Nowy podatek od samochodów. Polak dostanie po kieszeni, auto zostanie w garażu

Już niebawem w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowy system handlu emisjami dla transportu o nazwie ETS2. Zgodnie z jego założeniami emisje wytwarzane w sektorach budynków i transportu będą obciążone dodatkowym podatkiem. W praktyce dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do ponoszenia wyższych opłat od swoich wyrobów, a to przełoży się na wyższe koszty użytkowania pojazdów spalinowych i rosnące ceny paliw.

Od 2027 roku w Unii Europejskiej wejdzie w życie nowy system opodatkowania o nazwie ETS2, stanowiący istotną częścią regulacji "Fit for 55". Jego założenia zakładają rozszerzenie opłat za emisję z węgla o kolejne podmioty - małe ciepłownie, piekarnie, gastronomie, sklepy. Dodatkowe koszty będą ukryte w cenie paliw kopalnych m.in. węgla, gazu, oleju opałowego, paliw silnikowych. Dotąd na terenie wspólnoty obwiązywał system ETS1, który obejmował głównie elektrownie, przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i przetwarzaniem metali oraz przemysł mineralny i papierniczy.

Reklama

Polacy dotkliwie odczują zmiany po wprowadzeniu ETS2

W praktyce oznacza to, że dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do zapłaty kolejnego podatku od swoich wyrobów, a poniesione koszty ostatecznie zostaną przeniesione na odbiorcę końcowego. Jak wskazują autorzy najnowszego raportu pod tytułem "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" - Polska będzie jednym z krajów, którego obywatele najdotkliwiej odczują zmiany po wprowadzeniu wspomnianego systemu.

Wzrost kosztów nabycia paliw transportowych dotknie gospodarstwa domowe zarówno bezpośrednio, gdy tankują samochód, jak również pośrednio - przez wpływ na wzrost kosztów usług transportowych. Jednocześnie największy wzrost cen w związku z ETS2 zanotuje litr diesla, co wynika z jego wyższej emisyjności na litr paliwa.

O ile wzrosną ceny paliw i koszty utrzymania samochodu?

Autorzy raportu zaznaczają, że jeśli spadek emisji w przemyśle będzie niższy niż obecnie zakładany, gospodarstwa domowe poniosą dużo wyższy koszt niż obecnie przewidywany. Ziszczenie tego scenariusza doprowadzi do sytuacji, w której część z obywateli może być zmuszona do rezygnacji z własnych środków transportu. Dowodem niech będą zawarte w raporcie analizy oparte na prognozach cen uprawnień sporządzonych przez Komisję Europejską. Zgodnie z nimi koszt tankowania paliwa wzrośnie następująco:

Ceny paliw silnikowych w związku z ETS2

 202720282029203020352040204520502055
diesel0,35 zł/l 0,59 zł/l0,65 zł/l0,65 zł/l1,65 zł/l3,41 zł/l5,06 zł/l5,77 zł/l6,12 zł/l
benzyna0,29 zł/l0,49 zł/l0,54 zł/l0,54 zł/l1,37 zł/l2,84 zł/l4,22 zł/l4,80 zł/l5,10 zł/l
LPG0,21 zł/l0,34 zł/l0,38 zł/l0,38 zł/l0,96 zł/l1,99 zł/l2,96 zł/l3,37 zł/l3,58 zł/l

W poniższej tabeli przedstawiono z kolei wzrost kosztów użytkowania samochodu osobowego w związku z ETS2. Przyjęto przebieg na poziomie 10 tys. km oraz zużycie paliwa na poziomie średnim dla danego typu silnika.

Koszt użytkowania samochodu w związku z ETS2

 2027 r.2028 r.2029 r.2030 r.2035 r.2040 r.2045 r. 2050 r. 2055 r. 
diesel255 zł425 zł467 zł467 zł1190 zł2465 zł3655 zł4165 zł4420 zł
benzyna221 zł369 zł405 zł405 zł1032 zł2137 zł3169 zł3611 zł3833 zł
LPG210 zł350 zł385 zł385 zł980 zł2029 zł3009 zł3429 zł3639 zł

Polska pracuje już nad wdrożeniem unijnych przepisów

Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdziło już, że pracuje nad przepisami wdrażającymi nowy system w Polsce. Gotowy projekt prawdopodobnie zostanie zaprezentowany już we wrześniu tego roku. Raport "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" został przygotowany przez Wandę Buk - adwokata i managera z doświadczeniem w sektorach regulowanych, oraz Marcina Izdebskiego - eksperta Fundacji Republikańskiej specjalizującego się w tematyce energetycznej i gospodarczej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: podatek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy