"Trzeci sygnał". Ministerstwo zaskoczone pomysłem!
"Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd". Taki komunikat mogliby usłyszeć z głośników radia kierowcy, gdyby w Polsce funkcjonował tzw. "trzeci sygnał" mający na celu ułatwić pracę służbom ratunkowym. Niestety, na szybkie wprowadzenie takiego rozwiązania nie mamy co liczyć. Mimo że już w lipcu powołano specjalny zespół parlamentarny zajmujący się tym problemem, Ministerstwo Cyfryzacji zadaje się kompletnie zaskoczone takim pomysłem!
Przypomnijmy - pod koniec grudnia do resortu cyfryzacji wpłynęła interpelacja posłanki Iwony Michałek z Koła Parlamentarnego Porozumienie Jarosława Gowina. Parlamentarzystka przypominała w niej, że już w lutym 2020, razem z grupą posłów działającą w ramach parlamentarnego zespołu ds. trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych, pracowała nad projektem stosownej ustawy, która wprowadzałaby dodatkowy sygnał do ostrzegania kierowców drogą radiową.
W interpelacji można było przeczytać, że w lipcu ubiegłego roku, starano się wypracować standardy potrzebne do przygotowania projektu ustawy regulującej kwestie wykorzystania częstotliwości radiowych (87,5-108 MHz) przez pojazdy uprzywilejowane oraz omówiono możliwości przeprowadzenia testów na wybranym przejeździe kolejowym "z wykorzystaniem urządzenia nadawczego Trzeci Sygnał". W dokumencie padły też konkretne pytania, m.in. o to, czy resortowi znane są założenia projektu ustawy dotyczącego wprowadzenia takiego rozwiązania na polskich drogach i kiedy mogłoby to nastąpić?
W początku lutego do poselskiej interpelacji ustosunkował się Janusz Cieszyński - Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Niestety - udzielona odpowiedź nie napawa optymizmem.
Na pytanie - czy resortowi znane są założenia projektu ustawy o wprowadzeniu tzw. trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych? - odpowiedź zawiera się w jednym słowie: "Nie".
Pocieszająco brzmi jedynie odpowiedź na trzecie z zadanych przez posłankę Michałek pytań.
Sam pomysł stosowania tzw. "trzeciego sygnału" polega na zamontowaniu w pojazdach służb ratunkowych specjalnego nadajnika pracującego na częstotliwościach 87,5 - 108 MHz. Dzięki niemu pojazdy - w czasie akcji ratunkowej - mogłyby emitować sygnał "Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd" odbierany przez radioodbiorniki znajdujących się w okolicy pojazdów. W założeniach sygnał miałby skutkować wyemitowaniem ostrzeżenia, nawet jeśli w danej chwili kierowca nie korzysta z radia.