Volvo chce wprowadzić na drogi 100 autonomicznych aut

Ambitny plan Szwedzi planują zrealizować już za dwa lata.

Wielokrotnie mieliśmy już okazję słyszeć o autonomicznych samochodach, ale tylko w kontekście pojedynczych prototypów, które zwykle miały do pokonania jakąś konkretną trasę. Volvo jednak podchodzi do sprawy o wiele ambitniej i zamierza przekazać w ręce zwykłych kierowców 100 takich aut i to już w 2017 roku!

Nie będą to co prawda w pełni samodzielne samochody - tryb autonomiczny ma być dostępny tylko na wybranych drogach w okolicach Goteborgu. Trzeba jednak przyznać, że sama skala przedsięwzięcia robi wrażenie. Auta zostały wyposażone w szereg technologii umożliwiających im skanowanie otoczenia i reagowanie na sytuację na drodze. Wśród nich znajdują się radary, kamery oraz laserowe i ultradźwiękowe czujniki. Stworzony przez nie obraz, wraz z niezwykle szczegółową (do 1 centymetra!) trójwymiarową mapą i zaawansowanym systemem GPS, pozwalają na samodzielne poruszanie się pojazdu.

Reklama

Największym jednak wyzwaniem było napisanie oprogramowania, które dawałoby stuprocentową pewność, że auto zachowa się zawsze w sposób odpowiedni. Projektanci Volvo zakładali różne scenariusze, łącznie z awarią poszczególnych systemów. Dlatego też zadbali o odpowiednie zabezpieczenia - przykładowo samochody posiadają dwa niezależne układy odpowiedzialne za hamowanie. Jeśli jeden zawiedzie, do akcji wkracza drugi. W awaryjnych sytuacjach, kiedy auto nie jest w stanie jechać samo (ze względu na jakąś usterkę lub niekorzystne warunki pogodowe), poinformuje o tym kierowcę, a jeśli ten nie zareaguje, samochód zatrzyma się w bezpiecznym miejscu.

Volvo widzi bardzo dużo pozytywnych aspektów związanych z pojazdami autonomicznymi. Przede wszystkim związane z bezpieczeństwem (autonomiczne auto reaguje na zagrożenie szybciej od człowieka), ale także z oszczędnością czasu i paliwa. Ponieważ samochody mają dostęp do informacji z centrum kontroli ruchu drogowego, znajdujących się w chmurze, mogą odpowiednio reagować omijając korki i remonty. Docelowo zaś ta technologia pozwoli na odgórne rozplanowanie tras samochodów tak, aby zminimalizować korki i upłynnić ruch.

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy