Tunel w Zielonkach gotowy. Tony betonu na Północnej Obwodnicy Krakowa
Tunel w Zielonkach na Północnej obwodnicy Krakowa jest już jednolitą betonową konstrukcją, w której wnętrzu rozpoczną wkrótce prace drogowcy. Obecnie trwa proces wiązania betonu, którym kilka dni temu wylano dno obiektu. Dwunawowa przeprawa długości 653 m to prawdziwy budowalny majstersztyk. Do jej budowy zużyto prawie 95 tysięcy metrów sześciennych betonu i niemal 15 tysięcy ton stali.
Tunel w Zielonkach na Północnej obwodnicy Krakowa znacząco różni się od tuneli pod Ursynowem, na drodze S3, czy od tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. W tym przypadku zamiast zaprzęgać do pracy gigantyczne maszyny wiertnicze TMB (Tunnel Boring Machine), budujący tunel górnicy (to ekipy górnicze odpowiadają za tworzenie takich obiektów) sięgnęli po tzw. metodę podstropową.
Oznacza to, że zamiast drążyć w skale nawy tunelu, wykonuje się w niej szczeliny, w które - w pierwszej kolejności - trafia zbrojenie, a następnie beton. W ten sposób powstają tzw. ściany szczelinowe stanowiące elementy nośne samego tunelu, a pozostała na miejscu ziemia pełni rolę szalunków. W przypadku tunelu w Zielonkach wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, a ich grubość to między 80 a 100 cm. Ściany budowane są odcinkami o długości 50 metrów. Do stworzenia tunelu mierzącego 653 m potrzebnych było 13 "sektorów" takich ścian.
Sam strop składa się z 27 betonowych segmentów budowanych etapami i ma powierzchnię 24 tysięcy metrów kwadratowych. Grubość stropu to aż 1,5 m. Do jego budowy zużyto 34,3 tysiąca metrów sześciennych betonu i 6,5 tysiąca ton stali.
Kilka dni temu ekipy budowlańców oficjalnie zakończyły prace przy konstrukcji samego tunelu. Ten - jako obiekt - jest już gotowy. Ich zwieńczeniem było wybetonowanie dna konstrukcji o powierzchni 22 tysięcy metrów kwadratowych. Grubość dna waha się od 80 do 130 cm. Do jego wybetonowania zużyto 26,2 tysiąca metrów sześciennych betonu i 5,2 tysiąca ton stali zbrojeniowej. Obecnie trwa technologiczny proces wiązania betonu. Gdy materiał uzyska wymaganą wytrzymałość do pracy będą mogli przystąpić drogowcy.
Sam tunel ma konstrukcję dwunawową - po jednej na każdy kierunek przeprawy. Każda z dwóch "nitek" obiektu pomieści trzy pasy ruchu i dodatkowy pas awaryjny.
Już dziś wiadomo, że ze względu na ukształtowanie trasy (duży spadek i jezdnia układająca się łukiem w prawo od strony Węgrzyc) w tunelu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km. O bezpieczeństwo dbać mają 64 kamery, 23 wentylatory i 418 lamp. Tunel w Zielonkach będzie pierwszą w historii polskiego drogownictwa przeprawą tego rodzaju wyposażoną w automatyczny system przeciwpożarowy na całej jego długości. Podobny zamontowany jest wprawdzie w tunelu pod Świną, ale obejmuje jedynie niewielki fragment trasy. GDDKiA przekonuje, że zaawansowanie prac na budowanym odcinku (12,3 km) północnej obwodnicy Krakowa sięga obecnie 90 proc.
Powstają tu trzy węzły:
- Zielonki,
- Węgrzce,
- Batowice.
Powstały już konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad. Przypominamy, że poza obiektami "naziemnymi" obwodnica będzie też miała dwa tunele - w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m).