Toyota. Największa firma motoryzacyjna na świecie

Jacek Jurecki

Oprac.: Jacek Jurecki

Największą firmą motoryzacyjną na świecie i dziewiątą, biorąc pod uwagę wszystkie gałęzie globalnej gospodarki, jest Toyota. Tak wynika z najnowszej edycji Fortune Global 500, czyli przygotowywanego corocznie przez renomowany magazyn Fortune zestawienia pięciuset czołowych przedsiębiorstw świata.

Japoński koncern jest  liderem pod względem liczby produkowanych samochodów. Zdjęcie ilustracyjne
Japoński koncern jest liderem pod względem liczby produkowanych samochodów. Zdjęcie ilustracyjneInformacja prasowa (moto)

Kryterium, szeregującym ten zawsze oczekiwany z dużym zainteresowaniem ranking, była wielkość przychodów wypracowanych w ostatnim roku fiskalnym, kończącym się nie później niż w marcu 2021 r. W przypadku Toyota Motor Corporation była to kwota 256,7 miliarda dolarów. Dodajmy, że japoński koncern jest także liderem pod względem liczby produkowanych samochodów. W pierwszej połowie tego roku sprzedał 5 467 218 aut.

Miejsce drugie i dziesiąte w ogóle na liście Fortune Global 500 zajął Volkswagen (254 mld USD). W pierwszej setce znalazło się w sumie 11 firm reprezentujących przemysł motoryzacyjny. I tak na pozycji 24 jest Daimler (175,8 mld USD przychodów), na 47 - Ford Motor (127,1), 48 - Honda Motor  (124,2), 49 - General Motors (122,5), 51 - Mitsubishi (121,5), 54 - BMW Group (112,8), 60 - SAIC Motor (107,6), 66 - China FAW Group (101,1), 83 - Hyundai Motor - 88,2), 85 - Dongfeng Motor (86,9).

Aby dostać się w tym roku do Fortune Global 500 trzeba było wykazać się przychodami w wysokości co najmniej 24 miliardami dolarów

Pandemia koronawirusa, związane z nią i innymi niekorzystnymi wydarzeniami zawirowania w dostawach materiałów i komponentów oraz, w rezultacie, spadek liczby produkowanych pojazdów wpłynęły na pogorszenie wyników ekonomicznych  motobranży. Widać to również wyraźnie w jej sytuacji na liście Fortune Global 500. Wszystkie, z wyjątkiem chińskich FAW i Dongfeng, firmy z pierwszej setki odnotowały zmniejszenie się przychodów, a większość także spadek zysków. Pod tym względem na plusie zakończyły rok jedynie Daimler, FAW i Toyota. Jeżeli chodzi o zysk, w najgłębszym dołku znalazły się,: Ford, Mitsubishi, Hyundai i Honda. Największego spadku, jeżeli chodzi o pozycję w Fortune Global 500, doznał Ford (aż o 16 miejsc) oraz Honda, Mitsubishi i General Motors (każde o 9 oczek w dół). W górę zestawienia powędrowały BMW, FAW, Dongfeng, Hyundai i Toyota, która wyprzedziła ubiegłorocznego motoryzacyjnego przodownika, czyli Volkswagena.

Patrząc na liderów warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno wiele mówiące porównanie. Otóż Volkswagen przy porównywalnych z Toyotą przychodach zatrudnia od japońskiego koncernu aż o 80 proc. więcej ludzi! 662,6 tys. wobec 366,3 tys. Wyraźnie odbija się to na jego ponadwukrotnie mniejszych zyskach. VW: 10,1 mld dolarów (spadek o 35 proc.), TMC: 21,2 mld USD (wzrost o 13,1 proc.).

Jak na omawianej liście potentatów plasują się inne marki samochodowe? Oto ich miejsca. 116 - Nissan, 215 - Kia, 219 - Renault, 327 - Volvo, 357 - Tata Motors, 392 - Tesla, 412 - Suzuki, 449 - Mazda, 459 - Subaru. Azja górą!

Pierwsze miejsce na liście gigantów światowej gospodarki niezmiennie zajmuje amerykański potentat handlowy Walmart, z 559 mld dolarów przychodu i 2,3 mln zatrudnionych.

Aby dostać się w tym roku do Fortune Global 500 trzeba było wykazać się przychodami w wysokości co najmniej 24 miliardami dolarów. Jak łatwo się domyśleć, żadna z polskich firm nie przekroczyła tego progu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas