Trzeba było odpalić pług wirnikowy. Ostateczna broń na zawieje i zamiecie

Obfite opady śniegu sprawiły, że na drogach województwa opolskiego, szczególnie w jego południowej części, panują ciężkie warunki jazdy. Sytuacja jest tak poważna, że do walki ze śniegiem ruszyły właśnie pługi wirnikowe.

Pług wirnikowy fot. Adam Libuda
Pług wirnikowy fot. Adam LibudaGDDKiA

"Ostatni raz taka sytuacja miała u nas miejsce kilkanaście lat temu" - informuje na swoich profilach w mediach społecznościowych opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pługi wirnikowe na opolskich drogach. Ostateczna broń w walce z zamieciami

Pługi wirnikowe to najcięższy oręż, jaki drogowcy wytoczyć mogą przeciwko zaspom śnieżnym. Stosuje się je np. na szczególnie trudnych odcinkach, gdzie nawiewany z okolicznych pól śnieg tworzy wysokie zaspy. Prędkość marszowa takich pojazdów nie przekracza często 30 km/h.

Zamontowany z przodu pług wirnikowy jest w stanie wyrzucać zalegający śnieg na odległość nawet ponad 30 metrów. Chociaż pługi wirnikowe w efektowny sposób radzą sobie z pokrywą śnieżną, ich największą wadą jest niewielka wydajność. W szczególnie trudnych warunkach maszyny są w stanie udrożnić do kilkuset metrów drogi na godzinę.

Pługi na zawieje i zamiecie. Ile pługi-piaskarek jeździ po Polsce?

W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowanych było około 13,7 tys. pojazdów do zimowego utrzymania dróg. W przypadku najcięższych pojazdów, jak właśnie pługi wirnikowe, często są to samochody pamiętające czasy PRL.

Przykładowo, w Olsztynie - wśród będących na stanie oddziału 230 pługopiaskarek - w linii znajduje się też osiem "zabytkowych" pługów wirnikowych Ził D210.

Wozy, które wciąż zobaczyć można w służbie na drogach w okolicach Olsztyna, wyprodukowano w latach 1972-1982. Tego rodzaju maszyny utrzymywane są w pełnej sprawności i często mają za sobą wiele remontów i zmian konstrukcyjnych. Przykładowo, już kilka lat temu w Olsztynie zdecydowano się wymienić oryginalne silniki Ziłów na wysokoprężne jednostki produkcji Jelcza. Dzięki temu zużycie paliwa spadło o połowę - z ponad 40 do około 20 l/100 km.

Najliczniejszą flotą pługopiaskarek - liczącą ponad 2,7 tys. pojazdów - pochwalić się może województwo mazowieckie. Dalej na liście są:

  • województwo pomorskie (ponad 1,3 tys. pojazdów),
  • śląskie (blisko 1,3 tys. pojazdów),
  • małopolskie (około 1,1 tys. pojazdów).

***

Elektryczny Włoch z charakterem
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas