Toyota RAV4: pięć generacji i 10 mln egzemplarzy

Kompaktowe SUV-y są obecne na rynku od 26 lat i dziś trudno sobie wyobrazić motoryzację bez tych wszechstronnych samochodów. Pierwszym autem łączącym zalety terenówki i miejskiego hatchbacka, które otworzyło nowe możliwości odkrywania świata poza asfaltem przed szerokimi rzeszami kierowców, była Toyota RAV4. Do dziś auto doczekało się pięciu generacji, a w lutym 2020 roku sprzedał się 10-milionowy egzemplarz.

article cover
 

Toyota RAV4: pięć generacji i 10 mln egzemplarzy

Kompaktowe SUV-y są obecne na rynku od 26 lat i dziś trudno sobie wyobrazić motoryzację bez tych wszechstronnych samochodów. Pierwszym autem łączącym zalety terenówki i miejskiego hatchbacka, które otworzyło nowe możliwości odkrywania świata poza asfaltem przed szerokimi rzeszami kierowców, była Toyota RAV4. Do dziś auto doczekało się pięciu generacji, a w lutym 2020 roku sprzedał się 10-milionowy egzemplarz.

RAV4 debiutowało w 1994 roku jako pierwszy kompaktowy SUV na świecie, dając początek nowemu segmentowi rynku. Początkowo był to model trzydrzwiowy mierzący zaledwie 3,69 m długości. Źródłem napędu był 2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM, zamontowany poprzecznie, z układem stałego napędu na wszystkie koła, ale bez skrzyni rozdzielczej o niskim przełożeniu, występującej w konwencjonalnych autach terenowych na ramie. Kolejne innowacje, które miały stać się normą, to lekkie samonośne nadwozie i niezależne tylne zawieszenie. Kompaktowe wymiary RAV4 i wysoka pozycja za kierownicą ułatwiały manewrowanie, a jego zwrotność i komfort bardziej przypominały prowadzenie hatchbacka niż pojazd AWD. W 1996 roku ofertę poszerzono o wersję pięciodrzwiową (o długości 4,1 m) oraz opcję napędu na przednią oś. Następnie w wersji trzydrzwiowej zastosowano miękki dach i zaprezentowano napędzany akumulatorami model elektryczny RAV4 EV, który produkowano w ograniczonej liczbie w latach 1997-2000. 
U progu nowego tysiąclecia zaprezentowano drugą generację RAV4, opracowaną na podstawie doświadczeń zdobytych przez Toyotę podczas tworzenia pierwszej generacji modelu. Zbudowane na nowej platformie wersje trzy- i pięciodrzwiowa były nieco dłuższe – odpowiednio o 5,5 i 4 cm. Oferowano dwa silniki benzynowe: o pojemności 1,8 litra i mocy 123 KM oraz 2,0-litrowy o mocy 150 KM. W układzie stałego napędu na wszystkie koła zastosowano centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a opcjonalnie klienci mogli wybrać tylny mechanizm różnicowy Torsen. W 2001 roku po raz pierwszy w RAV4 zaoferowano silnik Diesla, 2,0-litrową jednostkę z bezpośrednim wtryskiem D-4D o mocy 116 KM. 
RAV4 ponownie otrzymało całkowicie nową platformę trzeciej generacji, która pojawiła się na rynku w 2006 roku. Zrezygnowano z trzydrzwiowego nadwozia, a wersja pięciodrzwiowa urosła o 19 cm dłuży, natomiast na rynki USA i Rosji była produkowana wersja z wydłużonym rozstawem osi. Gamę silnikową rozszerzono o jednostki benzynowe 2.0, 2.4, 2.5 i 3.5 (V6) oraz nowego diesla o pojemności 2,2-litra. Ten model zadebiutował również z nowym systemem napędu na wszystkie koła ze sterowanym elektronicznie sprzęgłem, które działało automatycznie, zależnie od prędkości pojazdu, otwarcia przepustnicy, kąta skrętu i siły przeciążeń. Prowadzenie i możliwości RAV4 zostały dodatkowo zwiększone dzięki zastosowaniu po raz pierwszy asystentów kontroli zjazdu i ruszania pod górę, czyli Downhill Assist Control i Hill-start Assist Control. 
Wraz z RAV4 czwartej generacji, wprowadzonym w 2013 roku, Toyota przyjęła dla swojego modelu standardowy rozstaw osi na wszystkich światowych rynkach, a długość pojazdu ponownie wzrosła – aż o 23,5 cm. Tym samym samochód awansował do klasy średniej. Gama jednostek napędowych obejmowała silniki benzynowe o pojemności 2,0 i 2,5-litra oraz silniki wysokoprężne 2,0 i 2,2 litra. Zastosowano bardziej zaawansowaną technologię AWD z nowym systemem dynamicznej kontroli momentu obrotowego oraz dwiema nowymi, dodatkowymi funkcjami: kontroli pokonywania zakrętów i sportowym trybem jazdy. W 2016 roku Toyota RAV4 czwartej generacji przeszła najbardziej radykalną zmianę – wraz z face liftingiem zadebiutowała wersja hybrydowa o mocy 197 KM. Zapewnia ona płynne przyspieszanie od 0-100 km w 8,3 sekundy, a jednocześnie zużycie paliwa na poziomie 4,9 l/100 km.  
Piąta generacja RAV4 została zaprezentowana w 2018 roku i wprowadzona na europejski rynek na początku 2019 roku. Był to pierwszy SUV zbudowany na nowej platformie TNGA. Samochód otrzymał także napęd hybrydowy czwartej generacji, również opracowany według zasad TNGA. Układ hybrydowy Dynamic Force oparty na nowym silniku 2,5 l jest jeszcze mocniejszy i oszczędniejszy, a przy tym jeszcze bardziej dynamiczny i zrywny niż hybrydowy RAV4 poprzedniej generacji. Moc RAV4 Hybrid wynosi 218 KM w wersji 4x2 i 222 KM w odmianie AWD-i. Auto w mocniejszej z tych opcji rozpędza się do setki w 8,1 s i spala średnio od 5,6–5,9 l/100 km. Samochód mieści w bagażniku 580 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1690 l. Może przy tym ciągnąć przyczepę do 1650 kg. W drugiej połowie 2020 roku gama modelowa RAV4 piątej generacji zostanie poszerzona o kolejną nowość – napęd hybrydowy plug-in. Będzie to najmocniejsza jak do tej pory wersja RAV4 – moc 306 KM pozwoli przyspieszyć do setki w około 6 sekund, a jednocześnie auto będzie mogło przez kilkadziesiąt kilometrów poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym z prędkością do 135 km/h. Po wyłączeniu trybu EV kierowca będzie miał do dyspozycji pełny napęd hybrydowy, który jest w stanie korzystać z samego silnika elektrycznego przez około połowę czasu jazdy w mieście i zapewnia bardzo niskie zużycie paliwa.  
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas