Tragiczna sprzedaż aut. Tak źle nie było już dawno

We wrześniu br. zarejestrowano w Polsce 18,7 tys. nowych aut, o 10,57 proc. mniej niż we wrześniu 2011r. - poinformował Instytut Samar, który monitoruje polski rynek motoryzacyjny.

Sprzedaż samochodów spadła do dramatycznego poziomu
Sprzedaż samochodów spadła do dramatycznego poziomuInformacja prasowa (moto)

Prezes Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki, powiedział, że wrześniowy wynik jest jednym z najniższych od 2006 r. Zarejestrowano wówczas 16,7 tys. nowych samochodów osobowych.

Drzewiecki dodał, że z 18,7 tys. samochodów, które sprzedano we wrześniu br. 2,5 tys. sztuk kupili dla siebie importerzy oraz właściciele salonów.

"To typowe +pompowanie+ wyników. Po odjęciu zakupów przez pozostałe przedsiębiorstwa, prywatni użytkownicy nabyli 7,3 tys. aut. Tak słabego wyniku nie było w ostatnich 12 latach. Nawet w sierpniu 2005 roku, gdy sprzedano tylko 14 tys. aut, klienci indywidualni kupili ponad 8 tys. sztuk, czyli 58 proc. Obecnie udział firm we wrześniowych zakupach sięgnął rekordowego poziomu 61 proc." - wyjaśnił szef Samaru.

W jego ocenie liczony w porównaniu z sierpniem br. wrześniowy wzrost o 4,5 proc. nie daje podstawy do wyciągania zbyt optymistycznych wniosków.

"Tradycyjnie rezultat wrześniowy jest wyższy od sierpniowego, po drugie - tegoroczny wzrost jest najniższy z obserwowanych w ostatnich latach" - stwierdził Drzewiecki.

"Perspektywy na kolejne miesiące przemawiają za dalszymi spadkami. Niepokojące są najnowsze dane o bezrobociu. W sierpniu stopa bezrobocia rejestrowanego wzrosła do 12,4 proc. z 12,3 w lipcu. Był to pierwszy taki przypadek od 2000 r., kiedy również bezrobocie w sierpniu było wyższe niż w lipcu" - prognozuje Samar.

Z najnowszego raportu Samaru wynika, że sześć marek (Opel, Ford, Renault, Fiat, Citroen oraz Honda) zanotowało spadek w okresie styczeń - wrzesień bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wyniki sprzedaży pięciu marek poprawiły się o więcej niż 20 proc. (Volkswagen, Kia, Hyundai, Chevrolet a Dacia o 101 proc).

Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w ubiegłym miesiącu. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda, drugi jest Volkswagen a trzecia Toyota.

Od stycznia do września br. klienci kupili i zarejestrowali 25 409 aut Skód, o 8,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,4 proc.

Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła w tym samym okresie br. 16 860 sztuk, zanotował wzrost o 26 proc. wobec analogicznego okresu 2011 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,3 proc.

Toyota w ciągu dziewięciu miesięcy 2012 roku sprzedała 15 059 samochodów, o 8,4 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł także 7,3 proc.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas