Volkswagen planuje rewolucję w sprzedaży aut

Volkswagen zamierza całkowicie zmodyfikować model dystrybucji samochodów. Na terenie Europy projekt zostanie uruchomiony w kwietniu 2020 roku.

W Berlinie Volkswagen oraz Europejska Rada Dealerów przedstawili wizję przyszłości, która dotyczy 5 400 dealerów Volkswagena, partnerów serwisowych oraz 54 tysięcy pracowników w Europie. Jej celem jest całodobowe wsparcie dla klientów daleko wykraczające poza sprzedaż aut.

Wszystko to będzie możliwe dzięki unikalnemu identyfikatorowi klienta - Volkswagen ID.

Każdego roku Volkswagen wprowadzi około 5 milionów klientów w świat nowej mobilności i zaoferuje im indywidualne usługi w oparciu o ich własne konto ID. Zmieni się również doświadczenie związane z zakupem auta. Sprzedaż online zostanie rozbudowana, a sprzedaż bezpośrednia tą drogą stanie się w końcu możliwa. Sieć będzie powiększona o pięć nowych elementów sprzedaży i obsługi, w tym salony wystawowe lub salony pop-up. Jednocześnie sprzedaż stanie się bardziej elastyczna i efektywna.

"To właściwy krok we właściwym czasie" - powiedział Jürgen Stackmann, Członek Zarządu ds. Sprzedaży marki Volkswagen. "Przyjęliśmy takie podejście, ponieważ nasze otoczenie zmienia się w tempie zapierającym dech w piersiach. W świetle nowych technologii, wyższych oczekiwań klientów i nowych producentów wchodzących na rynek".

Reklama

Według Stackmanna marka Volkswagen jest wyjątkowo dobrze pozycjonowana, ma wykwalifikowanych partnerów handlowych i serwisowych oraz dobrze rozwiniętą sieć logistyczną, a także silną gamę produktów i niezwykle lojalnych klientów. Członek Zarządu ds. Sprzedaży marki Volkswagen powiedział także, że przedstawiony model sprzedaży to połączenie obecnej infrastruktury z nowymi elementami, które w przyszłości będą definiować biznes. Będą nimi takie elementy, jak usługi cyfrowe i nowoczesne produkty oraz nowe możliwości ich sprzedaży.


Modernizacja modelu sprzedaży wynika z rozwoju w dziedzinie cyfryzacji i łączności z siecią samochodów Volkswagena, który osiągnie zupełnie nowy wymiar wraz z wprowadzeniem na rynek w 2020 roku elektrycznych modeli z rodziny I.D. Od tego momentu klienci Volkswagena z ich osobistym numerem identyfikacyjnym znajdą się w centrum świata nowej mobilności, wraz z 24-godzinnym wsparciem, które wykracza poza zakup samochodu. "W ten sposób dowiemy się więcej o potrzebach naszych klientów i dzięki specjalistycznemu zarządzaniu danymi będziemy w stanie opracować optymalną ofertę, która będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Już jest to z powodzeniem stosowane w innych sektorach" - kontynuował Jürgen Stackmann.

W świecie przyszłej mobilności klienci będą mogli korzystać z szerokiej gamy ofert dostosowanych do ich potrzeb. Na przykład, auta będą zawsze posiadać najnowszą wersję systemów dzięki bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania za pomocą sieci komórkowej. Samochody powiadomią także dealera o zbliżającym się terminie wykonania kolejnej usługi serwisowej za pośrednictwem aplikacji dla serwisu. Klienci będą mieli również dostęp do szerokiego wachlarza usług zawartych w systemie Volkswagen We, takich jak We Park, We Deliver czy We Connect. Nie zabraknie również usług wykraczających poza własne auta klientów, takich jak We Share - planowany program Volkswagena oferujący wspólne użytkowanie samochodów.

Na rozwój nowego modelu sprzedaży największy wpływ będzie miała obsługa online. W ramach nowego partnerstwa z dealerami Volkswagen opracuje wspólną platformę internetową, która będzie obsługiwać cały proces zakupu aż do zawarcia umowy, w tym finansowanie, płatności, a nawet sprzedaż samochodów używanych. Klienci będą mogli wybierać z całej gamy modeli marki i dokonywać online zakupu samochodu u wybranego dealera. Dla Volkswagena nowa platforma po raz pierwszy będzie oferować możliwość sprzedaży bezpośredniej; marka zamierza wykorzystać tę funkcję głównie w dziedzinie oprogramowania i sprzedaży usług online.

Osoby, które wolą utrzymywać osobisty kontakt z marką i z dealerem będą miały do wyboru różne opcje z tym związane. Oprócz tradycyjnych salonów zajmujących się sprzedażą i serwisem pod jednym dachem, pojawi się pięć nowych usług. Dealerzy będą mogli kształtować swoją ofertę w porozumieniu z odpowiednim importerem, tak aby ich działalność była bardziej efektywna i jeszcze bardziej dbała o klienta. Dzięki temu powstaną specjalne salony wystawowe, salony typu pop-up i centra samochodów używanych.

"Wierzymy w nowy model biznesowy, ponieważ wzmocni on przedsiębiorczą odpowiedzialność dealerów" - powiedział dr Matti Pörhö, przewodniczący Europejskiej Rady Dealerów (EDC), która reprezentuje interesy Rad Dealerów Volkswagena w całej Europie. "W obszarach cyfryzacji i mobilności elektrycznej - najważniejszych planów na przyszłość - kluczową rolę będą odgrywać dealerzy. Aby sprostać tym wyzwaniom, dealerzy potrzebują solidnych podstaw rentowności". Pörhö pochwalił otwartą i pełną zrozumienia współpracę z Volkswagenem - "Od samego początku aktywnie uczestniczyliśmy w kształtowaniu nowego modelu biznesowego".

Podczas spotkania w Berlinie Volkswagen i związek dealerów zaakceptowali nowy model sprzedaży, a Jürgen Stackmann i Matti Pörhö symbolicznie podpisali nową umowę, która od kwietnia 2020 roku będzie regulować stosunki między producentem i dealerami w Europie. Już na początku lata niemieckie Stowarzyszenie Dealerów zgodziło się na treść umowy, następnie zaakceptowali ją również pozostali europejscy przedstawiciele marki. Do końca listopada wszyscy europejscy dealerzy mają podpisać nową umowę.



Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama