Volkswagen chce dać zarobić Polakom

Volkswagen szuka lokalnych poddostawców dla nowej fabryki, która powstanie pod Wrześnią. Potrzebne są firmy usługowe oraz producenci części motoryzacyjnych. VW w fabryce zatrudni 2,3 tys. osób. Szacuje się, że inwestycja w całej Polsce przyniesie 10 tys. miejsc pracy.

Crafter. W Polsce będzie produkowana nowa generacja tego samochodu
Crafter. W Polsce będzie produkowana nowa generacja tego samochoduInformacja prasowa (moto)

Volkswagen Poznań w związku z budową nowej fabryki organizuje 7 lipca we Wrześni spotkanie dla lokalnych przedsiębiorców chcących współpracować ze spółką. Przedstawiciele firm dowiedzą się, jakie warunki muszą spełnić, by zostać dostawcą spółki. Zapowiada, że jeśli będzie taka potrzeba, to obędą się kolejne spotkania.

Prezes Okręgowego Związku Pracodawców Prywatnych we Wrześni Jerzy Iwiński uważa, że jest to duża szansa na rozwój dla lokalnych firm, szczególnie handlowych i budowlanych. "Na tym spotkaniu ma być stworzona możliwość współpracy dla przedsiębiorców, którzy chcieliby mieć wkład nie tylko w budowę zakładu, ale i przyszłą produkcję samochodów" - dodał Iwiński.

Przedsiębiorcy liczą, że fabryka VW wygeneruje nowe miejsca pracy w powiecie, w którym bezrobocie na koniec maja wynosiło 13,5 proc., a bez pracy było ponad 3,9 tys. osób.

Koncern VW w marcu tego roku ogłosił, że do końca 2016 roku wybuduje pod Wrześnią nową fabrykę samochodów dostawczych Crafter i zatrudni co najmniej 2,3 tys. osób. Inwestycja - za ok. 3,3 mld zł - powstanie na ternie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG), która jest częścią Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSSE). Budowa fabryki we Wrześni rozpocznie się jesienią tego roku. Zakład rocznie ma produkować ok. 85 tys. samochodów. WSSE szacuje, że fabryka VW może przynieść w całej Polsce 10 tys. miejsc pracy; część z nich powstanie w Wielkopolsce.

Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny przypominał, że tak duży zakład produkcyjny ma ogromne zapotrzebowanie nie tylko na części niezbędne do produkcji aut, ale również na całą gamę usług. "Liczę na to, że dzięki inwestycji Volkswagena zyska cały region" - dodał.

Jak oceniła kierownik działu "local content" w Volkswagen Poznań Marta Miśkiewicz, pozyskiwanie lokalnych dostawców jest dla VW bardzo ważne. "Z jednej strony firma może zredukować koszty transportu i logistyki, z drugiej zaś zyskują lokalni, polscy dostawcy, którzy zwiększają produkcję i przychody" - wskazała.

VW informuje, że wielu polskich dostawców, którzy zaczęli współpracę z firmą przy zamówieniach na potrzeby produkcji modelu Caddy w Poznaniu dostarcza obecnie części dla różnych fabryk koncernu na całym świecie.

Przykładem dużych firm produkujących na rzecz Volkswagena w Polsce są: Ronal, Mahle, Nifco, GKN Driveline, Faurecia. W związku z inwestycją VW swój zakład pod Wrześnią rozbudowuje już Gestamp Polska - producent metalowych elementów i konstrukcji dla przemysłu motoryzacyjnego.

WSSE zapowiedziała, że we wrześniu zorganizuje spotkanie dla firm-poddostawców, którzy chcieliby zainwestować w WSAG. Strefa przewiduje, że pod Wrześnią swoją działalność ulokuje nawet kilkanaście firm, głównie z sektora motoryzacyjnego.

WSAG liczy 330 ha, z czego 220 ha należą do niemieckiego koncernu. Obecnie w Strefie zakończyły się prace archeologiczne. Na części kupionej przez VW rozpoczęto już tzw. makroniwelację terenu, która jest wstępem do budowy fabryki

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas