Tychy kończą produkcję Forda Ka
Zakończenie produkcji Forda Ka w fabryce samochodów w Tychach nastąpi 27 maja tego roku - wynika z informacji przedstawicieli spółki Ford Polska. W ciągu niespełna ośmiu ostatnich lat w Polsce powstało ponad pół miliona aut tego modelu.
Produkcja Forda Ka w zakładzie Fiat Chrysler Automobiles (wówczas Fiat Auto Poland) w Tychach ruszyła jesienią 2008 r. na mocy porozumienia dwóch koncernów motoryzacyjnych: Fiata i Forda. Samochód jest wytwarzany na tej samej linii produkcyjnej co modele koncernu FCA.
O tym, że 2016 r. będzie ostatnim rokiem wytwarzania Forda w Tychach, przedstawiciele fabryki informowali już w ubiegłym roku; na początku tego roku prognozowano, że model Ka będzie produkowany w Tychach do kwietnia. Teraz szef działu PR Ford Polska Mariusz Jasiński poinformował, że ostateczna data zakończenia produkcji tego modelu w tyskiej fabryce to 27 maja tego roku.
Plan zakłada, że w tym roku w Tychach powstanie łącznie 12 tys. 661 egzemplarzy tego modelu. Łączna produkcja w latach 2008-2016 osiągnie 514 tys. 128 samochodów.
- Trudno mówić dokładnie o następcy modelu Ka. Wprowadzamy do oferty nowy samochód o nazwie Ka+, ale będzie on zdecydowanie większy od aktualnego modelu Ka i będzie to samochód pięciodrzwiowy. Pojawi się on w salonach dilerów Forda w Europie na jesieni tego roku. Fabryka, w której będzie produkowany ten model, nie została jeszcze oficjalnie potwierdzona - poinformował Jasiński.
Przedstawiciele FCA Poland zapewniali wcześnie, że w związku z zaprzestaniem produkcji Forda zakład w Tychach nie planuje zmniejszenia blisko 3,3-tysięcznej załogi, licząc na stabilny popyt na inne wytwarzane w śląskiej fabryce modele: Fiata 500, Lancię Ypsilon i Abartha 500.
W ubiegłym roku z linii produkcyjnej w Tychach zjechało 48,9 tys. egzemplarzy Forda Ka. To niewiele ponad 16 proc. całej ubiegłorocznej produkcji fabryki (302,6 tys. aut). Była to najniższa roczna produkcja Forda Ka w ciągu minionych siedmiu lat.
Produkcja nowego Forda Ka, który zastąpił obecny na rynku od 12 lat pierwowzór, ruszyła w Tychach jesienią 2008 r. - od września do końca tamtego roku powstało ok. 19 tys. egzemplarzy tego auta; w 2009 r. osiągnięto rekordową roczną produkcję ponad 112,8 tys. aut. Rok później było to 92,9 tys. egzemplarzy, a w 2011 roku - 67,2 tys. W trzech kolejnych latach rocznie wytwarzano między 51,6 a blisko 55 tys. sztuk.
W 2008 r. przedstawiciele Forda informowali, że koncern zainwestował w to przedsięwzięcie 210 mln euro. Fabryka w Tychach zwiększyła wówczas zatrudnienie, przygotowała też nową powierzchnię produkcyjną, w tym spawalnię, lakiernię i halę montażu. Swój udział we wzrośnie zatrudnienia w Tychach Ford oceniał wówczas na ok. tysiąc osób. Okres "życia produktu" szacowano wtedy na ok. 10 lat.
Poprzednia, produkowana od 1996 roku, generacja Forda Ka, cieszyła się dużą popularnością nabywców i została uznany za ikonę stylu. Sprzedano go w tym czasie ponad 1,4 mln egzemplarzy. Jak widać, następca cieszył się już znacznie mniejszą popularnością.