Toyota Economy Race - rekordowe spalanie Priusa
Zakończył się dwudniowy rajd Toyota Economy Race 2016, w którym dziennikarze motoryzacyjni konkurowali ze sobą pod względem jak najniższego zużycia paliwa za kierownicą nowej Toyoty Prius. Najlepszy wynik uzyskany w czasie imprezy wyniósł tylko 2,970 l/100 km w jeździe miejskiej i 2,687 l/100 km poza miastem.
W rajdzie wzięło udział 9 dwuosobowych załóg. Wszystkie zespoły wystartowały nowymi Priusami, które niedawno zadebiutowały w salonach. W klasyfikacji generalnej zwyciężyli Tomasz Siwiński i Piotr Wielgus z wynikiem zużycia paliwa 2,807 l/100 km.
Toyota Prius to ikona hybryd i najoszczędniejszy samochód na świecie. Kiedy nowy model zadebiutował w polskich salonach, zaproponowaliśmy naszym czołowym dziennikarzom motoryzacyjnym udział w Toyota Economy Race 2016, czyli w rajdzie na zużycie paliwa. Wyniki mocno nas zaskoczyły. Rywalizacja była bardzo zacięta - różnica pomiędzy pierwszym a ostatnim zespołem to zaledwie 0,3 litra - podsumował rajd Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland.
To były bardzo udane zawody - ciekawa konkurencja, świetny samochód i piękna trasa - o swoich wrażeniach opowiedział Tomasz Siwiński.
Pierwszego dnia odbył się etap miejski, w którym najlepszy wynik uzyskali Jacek Jurecki i Wojciech Majewski (2,970 l/100 km). Trasa drugiego etapu została wytyczona po drogach w okolicach Krakowa, a różnica poziomów wyniosła maksymalnie 233 m. Najlepszy wynik zanotowali Tomasz Siwiński i Piotr Wielgus (2,687 l/100 km). Średnie spalanie wszystkich uczestników w całym rajdzie wyniosło 3,042 l/100 km.
W Toyota Economy Race wzięli udział wspaniali kierowcy. Poziom był naprawdę wysoki, a różnice między wynikami minimalne - musieliśmy zacząć sprawdzać średnie spalanie z dokładnością do tysięcznej litra! - skomentował Artur Prusak, mistrz świata FIA AEC i komandor rajdu. - Nie mam słów. Uczestnicy uzyskali doskonałe rezultaty, lepsze niż dane katalogowe.
W czasie dwudniowego rajdu 9 załóg przejechało nowymi Priusami łącznie 1844 km. Średnio uczestnikom udało się uzyskać spalanie na poziomie 3,042 l/100 km (w mieście 3,201 l/100 km, poza miastem 2,997 l/100 km). Konkurencja była bardzo wyrównana - różnica między najlepszym i najgorszym wynikiem wyniosła tylko 0,3 l/100 km. Tak oszczędna jazda była możliwa dzięki temu, że nowy Prius został wyposażony w najbardziej zaawansowaną technologię hybrydową na świecie.
Prius IV to bardzo dopracowana konstrukcja - podkreślił Robert Mularczyk. - Wystarczy zwykłe, intuicyjne prowadzenie, żeby uzyskać średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim rzędu 4 - 4,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Co więcej, podczas Toyota Economy Race nasi koledzy dziennikarze pokazali, że można osiągnąć wyniki zdecydowanie poniżej tej wartości, bez jakichś szczególnych zabiegów.