Volvo ES90 najmocniejsze w historii. Ale nie chodzi o moc silnika
Volvo ES90 - tak będzie nazywał się nowy, duży sedan o napędzie elektrycznym, który wkrótce poszerzy gamę modeli szwedzkiego producenta. Volvo ujawniło pierwsze informacje o tym pojeździe.

Spis treści:
Volvo od 2010 roku należy do chińskiego koncernu Geely i trzeba przyznać, że pod chińskim panowaniem radzi sobie doskonale, systematycznie wzmacniając swoją pozycję na rynku. A ostani czas jest dla Volvo szczególnie intenswyny, w ciągu kilkunastu dni zaprezentowano odświeżone XC60, uterenowione EX30 Cross Country, a już w marcu zostanie oficjalnie zaprezentowane ES90.
Co już wiemy o tym pojeździe?
Volvo EX90 to duży elektryczny sedan
Volvo ES90 będzie dużym, elektrycznym sedanem, następcą modelu S90, który na rynku będzie rywalizował z BMW i5, Mercedesem EQE czy Audi Q6 e-tron. Producent ujawnił kilka grafik, które obrazują to, jak będzie wyglądał nowy model.
Z profilu ES90 przypomina trochę Polestara 2, jednak będzie od tego modelu znacznie większy; możemy się spodziewać długości około 5 metrów. Dość typowo dla samochodów elektrycznych ES90 ma schowane klapki, natomiast niezwykłe są lusterka boczne, pod którymi znajdują się najprawdopodobniej kamery, ale po co jednoczesne zastosowanie kamer i lusterek?

Zagadkę może wyjaśnić zamontowany nad przednią szybą moduł z czujnikami lidarowymi. Stanowi on, wraz z kamerami pod lusterkami wyposażenie niezbęde do jazdy autonomicznej wysokiego poziomu.
Volvo ES90 to najmniejszy model w historii marki. Ale nie chodzi o moc silnika
Volvo ES90 ma być "najmocniejszym modelem w historii marki", nie chodzi jednak o moc silnika, ale moc pokładego komputera. Jak informuje producent, za obliczenia odpowiada dwie jednostki Nvidia Drive AGX Orin. Platforma ta, przeznaczona do zarządzania samochodami autonomicznymi może wykorzystywać dane z 12 kamer, 9 radarów i lidara, przy czym w ES90 zastosowanie znajdzie lidar, 8 kamer i 12 czujników ultradźwiękowych.

Platforma Nvidii będzie korzystać z algorytmów sztucznej inteligencji, używając sieci neuronowych i modelu głębokiego uczenia się. Volvo zapewnia, że dzięki temu auto będzie się uczyło i z każdym dniem będzie coraz lepsze.
Jakie napęd trafi do Volvo ES90?
Volvo zapowiada, że architektura podwójnego Nvidia Drive AGX Orin zostanie również zaimplementowana w EX90 (obecnie w modelu tym wykorzystywany jest pojedynczy moduł DRIVE AGX Orin i starszej generacji DRIVE AGX Xavier).
Podobnie jak EX90, ES90 zbudowane jest na platformie Volvo SPA2. Napęd nie został ujawniony, ale zapewne będzie to rozwiązanie tożsame z tym, które zastosowano w EX90. Możey się więc spodziewać akumulatora o pojemności 111 kWh brutto (107 kWh netto) i silników o mocy 408, 503 i 517 KM.
Volvo ES90 zostanie oficjalnie zaprezentowane 5 marca.