Radio ostrzeże o aucie na sygnale?
Czarna seria wypadków wozów strażackich z początku grudnia nie uszła uwadze parlamentarzystów. Do premiera sprawującego nadzór nad nad Ministerstwem Cyfryzacji wpłynęła właśnie nietypowa interpelacja poselska w sprawie wprowadzenia nowych sygnałów dla pojazdów uprzywilejowanych. Jej autorka chce, by - stosowne komunikaty w języku polskim - nadawane były również drogą radiową.
Przypomnijmy, tylko w grudniu doszło do trzech poważnych wypadków, spieszących do akcji, pojazdów straży pożarnej. Najtragiczniejszy miał miejsce 2 grudnia w Czernikowie (woj. kujawsko-pomorskie). Poruszająca się na sygnale strażacka ciężarówka wyjechała z drogi podporządkowanej i uderzyła w "tira". Kierowca wozu bojowego i siedząca obok druhna zginęli na miejscu.
Sprawą zainteresowała się Iwona Michałek z Koła Parlamentarnego Porozumienie Jarosława Gowina. Posłanka proponuje, by ustawodawca rozważył możliwość wprowadzenia tzw. trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych. Ściślej - chodzi o nadawany drogą radiową komunikat wzywający do ułatwienia przejazdu. Co ciekawe - nie jest to wcale nowy pomysł. Sprawą zajmował sie nawet powołany w tym celu zespół parlamentarny.
Trzeci sygnał - pomysł nie jest nowy
Posłanka przypomina, że już w lutym 2020 roku, razem z grupą posłów w działającą w ramach parlamentarnego zespołu ds. trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych, pracowała nad projektem ustawy, która wprowadzałaby dodatkowy sygnał do ostrzegania kierowców, kiedy w pobliżu znajduje się pojazd uprzywilejowany.
"Dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania, oprócz stosowanych dziś sygnałów świetlnych i dźwiękowych służby mogłyby korzystać z sygnału radiowego" - czytamy w interpelacji.
"Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd". Taki komunikat usłyszałby każdy kierowca, który będzie miał w pojeździe zainstalowane radio, niezależnie od tego, jakiej stacji słucha. W założeniach nadawany przez pojazdu uprzywilejowany sygnał radiowy miałby przerywać aktualnie słuchaną audycję.
Posłanka zwraca uwagę, że na posiedzeniu wspomnianego zespołu, już w lipcu bieżącego roku, starano się wypracować standardy potrzebne do przygotowania projektu ustawy regulującej kwestie wykorzystania częstotliwości radiowych (87,5-108 MHz) przez pojazdy uprzywilejowane oraz omówiono możliwości przeprowadzenia testów na wybranym przejeździe kolejowym "z wykorzystaniem urządzenia nadawczego Trzeci Sygnał".
W interpelacji padają też konkretne pytania:
- Czy resortowi znane są założenia projektu ustawy o wprowadzeniu tzw. trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych?
- Czy resort wie na jakim etapie znajdują się prace legislacyjne?
- Czy resort zamierza wesprzeć proces tworzenia projektu ustawy? Jeśli tak, to w jaki sposób?
- Ile wypadków rocznie ma miejsce w Polsce z udziałem pojazdów uprzywilejowanych?
- Jaki procent stanowią wypadki śmiertelne?
Ponieważ interpelacja wpłynęła do resortu 28 grudnia Ministerstwo Cyfryzacji nie ustosunkowało się jeszcze do tego pomysłu. Trzeba jednak przyznać, że idea wydaje się interesująca i z pewnością przyczyniłaby się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i komfortu pracy służb ratunkowych. Otwarte pozostają jednak kwestie techniczne i - co oczywiste - finansowe.
Wrócimy do tematu, gdy tylko resort cyfryzacji ustosunkuje się do tej propozycji.
***