że Instytut Transportu Samochodowego - lider w dziedzinie badań w szeroko rozumianym transporcie drogowym - jest stroną pierwszego w Polsce porozumienia, które umożliwi bezpieczne testowanie i wdrażanie do ruchu drogowego w Polsce pojazdów autonomicznych" - powiedział dyrektor Instytutu, dr hab. inż. Marcin Ślęzak.

W ocenie prezesa firmy Comtegra Piotra Jelskiego, nawet biorąc pod uwagę zagrożenia i wyzwania związane z pojazdami autonomicznymi, rozwój w tym właśnie kierunku jest nieunikniony. "Opowiadamy się po stronie biorącej odpowiedzialność za kształt i przyszłość tego kierunku w kraju. Dziś udowadniamy, że nawet kraj nieposiadający wysoko rozwiniętego przemysłu samochodowego jest w stanie dołożyć znaczącą cegiełkę do światowego trendu" - podkreślił prezes.

"Szczęśliwie okazało się też, że jest w Polsce miasto otwarte na innowacje i zainteresowane pracami nad określeniem organizacyjnego i technologicznego +progu wejścia+. W Jaworznie znaleźliśmy miejsce, w którym przeprowadzimy prace badawczo-rozwojowe, w których wyniku spodziewamy się otrzymać klarowne wytyczne i narzędzia pozwalające na wykorzystanie nowoczesnych technologii" - dodał dyrektor ds. rozwoju biznesu w tej spółce Dariusz Skonieczny.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy na ulice Jaworzna miałyby wyjechać samochody samosterujące. Miasto chce być liderem innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu - inwestuje w autobusy elektryczne, chce też udostępnić odcinek dawnej linii kolejowej między centrum a jedną z dzielnic pod tor testowy hyperloopa, który ma być systemem transportowym wykorzystującym kapsuły pasażerskie lub towarowe poruszające się w próżniowej tubie (minimalizującej opór powietrza) z prędkością do ok. 1200 km/h. Wymyśloną przed laty ideę wskrzesił ostatnio Elon Musk, szef m.in. firm Tesla i Dariusz Skonieczny.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas