Volvo FH12, FM12 i FM9

Volvo Trucks zaprezentowała osdtatnią generację samochodów ciężarowych o nowych możliwościach w zakresie bezpieczeństwa, ekonomiki transportu, zużycia paliwa i oddziaływania na środowisko. Trzy nowe modele, Volvo FH12, FM12 i FM9, oznaczają jedną z największych zmian asortymentu produktów w historii. Wprowadzone zmiany dotyczą między innymi nowego silnika D9, nowego 12-litrowego silnika D12 o mocy 500 KM, automatycznej skrzyni biegów I-shift, systemów elektronicznych, podwozi oraz nowych wariantów kabin o zmienionych właściwościach aerodynamicznych i nowym wnętrzu.

Volvo FH12, FM12 i FM9
Volvo FH12, FM12 i FM9INTERIA.PL

W latach 1998-1999 model FH przeszedł znaczną modernizację. Zaprezentowano wówczas całkowicie nowy system elektroniczny oraz nowe podwozie z hamulcami tarczowymi. W roku 1998 wprowadzono na rynek model Volvo FM, przeznaczony między innymi do dystrybucji oraz transportu budowlanego.

INTERIA.PL

Nowe samochody ciężarowe Volvo mają zapewnić klientom najlepsze z możliwych rozwiązań w zakresie ekonomiki transportu. Modele FH/FM, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, co do ekonomiki jazdy, niskiego zużycia paliwa, oddziaływania na środowisko oraz bezpieczeństwa.

Przy projektowaniu obecnych modeli FH i FM, postawiono sobie za cel, aby zaoferować klientom optymalnie skonstruowany, ekonomiczny i niezawodny pojazd. Mając taki samochód do dyspozycji, kierowca może wpływać na wzrost dochodowości firmy oraz obniżenie jej kosztów. Przedłużono okresy międzyserwisowe. Nowy model Volvo FH może obecnie przejechać 90000 kilometrów (maksymalna masa zestawu 40 ton) między wymianami oleju, a w niektórych przypadkach nawet 100000 kilometrów.

W związku z prezentacją Volvo FH i Volvo FM, wprowadzono również trzy nowe silniki - jednostkę D9 oraz D12 z wersją turbo compound o mocy 500KM. Wszystkie silniki spełniają normę Euro 3, która w krajach Unii Europejskiej weszła w życie z dniem 1 października tego roku.

INTERIA.PL

Volvo D9, to całkowicie nowy silnik w czterech różnych wersjach mocy od 260 do 380 KM. W porównaniu ze swoim poprzednikiem D10, jest on lżejszy aż o 80 kilogramów i charakteryzuje się znacznie niższym zużyciem paliwa.

Niezwykle popularny silnik D12 stanowi punkt wyjścia dla nowego programu silników Volvo. Znacznie podniesiono jego właściwości w wersji Euro 3, co zmniejszyło zużycie paliwa i wymagania w zakresie serwisu. Jednostka Volvo D12D o wysokich osiągach ma moc 500 KM i stanowi ulepszoną wersję silnika D12. Charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa i jest w pierwszym rzędzie przeznaczona do cięższych przewozów oraz do rozwijania wysokiej prędkości średniej.

Volvo I-shift, to nazwa nowego automatycznego układu zmiany biegów firmy Volvo Trucks, który nie tylko przyczynia się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa, lecz również do niższego zużycia paliwa i mniejszej masy pojazdu. Skrzynia I-shift zmienia biegi szybko, miękko i płynnie, a przełożenia dobierane są do konkretnych warunków jazdy.

Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych, który w produkcji seryjnej oferuje elektroniczny układ stabilizacji (ESP) dla ciągników siodłowych w wersji 4x2. System ten pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem. Zmniejsza on ryzyko wypadków, występujących przy omijaniu lub gwałtownym hamowaniu, gdy ciągnik i naczepa zaczynają wpadać w poślizg lub grożą wywróceniem. System ESP zapobiega również efektowi składania się zestawu w ?scyzoryk?. Kolejnym elementem jest (FUPS), czyli przednia osłona, zabezpieczająca w razie zderzenia czołowego przed wjechaniem pod pojazd ciężarowy. Stanowi ona obecnie wyposażenie standardowe, całkowicie zintegrowane z konstrukcją podwozia. W nowych modelach Volvo FH i Volvo FM prezentowany jest również wariant pasa bezpieczeństwa zintegrowanego z fotelem kierowcy.

Wnętrze kabin Volvo FH i Volvo FM zostało tak zaprojektowane, aby stworzyć kierowcy najlepsze warunki pracy i wypoczynku. Dotyczy to między innymi funkcjonalnego rozmieszczenia przycisków i regulatorów, jak również praktycznych schowków na rzeczy. Samochody mają całkiem nową tablicę rozdzielczą z umieszczonym pośrodku wyświetlaczem. W bezpośrednim sąsiedztwie kierowcy umieszczone zostały wszystkie przyciski i regulatory, dzięki czemu można je obsługiwać bez odrywania uwagi od drogi i pojazdu. Dzięki przyciskom umieszczonym przy kierownicy, kierowca może łatwo i bezpiecznie obsługiwać radio i zintegrowany telefon.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas