Trwa odwrót od aut kompaktowych
Zjawisko migracji klientów w stronę crssoverów w największym stopniu dotyka segment samochodów kompaktowych. Tylko jeden z dziesięciu najlepiej sprzedających się kompaktów zanotował w ubiegłym roku wzrost sprzedaży.
W skali świata najlepiej sprzedającym się autem kompaktowym ubiegłego roku była Toyota Corolla. Na japoński bestseller zdecydowało się nieco ponad 1,208 mln nabywców. W stosunku do wyniku z roku 2016 oznacza to spadek zainteresowania o blisko 8 proc.
Mniej klientów - 3,5 proc. - stracił król europejskiego rynku - Volkswagen Golf. Sklasyfikowany na 2. miejscu światowego rankingu model znalazł w ubiegłym roku 951 136 nabywców.
Ostatni stopień podium zestawienia najpopularniejszych kompaktów zajmuje Honda Civic. To jedyny z pojazdów zestawienia "top ten", który mówić może o poprawie wyniku. Honda dostarczyła ponad 816 tys. nowych Civiców, czyli o przeszło 20 proc. więcej niż na koniec 2016 roku! To oczywiście efekt wprowadzenia na nowe rynki kolejnej, dziesiątej już generacji modelu.
8 proc. nabywców stracił w ubiegłym roku - zajmujący 4. pozycję rankingu - Ford Focus. Do klientów trafiło nieco ponad 660 egzemplarzy. 5. miejsce, z wynikiem 622,5 tys. sprzedanych aut, zajmuje Hyundai Elantra. Wynik jest niestety aż o 21 proc. słabszy niż po 2016 roku, gdy kompaktowy Hyundai uplasował się na ostatnim miejscu podium.
Pozycja nr 6. okupowana jest przez Volkswagena Jettę. Zainteresowanie tym modelem spadło o 11,5 proc, co oznacza roczną sprzedaż na poziomie nieco ponad 539 tys. sztuk. 6,2 proc. nabywców straciła - sklasyfikowana na 7. pozycji - Mazda 3 (396,5 tys. nabywców). 8. miejsce - z niespełna 338 tys. egzemplarzy - zajął Chevrolet Cruze. Jedyny w zestawieniu produkt General Motors stracił w stosunku do 2016 roku aż 24,3 proc. nabywców!
9. miejsce zajmuje chińska wariacja na temat Jetty - Volkswagen Sagitar. Nieco ponad 327 tys. dostarczonych nabywcom egzemplarzy to wynik o 4,2 proc. słabszy niż po roku 2016.
Zestawienie dziesięciu najpopularniejszych nowych aut kompaktowych minionego roku zamyka - produkowany głównie na amerykański rynek - Nissan Sentra. Auto cieszy się stałym popytem na poziomie około 311 tys. egzemplarzy rocznie (-2,1 proc.).
Chociaż niekwestionowana pozycja lidera należy do Toyoty, nie sposób przeoczyć, że prawdziwym mistrzem w zarabianiu na kompaktach jest Volkswagen. W pierwszej dziesiątce zestawienia znalazły się aż trzy modele niemieckiego producenta, których skumulowana sprzedaż przekroczyła 1,8 mln sztuk.