Nowy podatek od samochodów. Polak dostanie po kieszeni, auto zostanie w garażu
Już niebawem w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowy system handlu emisjami dla transportu o nazwie ETS2. Zgodnie z jego założeniami emisje wytwarzane w sektorach budynków i transportu będą obciążone dodatkowym podatkiem. W praktyce dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do ponoszenia wyższych opłat od swoich wyrobów, a to przełoży się na wyższe koszty użytkowania pojazdów spalinowych i rosnące ceny paliw.
Od 2027 roku w Unii Europejskiej wejdzie w życie nowy system opodatkowania o nazwie ETS2, stanowiący istotną częścią regulacji "Fit for 55". Jego założenia zakładają rozszerzenie opłat za emisję z węgla o kolejne podmioty - małe ciepłownie, piekarnie, gastronomie, sklepy. Dodatkowe koszty będą ukryte w cenie paliw kopalnych m.in. węgla, gazu, oleju opałowego, paliw silnikowych. Dotąd na terenie wspólnoty obwiązywał system ETS1, który obejmował głównie elektrownie, przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i przetwarzaniem metali oraz przemysł mineralny i papierniczy.
W praktyce oznacza to, że dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do zapłaty kolejnego podatku od swoich wyrobów, a poniesione koszty ostatecznie zostaną przeniesione na odbiorcę końcowego. Jak wskazują autorzy najnowszego raportu pod tytułem "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" - Polska będzie jednym z krajów, którego obywatele najdotkliwiej odczują zmiany po wprowadzeniu wspomnianego systemu.
Wzrost kosztów nabycia paliw transportowych dotknie gospodarstwa domowe zarówno bezpośrednio, gdy tankują samochód, jak również pośrednio - przez wpływ na wzrost kosztów usług transportowych. Jednocześnie największy wzrost cen w związku z ETS2 zanotuje litr diesla, co wynika z jego wyższej emisyjności na litr paliwa.
Autorzy raportu zaznaczają, że jeśli spadek emisji w przemyśle będzie niższy niż obecnie zakładany, gospodarstwa domowe poniosą dużo wyższy koszt niż obecnie przewidywany. Ziszczenie tego scenariusza doprowadzi do sytuacji, w której część z obywateli może być zmuszona do rezygnacji z własnych środków transportu. Dowodem niech będą zawarte w raporcie analizy oparte na prognozach cen uprawnień sporządzonych przez Komisję Europejską. Zgodnie z nimi koszt tankowania paliwa wzrośnie następująco:
W poniższej tabeli przedstawiono z kolei wzrost kosztów użytkowania samochodu osobowego w związku z ETS2. Przyjęto przebieg na poziomie 10 tys. km oraz zużycie paliwa na poziomie średnim dla danego typu silnika.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdziło już, że pracuje nad przepisami wdrażającymi nowy system w Polsce. Gotowy projekt prawdopodobnie zostanie zaprezentowany już we wrześniu tego roku. Raport "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" został przygotowany przez Wandę Buk - adwokata i managera z doświadczeniem w sektorach regulowanych, oraz Marcina Izdebskiego - eksperta Fundacji Republikańskiej specjalizującego się w tematyce energetycznej i gospodarczej.