Trzy plus jeden

Fiat zaprezentuje w Genewie model o nazwie “Trepiùno” (tre piu uno czyli trzy plus jeden), concept car zaprojektowany zgodnie z hasłem “powrót do przyszłości”. Prototyp ten jest bowiem nowoczesną interpretacją pojazdów stanowiących motoryzacyjną legendę Włoch.

article cover
INTERIA.PL

Na długości zaledwie 3,3 metra projektantom udało się wydłużyć kabinę, uzyskując miły dla oka kształt, o bardzo krótkiej pokrywie silnika i minimalnych zwisach przed przednimi i za tylnymi kołami. Dzięki kompaktowym bryłom i szerokiemu rozstawowi kół Trepiùno wyróżnia się sportowym i dynamicznym wyglądem.

Prototyp Fiata przygotowany na salon w Genewie prezentuje wiele zapożyczeń z przeszłości. Na przykład dwóm wtopionym w przód nieco archaicznym z pozoru reflektorom towarzyszą dwa dodatkowe światła stanowiące wyraz najnowocześniejszej technologii. Tylne światła to natomiast ciekłokrystaliczne ekrany, przekazujący w sposób “graficzny” konieczne sygnały.

Innym przykładem zapożyczenia stylistycznego jest słynny materiałowy dach, charakterystyczny dla niektórych superkompaktów z przeszłości, którego rolę w Fiacie “Trepiùno” przejmuje dziś szklany dach sky-dome będący przedłużeniem przedniej szyby. Warto w tym miejscu dodac, że identyczne rozwiązanie szykuje Opel w 3-drzwiowej wersji astry III.

Tył Fiata “Trepiùno” to z kolei nawiązanie do koncepcji pokrywy bagażnika o wysokim progu ze zintegrowaną tylną szybą i spoilerem dachowym. Zastosowane rozwiązanie okazuje się bardzo praktyczne przy codziennym załadunku i rozładunku bagażnika.

Na wyposażenie kabiny składają się przednie fotele o minimalnej grubości, ale wyższym komforcie niż w przypadku tradycyjnych siedzeń. Wypełnienia wykonano z miękkiego poliuretanu, zamkniętego w strukturze z bardziej sztywnego tworzywa, uzyskując rodzaj elastycznej i miękkiej “kanapki” zdolnej sprostać każdemu obciążeniu, a przede wszystkim nie zajmującej cennego miejsca.

Dzięki takiemu rozwiązaniu przestrzeń pozostawiona z tyłu pozwala umieścić dwa dalsze siedzenia o „inteligentnie” zaprojektowanych siedziskach i oparciach. Wystarczy powiedzieć, że dzielone oparcie składa się płasko, powiększając przestrzeń bagażową, albo można je obrócić w tył, aby zakryć wnętrze bagażnika przed niepożądanymi spojrzeniami.

Wszystko to pozwala dostosowywać konfigurację wnętrza do różnych zastosowań oraz pozwala siedzieć wygodnie z tyłu nawet wysokim osobom. To charakterystyczna konfiguracja “3+1” zakładająca maksymalne wysunięcie w przód siedzenia przedniego pasażera, który niemal “ukrywa się” w desce rozdzielczej. Ta ostatnia przyjmuje bardziej płaski kształt i zwalnia miejsce na nogi pasażera. W ten sposób zwiększa się ilość miejsca dostępnego dla pasażera siedzącego z tyłu.

Deska rozdzielcza, z uwagi na swój kształt i spełniane funkcje zasługuje zresztą na osobne omówienie. Oto dwie “szuflady” umieszczone w górnej części deski i centralna konsola, której przełączniki działają pod “muśnięciem palca”, co oznacza że wystarczy ich lekkie dotknięcie, aby uzyskać potwierdzenie uaktywnienia żądanej funkcji poprzez zapalenie się odpowiedniej kontrolki.

Z tej samej konsoli wyłania się ciekłokrystaliczny wyświetlacz, zawierający menu złożone z wybieranych dotykowo funkcji. Dzięki kontrolkom świetlnym kierowca uzyska potwierdzenie każdej swojej operacji: od zmian parametrów klimatyzacji po włączanie podstawowych układów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas