Toyota. Największa firma motoryzacyjna na świecie
Oprac.: Jacek Jurecki
Największą firmą motoryzacyjną na świecie i dziewiątą, biorąc pod uwagę wszystkie gałęzie globalnej gospodarki, jest Toyota. Tak wynika z najnowszej edycji Fortune Global 500, czyli przygotowywanego corocznie przez renomowany magazyn Fortune zestawienia pięciuset czołowych przedsiębiorstw świata.
Kryterium, szeregującym ten zawsze oczekiwany z dużym zainteresowaniem ranking, była wielkość przychodów wypracowanych w ostatnim roku fiskalnym, kończącym się nie później niż w marcu 2021 r. W przypadku Toyota Motor Corporation była to kwota 256,7 miliarda dolarów. Dodajmy, że japoński koncern jest także liderem pod względem liczby produkowanych samochodów. W pierwszej połowie tego roku sprzedał 5 467 218 aut.
Miejsce drugie i dziesiąte w ogóle na liście Fortune Global 500 zajął Volkswagen (254 mld USD). W pierwszej setce znalazło się w sumie 11 firm reprezentujących przemysł motoryzacyjny. I tak na pozycji 24 jest Daimler (175,8 mld USD przychodów), na 47 - Ford Motor (127,1), 48 - Honda Motor (124,2), 49 - General Motors (122,5), 51 - Mitsubishi (121,5), 54 - BMW Group (112,8), 60 - SAIC Motor (107,6), 66 - China FAW Group (101,1), 83 - Hyundai Motor - 88,2), 85 - Dongfeng Motor (86,9).
Pandemia koronawirusa, związane z nią i innymi niekorzystnymi wydarzeniami zawirowania w dostawach materiałów i komponentów oraz, w rezultacie, spadek liczby produkowanych pojazdów wpłynęły na pogorszenie wyników ekonomicznych motobranży. Widać to również wyraźnie w jej sytuacji na liście Fortune Global 500. Wszystkie, z wyjątkiem chińskich FAW i Dongfeng, firmy z pierwszej setki odnotowały zmniejszenie się przychodów, a większość także spadek zysków. Pod tym względem na plusie zakończyły rok jedynie Daimler, FAW i Toyota. Jeżeli chodzi o zysk, w najgłębszym dołku znalazły się,: Ford, Mitsubishi, Hyundai i Honda. Największego spadku, jeżeli chodzi o pozycję w Fortune Global 500, doznał Ford (aż o 16 miejsc) oraz Honda, Mitsubishi i General Motors (każde o 9 oczek w dół). W górę zestawienia powędrowały BMW, FAW, Dongfeng, Hyundai i Toyota, która wyprzedziła ubiegłorocznego motoryzacyjnego przodownika, czyli Volkswagena.
Patrząc na liderów warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno wiele mówiące porównanie. Otóż Volkswagen przy porównywalnych z Toyotą przychodach zatrudnia od japońskiego koncernu aż o 80 proc. więcej ludzi! 662,6 tys. wobec 366,3 tys. Wyraźnie odbija się to na jego ponadwukrotnie mniejszych zyskach. VW: 10,1 mld dolarów (spadek o 35 proc.), TMC: 21,2 mld USD (wzrost o 13,1 proc.).
Jak na omawianej liście potentatów plasują się inne marki samochodowe? Oto ich miejsca. 116 - Nissan, 215 - Kia, 219 - Renault, 327 - Volvo, 357 - Tata Motors, 392 - Tesla, 412 - Suzuki, 449 - Mazda, 459 - Subaru. Azja górą!
Pierwsze miejsce na liście gigantów światowej gospodarki niezmiennie zajmuje amerykański potentat handlowy Walmart, z 559 mld dolarów przychodu i 2,3 mln zatrudnionych.
Aby dostać się w tym roku do Fortune Global 500 trzeba było wykazać się przychodami w wysokości co najmniej 24 miliardami dolarów. Jak łatwo się domyśleć, żadna z polskich firm nie przekroczyła tego progu.