Tunel pod Świną coraz bliżej otwarcia. GDDKiA pokazuje, jak się leje asfalt
Oprac.: Michał Domański
Budowa tunelu pod Świną zaliczyła spore opóźnienie, ale jesteśmy coraz bliżej zakończenia prac i otwarcia go. Na dowód tego, że budowa idzie pomyślnie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się nagraniem, na którym widać jak wylewana jest warstwa asfaltu. Kiedy kierowcy pojadą tunelem pod Świną?
Układanie asfaltu w tunelu pod Świną
Jak przekazała na niedawnej konferencji prasowej Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA:
Budowa tunelu jest już na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac. Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody.
Jak z kolei poinformowała dzisiaj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, trwa już układanie asfaltowych konstrukcji nawierzchni. Pierwsza warstwa, wykonana z lanego asfaltu, będzie miała grubość 5,5 cm.
Kiedy zostanie otwarty tunel pod Świną?
Według urzędu miasta w Świnoujściu zaawansowanie prac przy budowie tunelu pod Świną przekroczyło już 90 proc. Tunel ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Aby przedostać się na Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Otwarcie tunelu ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.
Władze Świnoujścia zaplanowały już nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy "Bielik"). Miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny - o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom.
Łączna szacunkowa długość inwestycji to ok. 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM wynosi 1483,80 m. Koszt budowy to ponad 900 mln zł.
***