Volkswagen Passat. 41 lat sukcesów

Już dziś wieczorem na specjalnym pokazie dla mediów zostanie zaprezentowana całkowicie nowa, ósma generacja Volkswagena Passata. Dla niemieckiego koncernu to niezwykle ważne wydarzenie - Passat należy do najlepiej sprzedających się modeli, a jego historia ma już 41 lat!

Volkswagen Passat ma już 40 lat
Volkswagen Passat ma już 40 latInformacja prasowa (moto)

Passat zaprezentowany został w maju 1973 roku, w lipcu - przed 41 laty - rozpoczęła się jego sprzedaż. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro hatchback, po którym wkrótce pojawiła się także wersja kombi, spotkał się z zainteresowaniem klientów jako nowość w klasie średniej samochodów. Rok później znajdował się już na czele statystyki nowo zarejestrowanych samochodów w Niemczech. Pierwszy Passat, bazujący na ówczesnym Audi 80, pozostał w ofercie do 1980 roku. Powstało 2,5 mln sztuk wersji B1.

Następca, oferowany do 1987 roku, był znów dostępny jako hatchback i kombi. Wprowadzono do niego nowe rozwiązania: napęd na wszystkie koła, silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, pięciocylindrowy silnik benzynowy oraz "Formułę E" redukującą zużycie paliwa, jako prekursora dzisiejszej BlueMotion Technology. Miano kultowego zyskał sedan B2, który otrzymał nazwę Santana. Jako światowe auto lat 80-tych samochód był produkowany nie tylko w Niemczech, lecz także w Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA i Japonii. Przede wszystkim jednak model ten stał się podstawą sukcesów marki w Chinach: produkcja Santany B2 była tam kontynuowana do 2012 roku, zmodyfikowana wersja przedłużona - Vista - nadal zjeżdża z taśmy produkcyjnej. Drugą generację Passata wraz ze wszystkimi wariantami wyprodukowano w ilości 5,5 mln sztuk. To najlepszy wynik ze wszystkich generacji.

Modele Passata trzeciej (1987 do 1993) i czwartej generacji (1993 do 1997) były produkowane wyłącznie w wersji sedan i kombi, z hatchbacka w rodzinie Passatów zrezygnowano. Nowe, zoptymalizowane pod względem aerodynamiki modele dzięki poprzecznemu wbudowaniu silnika i przekładni oferowały znacznie więcej miejsca we wnętrzu. Wprowadzona została technologia TDI, silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a nawet kompaktowy silnik sześciocylindrowy. Trzecia generacja Passatów sprzedała się w liczbie 1,6 mln sztuk.

Informacja prasowa (moto)

Siedem generacji Volkswagena Passata

Historia VW Passata ma już 41 lat. Na rynek wkrótce wejdzie ósma generacja tego modelu.

Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 
Historia Volkswagena Passata liczy 41 lat i obejmuje siedem generacji 

Zmodyfikowany, wyprodukowany w ok. 700.000 sztuk Passat B4 otrzymał wzmocnione nadwozie, więcej rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i jeszcze mocniejsze silniki wysokoprężne.

Piąta generacja (1996 do 2005) otrzymała w pełni ocynkowane nadwozie, technologię TDI, oraz mocniejsze cztero-, pięcio-, sześcio- i ośmiocylindrowe. W Chinach, gdzie oferowana była nawet przedłużona wersja, ten wariant Passata był produkowany jeszcze w 2009 roku. Łącznie na świecie nabywców znalazło ponad cztery miliony Passatów piątej generacji. Passat B5 szczególnym poważaniem cieszy się na polskim rynku samochodów używanych, przy czym najchętniej kupowane są auta z silnikami wysokoprężnymi i nadwoziem kombi.

Oferowany od wiosny 2006 do 2010 roku, wyprodukowany w prawie 1,7 mln sztuk Passat B6 wprowadził dodatkowy wariant nadwozia: CC - eleganckie, czterodrzwiowe coupé. Po raz pierwszy Passat był również dostępny z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG, do tego doszły mocne silniki wysokoprężne i benzynowe oraz oszczędne wersje BlueMotion.

Jesienią 2010 roku pojawiła się aktualna generacja, która pod względem bezpieczeństwa i systemów wspierających kierowcę podniosła poprzeczkę jeszcze wyżej. Passat B7 pojawił się w kilku wariantach, w tym w nowej wersji Alltrack z wyżej zawieszonym nadwoziem i opcjonalnym napędem na wszystkie koła. Światową rodzinę Passatów uzupełniły produkowane za granicą, samodzielne modele, takie jak chiński New Midsize Sedan i Passat wytwarzany w fabryce Chattanooga w USA. Warto przy tym pamiętać, że Passat B7 w dużej mierze bazował na B6, ta sama była np. płyta podłogowa. Dlatego tak szybko, bo po zaledwie 4 latach na rynek wjedzie Passat B8.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas